Beordret ekstra sjekk av Super Puma-helikoptre

Nok for kundene å inspisere festene til rotorhodet, mente Airbus. Det europeiske luftsikkerhetsorganet var uenig. De beordret sjekk av hele girkassen i tillegg.

STYRTET: Med seteplass til 19 passasjerer og to piloter, var Super Puma-helikopteret et av de to store helikoptertypene som står for persontrafikk i Nordsjøen. Britiske og norske myndigheter har satt ned flyforbud for Super Puma 225, noe Airbus støtter. Foto: Stig Rokkones

  • Øyvind Lefdal Eidsvik
  • Guro Valland
  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Tirsdag kveld sendte Airbus ut melding til alle eiere av helikoptertypen om flere inspeksjoner av Super Puma 225. I meldingen kommer det frem at det beordres inspeksjoner med bakgrunn i ulykkesgranskingen. Det bes særskilt om inspeksjon av festene til stag fra hovedgirkassen, ifølge NRK.

Like etter kom Det europeiske luftsikkerhetsorganet EASA på banen med et eget direktiv. De krevde inspeksjon av hovedgirkassen i tillegg.

Kravet kan ha link til 2012.

Da ble Super Puma-helikopteret av typen EC225LP satt på bakken etter flere hendelser med havarert hovedgirboks. Dette var samme modell som ulykkeshelikoptret som gikk ned ved Turøy, vest for Bergen, fredag.

— Vi mener fremdeles at den første delen av etterforskningen ikke kan knyttes til hendelsene i 2012. Derfor har vi konkludert med kun å fokusere på festene til rotorhodet, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK, til BT.

Les også:

Les også

Luftfartstilsynet avviser Airbus-påstand om helikopter-ulykken

Ser ingen link

EASA skal ha kommet med samme ordre om inspeksjon av hovedgirkassen i 2009, etter det BT er kjent med.

Da styrtet en Super Puma av typen AS332 L2 i havet utenfor Peterhead i Skottland. Også da falthovedrotoren av.16 personer mistet livet.

I etterkant av dødsulykken beordret EASA eierne av både 225 og 332 om å inspisere girkassen før flyging.

Nå skjer det samme.

— Airbus mener det blir for tidlig å si noe om linken til hendelsen i 2009. Vi snakker tross alt om ulike helikoptre, sier Meredith.

Les også:

Les også

Her er dykkerne i gang med sitt mest ekstreme oppdrag noensinne

Festene over girboksen

Helikoptertypen ble fredag satt på bakken, først av norske og britiske myndigheter, siden av produsenten selv.

Statoils mediekontakt Morten Eek sier at Statoil avventer Havarikommisjonens konklusjon.

— Vi vil ikke starte flyvninger med helikoptermodellen før granskningen har slått fast hva som er årsaksforholdene, sier Eek til BT.

Mandag meldte

Les også

Airbus at de mente at Super Puma-modellen

like godt kunne begynne å fly igjen, men at de ikke ønsket det av hensyn til de berørte.

  • Les også: – Jeg stoler hundre prosent på pilotene, men ikke på helikopteret
    I to Super Puma-ulykker i 2012 havarerte selve akslingen i hovedgirboksen, som sitter rett under rotorhodet.

AKSLINGEN SOM RØK I 2012: Akslingen, vist i blått, er den sentrale komponenten som driver rotoren rett over. I 2012 var det denne som røk. Det skjedde ikke denne gangen, ifølge Havarikommisjonen. Dermed er det en annen type ulykke. Foto: Skjermdump, Airbus Helicopters (Youtube)

Dette skal ikke være årsaken nå, ifølge både Havarikommisjonen og Airbus.

Helikopterselskapets inspeksjoner handler derfor om festene til rotoren, i stag mellom hovedgirboksen og rotorhodet.

Utvidet prosedyre

Det er ikke nok for EASA. De krever også at hovedgirkassen skal sjekkes, ifølge direktivet.

Her heter det at etterforskningen så langt indikerer at rotoren forsvant fra helikopterkroppen på grunn av problemer med hovedgirboksen, forkortet MGB for main gear box .

Les også:

Les også

- Innbyggerne har opplevd og sett ting de ikke bør se

Derfor skal alle Super Puma 225-helikoptre, av samme type som det som styrtet på Turøy fredag, gjennom et strengt regime før neste flytur.

Operatørene må derfor gjøre dette:

  • Sjekke at de fremre og bakre strekkstagene i hovedgirboksen, både på venstre og høyre side, er i samsvar med Airbus Helicopters’ instruksjoner.
  • Bruke datadetektorer til å sjekke at metalliske partikler ikke har infiltrert strekkstagene
  • Gjennomføre en oljefiltersjekk for å sjekke at metalliske partikler ikke har infiltrert strekkstagene
  • For helikoptere som har installert et såkalt «M’ARMS Vibration Health Monitoringsystem», skal det lastes ned data for å sjekke om terskelnivået er overskridet.
    Les også:
Les også

Rotoren forsvant på et sekund

At EASA ber eierne om å sjekke systemet for metalliske partikler, er ikke tilfeldig.

Hele systemet er svært komplisert, og under flyging er det enorme krefter og trykk i sving i girboksen. Små partikler med metall kan dermed løsne.

Hvis ikke disse fjernes kan partiklene hope seg opp og skape problemer. Det blir som om du ikke skifter olje på bilen, slik BT forstår.

Vil ikke spekulere

Dersom det blir avdekket feil under inspeksjonen, skal helikopteret settes på bakken, og Airbus og EASA kontaktes. Helikopteret får ikke lov til operere i flytrafikken før EASA har gitt sin godkjenning.

— EASAs direktiv en del av en standard prosedyre som vi stiller oss bak, og helt vanlig etter alt fra ulykker til nye modifikasjoner på helikoptre. Sikkerheten er det viktigste her, og helikoptrene kan fly når eierne har gjennomført undersøkelsene, sier Meredith.

Airbus Helicopters mener det er for tidlig å spekulere i noen hovedårsak til den tragiske ulykken.

— Den tekniske feilen kan være alt fra produksjon og design, til vedlikehold.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. - Jeg stoler hundre prosent på pilotene, men ikke på helikopteret

  2. Han startet opprop mot Super Puma

BT anbefaler

Derfor valgte de å gifte seg unge

Derfor valgte de å gifte seg unge.