Dette kan du fikse selv

Det er en sterkt overdrevet myte at overhaling av nye biler bare skal utføres av merkeverkstedets fagfolk, mener NAF.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

— Det er mye du kan og bør gjøre med bilen selv. Jevnlig frontrutevask både innvendig og utvendig, ettersjekking av lufttrykk i dekkene, vurdering av dekkslitasje og skifting av lyspærer er eksempler på ting som absolutt ikke er noen utfordring. Men det er heller ikke forbudt å løfte vekk motordekselet, fastslår Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Han påpeker at det er lov til å fikse på flere av motoringrediensene enn du kan få inntrykk av når du ser inn i motorrommet på en ny bil – uten at det går ut over bilens garanti.

- Dekselet gjør at du ikke kommer til de fleste komponentene. Det fungerer dermed som en psykisk barrière for mange, og skremmer folk fra å gjøre enkelt vedlikehold og små reparasjoner på sin egen bil, mener kommunikasjonsrådgiveren.

Fra spylervæske til filterskift

POLLENFILTER: På de fleste biler er det enkelt å skifte pollenfilteret, som ofte er plassert bak hanskerommet.

Det er stort sett bare spylervæske, bremsevæske, kjølevæske og olje du kan sjekke – og etterfylle om nødvendig – uten at du må fjerne motordekselet. På de fleste biler er også batteriet plassert slik at det kan sjekkes uten at dekselet må bort.— Det er for øvrig en lett oppgave å klipse dekselet av og på. Under kommer du til en motor som utseendemessig ikke er så forskjellig fra motoren til en 20 år gammel bil. Du kan eksempelvis bytte tennplugger, luftfilter, pollenfilter, oljefilter, radiatorslanger og registerreim på de fleste bilmodellene uten at du går på akkord med hva som er tillatt innenfor garantien, sier han.

Det samme gjelder oljeskift, noe som faktisk kan gjøres uten at du trenger å finne en verkstedbukk eller å legge deg under bilen, opplyser Engebretsen. Han forteller om pumper til rundt 300 kroner som du kan bruke til å suge opp oljen med. Du må riktignok ha en egnet beholder med plass til fire-fem liter skitten olje. Oljen kan leveres på et avfallsanlegg.

NAFs bilekspert anbefaler å bruke bilens instruksjonsbok flittig. Der står det blant annet om oljetypen, lyspærene, sikringene og dekklufttrykket bilen skal ha.

- Bokas «gjør det selv»-sider er ofte godt forståelige og nyttige når du har et problem som skal løses, sier han.

Kjenn dine begrensninger

SYRLIG FETTFJERNER: Sitron gjør susen når man vil fjerne den utvendige filmen som legger seg på frontruten, og som kan være et stort problem på denne tiden av året.

— De mest nevenyttige kan også gjøre litt mer avanserte oppgaver, for eksempel skifte drivstoffilter og bremseklosser – men ifølge loven bare på sin egen bil. Og man bør kjenne sine begrensninger, og ikke gjøre noe som kan gå ut over bilens sikkerhet, poengterer Jan Ivar Engebretsen.Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi i Norge, mener det på dagens biler er langt færre ting du kan reparere selv enn det var for bare ti år siden.

Han er likevel enig i at det er en god del vedlikehold man bør gjøre jevnlig selv. For eksempel polere bilen for å bevare lakken, pusse frontruten for å ha god sikt, etterfylle olje, bytte vinduspussere, skifte sikringer og enkelte lyspærer, sjekke lufttrykk og mønsterdybde. Slikt vedlikehold, i tillegg til at man følger serviceintervallene, gjør enkelte garantisaker langt enklere, påminner han.

- Men under motordekselet bør bare fagfolk gjøre nødvendig overhaling, mener Tegneby, i motsetning til NAFs bilekspert.

— Husk at det har skjedd mye med de nye bilene i løpet av de siste årene. Selv det å skifte lyspærer kan nå være komplisert. Frontlykter med Xenon-pærer kan det faktisk være farlig å skifte selv på grunn av den høye spenningen, og det krever at man både har utstyr og kompetanse til å bytte dem. Det samme gjelder bytte av frontrute, hvor det på nye biler ofte sitter flere sensorer for ulike assistansesystemer. Sensorene må som regel kalibreres av en kyndig person på et merkeverksted etter at ny rute er satt inn, meddeler Tegneby.

Sjekkliste

Dette kan du enkelt gjøre selv .

Bilvask: Bilen bør vaskes jevnlig og poleres et par ganger i året. Ikke bare for å ha ren bil, men også for å bevare lakken og oppdage eventuelle skader fra steinsprut. Bilforhandlerne krever for øvrig at du holder lakken ved like gjennom vask og polering for at lakkgarantien skal være gyldig.

Rutevask: Frontruten bør vaskes både innvendig og utvendig cirka én gang i måneden. Innvendig vask kan gjøres med en egnet klut og varmt vann med litt salmiakk i. Utvendig film som spylervæsken ikke tar, kan fjernes ved at man gnir sitron, eple eller cola på ruten. Det er da syren som gjør at filmen løses opp. Det er lurt å gjøre dette når ruten er forvansket med kost og nal – og gjerne før du skal vaske bilen.

Lufttrykk i dekk: Bør sjekkes én gang i måneden. Riktig lufttrykk står i instruksjonsboken. Det kan også stå på et klistremerke i dørkarmen eller på innsiden av drivstofflokket. Sjekk først hvilken dimensjon dekkene har.

Dekkmønster: Når man sjekker lufttrykket, bør man samtidig se etter om dybden i dekkmønsteret er ok. NAF anbefaler en mønsterdybde på minst 4 mm på vinterdekk (minstekravet er 3 mm). På enkelte dekk er det et tall som forteller hvor mange millimeter det er igjen. Det starter som regel på 8 mm, og de neste tallene – 6 og deretter 4 – dukker opp etter hvert som gummien slites ned.

Vinduspussere: Sjekk om de er rene og intakte. Pusserne kan også rengjøres med sitronsaft eller et papir med noe som fjerner fett og smuss.

Gummilister: Om vinteren kan det legge seg et islag på dørlistene, særlig om de er fuktige etter at bilen er vasket. Islaget gjør det vanskelig å åpne dørene, og sitter døren veldig godt fast, kan dørlisten ødelegges når du endelig får døren opp. Jevnlig påføring av silikon gjør at gummilistene ikke fryser fast. Silikonstift med skumgummitopp anbefales, med silikonspray spres silikonen for mye.

Batteri: Sjekk om koblingene sitter godt på polene, og at det ikke er irr rundt polene. Irr kan tørkes vekk med en klut, og litt vaselin eller syrefett på polene hindrer irr.

I tillegg bør du: Smøre dørhengsler og dørstoppere med egnet olje. Påføre låsolje for at mekanikken i låsen ikke skal bli tørr (låsspray brukes bare dersom du ikke får opp døra med nøkkel). Etterfylle spylervæske, bremsevæske, kjølevæske og olje når du ser at det trengs. Huske og sjekke – og eventuelt bytte – lyspærene, men frontlykter med Xenon-pærer anbefales ikke å bytte selv.

Les ellers i bilens instruksjonsbok om det er noe du lurer på, og kontakt et merkeverksted om ditt problem ikke er omtalt i instruksjonsboken.

(Kilde: Jan Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF).

Publisert: