«Viking Sky»-mannskapet måtte kappe ankerkjettingen for å komme seg løs

Da cruiseskipet hadde fått startet den ene motoren og ville sette kursen til havs, klarte de ikke å få opp det ene ankeret. Løsningen ble å kutte kjettingen.

Publisert Publisert

Foto: Odd Roar Lange / NTB scanpix

  • Gerhard Flaaten
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Vekten av ankeret og kjettingen var for høy til at de klarte å ta det inn, sier losoldermann Emil Heggelund i Møre og Trøndelag losoldermannskap.

«Viking Sky» hadde to loser om bord da alle fire hovedmotorene stoppet uventet ved 14-tiden lørdag.

Da var skipet på Hustadvika nordvest for Molde i Romsdal.

Siden Heggelund er losoldermann i området, fikk han ansvaret med å følge opp og koordinere kontakten med de to losene, som skipet var pliktet å ha med på seilasen til Stavanger fra Tromsø.

100 meter fra land

Losoldermannen har tidligere forklart til BT hvordan kapteinen få minutter etter blackouten sendte ut mayday-signal og slapp ut de to ankrene for å hindre skipet å drive på land nå som det ikke hadde fremdrift på maskinene.

Ankrene fikk ikke feste i havbunnen før båten nesten hadde rekt helt inn i fjæresteinene ved Hustad.

Da hadde båten drevet ukontrollert mot land med 915 passasjerer og et mannskap på 458 om bord i om lag 30 nervepirrende minutter.

Etter at ankrene strammet til og holdt båten i ro cirka 100 meter fra de nærmeste grunnene utenfor Hustad, klarte mannskapet om bord å få start på den ene hovedmotoren. De satte kursen forsiktig til havs, for å komme seg lengst mulig unna grunnene, mens helikoptre begynte å evakuere passasjerer fra skipet via line.

Måtte kappe ankeret

Slepebåtene som var kommet til forsøkte gjentatte ganger å feste slep i cruiseskipet for å sikre at det ikke skulle reke på land igjen, dersom motorene igjen sluttet å virke, men klarte det ikke.

Dermed bestemte kapteinen i samråd med losene seg ved 21.30-tiden lørdag kveld for å ta opp ankrene og sette kursen lenger mot havs.

Det ene ankeret klarte de å få opp med ankervinsjen, men da de skulle trekke opp det andre var det bom stopp.

– Ankerkjettingen hadde lagt seg over bulben på båten. Motstanden var rett og slett så stor at vinsjen ikke klarte å dra det inn, sier Heggelund.

Bulben er et kuleformet utspring helt forut, under vann, som skip bygges med for å minske motstanden i vannet og slik redusere drivstofforbruket.

Det var bare én ting å gjøre om de skulle fri seg fra ankeret: slå ut en av splintene i den 270 meter lange ankerkjettingen slik at den røk, og la kjettingen og ankeret synke til bunnen.

– Så vidt jeg vet har de registrert hvor de kuttet kjettingen, så det kan være mulig å finne ankeret igjen, sier Heggelund.

På dette bildet kan du skimte bulben, som stikker ut under baugen foran på skipet, like i vannoverflaten. Ankerkjettingen skal ha ligget tvers over denne bulben før den ble kappet. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix

– Da kom lettelsen

Etter at de hadde kvittet seg med ankeret satte «Viking Sky» kursen lenger til havs, mens evakueringen fortsatte.

Taubåten «Vivax», beredskapsskipet «Ocean Response» og ankerhåndteringsskipet «Normand Ranger» lå i nærheten hele tiden.

Etter hvert fikk mannskapet start på to hovedmotorer til, og ved 08-tiden søndag morgen −18 timer etter at skipet mistet fremdriften – fikk slepebåtene endelig festet slep i cruiseskipet.

– Da kom lettelsen. Nå hadde mannskapet endelig ordentlig kontroll over situasjonen, sier Heggelund.

Forsvarer beslutningen om å seile

Fartøyet la til kai i Molde like før klokken 16.30 søndag. To timer etter hentet Heggelund de to losene, og tok dem med sørover til Ålesund for debrifing.

Da hadde losene vært våkne i halvannet døgn, og var rimelig slitne.

– De har det per nå bra, men det er klart at dette har vært en påkjenning for dem. De har vært på hele tiden, sier Heggelund, som sier de to er veldig erfarne folk.

– De har vært ute en vinternatt før.

– Noen har kritisert beslutningen om å seile over Hustadvika i dette været. Hva er din vurdering?

– Losene gikk gjennom ruten med kapteinen før de la ut på Hustadvika, og slik jeg forstår det var det aldri vurdert ikke å gå. Dette er et 230 meter langt fartøy som er to år gammelt. Det er bygget som et havgående skip, og skal ikke ha noen problemer med å tåle slikt vær, sier Heggelund, som støtter vurderingen til losene og kapteinen.

– Dette var en helt ordinær seilas, som var fullt ut forsvarlig. Ingenting tilsa at de ikke skulle gå. Når maskineriet stopper, uvisst av hvilken grunn, er ikke det noe de kunne forutsett, sier Heggelund, som også viser til at der var flere mindre båter som passerte Hustadvika samtidig som «Viking Sky» i uværet lørdag.

Losoldermann Emil Heggelund. Foto: PRIVAT (ARKIV)

– Blackout uten forvarsel

– Losene kom fra et annet losoldermannskap. Hadde de tilstrekkelig kunnskap om dette området?

– De er fullt ut sertifiserte og har den kunnskapen de skal ha. De ferdes ikke i dette området i det daglige, men det er ikke en problemstilling. De er ofte forbi her – om sommeren med cruiseskip og om vinteren med lastefartøy, sier Heggelund, som legger til at samarbeidet mellom losene og brobesetningen har fungert veldig godt.

Mandag ettermiddag dro de to losene, som tilhører Nordland losoldermannskap, hjem. Politiet har åpnet etterforskning av saken, og skal avhøre mannskapet på cruiseskipet, men losene er ikke avhørt, ifølge Heggelund.

Først etter at losene var reist hjem fikk Heggelund en henvendelse fra politiet om at de ønsket å snakke med losene.

Politiet understreket mandag formiddag at det ikke foreligger noen mistanke om straffbare forhold i denne saken.

– Men straffeprosessloven hjemler at det gjennomføres undersøkelser for å avklare årsaken ved en slik hendelse, selv om det ikke foreligger slik mistanke, sier politiinspektør Yngve Skovly i Møre og Romsdal politidistrikt i en pressemelding.

Hva som førte til at alle hovedmaskinene på det splitter nye cruiseskipet sluttet å virke samtidig, er fortsatt uvisst.

Heggelund sier det ikke var noen indikasjon på at noe var galt før skipet fikk blackout, ifølge losene.

– Ingen alarmer, ingen ting. Plutselig var bare fremdriftsmaskineriet dødt.

700 kubikkmeter drivstoff om bord

Statens havarikommisjon skal også undersøke hendelsen.

– Politi og havarikommisjon skal i dag foreta avhør av kaptein og mannskap. De 72 vi har om bord blir holdt stand by, sier pressetalsmann Marius Steen i Wilhelmsen Ship Management til BT.

Det tyske selskapet MAN, som har produsert motorene, reiser til Molde mandag for å begynne gjennomgangen av hva som kan ha forårsaket motorstansen.

36 personer har fått behandling på sykehus etter hendelsen. En kvinne i 90-årene er alvorlig skadet.

«Viking Sky» hadde cirka 700 kubikkmeter drivstoff om bord da det fikk problemer på Hustadvika.

Om lag 343 kubikkmeter av dette var tyngre bunkersolje, mens resten var diesel.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Kaptein og mannskap holdes igjen om bord i «Viking Sky» for å bli avhørt

  2. Hovedredningssentralen hyller offshorehelikoptrenes innsats i redningsaksjonen

  3. Politi, Sjøfartsdirektoratet og havarikommisjonen skal om bord på «Viking Sky» mandag

  4. Redningsleder Cecilie Øversveen var forberedt på en katastrofe

  1. Etterforskning
  2. Cruiseskip
  3. Båt
  4. Drivstoff
  5. Diesel