«Helge Ingstad» er hjemme på Haakonsvern

115 dager etter at fregatten havarerte i Hjeltefjorden, ble skipet fraktet hjem til marinebasen Haakonsvern.

Publisert:

HJEMME: KNM «Helge Ingstad» tilbake på marinebasen Haakonsvern, nesten fire måneder etter havariet i Hjeltefjorden. Foto: Jakob Østheim/Sjøforsvaret

– Det er en fantastisk god følelse. Det har vært en lang vei og ufattelig med utfordringer. Det har vært både tårer og latter, sier hevingsleder Anders Penna i BOA like etter at lekteren hadde forlatt kai ved Hanøytangen.

Transporten av KNM «Helge Ingstad» startet ved 18.30-tiden søndag kveld.

Sveiset fast

I 22.30-tiden var fregatten fremme ved marinebasen.

– Nå blir lekteren fortøyd, før det blir gjort en formell overlevering av «Helge Ingstad» til eieren, opplyser Penna.

UNDER BROEN: Her fraktes KNM «Helge Ingstad» under Sotrabrua. Foto: Bård Bøe

Det har gått nesten fire måneder siden fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden nordøst for Bergen 8. november i fjor.

Fregatten har ligget havarert i fjæresteinene i Øygarden etter ulykken, frem til den svært omfattende bergingsaksjonen av det havarerte krigsskipet.

Onsdag i forrige uke ble bergingsoperasjonen flyttet fra havaristedet i Hjeltefjorden til Hanøytangen ved hjelp av de to enorme kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz».

FANTASTISK: – Det er en fantastisk god følelse. Det har vært en lang vei og ufattelig med utfordringer. Det har vært både tårer og latter, sier hevingsleder Anders Penna i BOA. Foto: Paul S. Amundsen

Søndag morgen sto fregatten tørt på lekterdekket og det har blitt arbeidet med å sveise den fast før transportetappen hjem til Haakonsvern kan starte.

– Grunnen til at dette tar tid er at vi må få sveiset på plass alle stagene. Det var vanskelig å komme til på grunn av kranene, og derfor måtte vi flytte lekteren litt, opplyste Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

STRAM TIMEPLAN: – Tidsplanen var stram. Vi var avhengig av tidevannet i Vatlestraumen, sier hevingsleder Anders Penna. Foto: Paul S. Amundsen

I løpet av gårsdagen ble «Boabarge» 33 nøyaktig posisjonert under KNM «Helge Ingstad».

Under tett overvåking ble ballastvannet pumpet ut av lekteren slik at den gradvis hevet seg opp av vannet.

Undervannsdroner (ROV) sjekket underveis løftekjettingenes posisjoner i forhold til dokkputene.

Da lekteren etter hvert var ute av vannet gikk personell om bord og begynte jobben med å sveise fregatten fast til lekteren, slik at den skulle være sikret mot vind og bølger.

– Stram timeplan

I 20-tiden søndag fortalte hevingsleder Penna at forholdene lå til rette for at siste del av bergingsoperasjonen skulle gå som planlagt.

– Tidsplanen var stram. Vi var avhengig av tidevannet i Vatlestraumen. Da vi så at tiden ble knapp, giret vi litt ned. Det kan gå galt dersom folk bli stresset, derfor ventet vi på neste tidevann.

SKAL HJEM: Den 134 meter lange fregatten fraktes til Haakonsvern 115 dager etter at den kolliderte i Hjeltefjorden. Foto: Bård Bøe

Han sier bergingsarbeidet har vært svært krevende, men at han nå kan senke skuldrene.

– Dette er en stor lettelse. Nå kan vi endelig levere «Helge Ingstad» tilbake til eieren. Det skal bli godt å få satt et punktum sier Penna.

Dieselutslipp

Lørdag ble det observert mye oljesøl i naturen rundt Hanøytangen.

Kystverket jobber kontinuerlig med å samle opp de flere hundre literne med diesel som har lekket ut.

– I går ble det registrert noen sjøfugl med indikasjoner på diesel i fjærdrakten. Fra klokken ni i dag er Statens naturoppsyn igjen ute for foreta nye registreringer. Vi jobber samtidig med å sperre inne områdene med diesel for å ta dette opp, sier Seksjonssjef Kjetil Aasebø i Kystverket.

Aasebø understreker at lekkasjen fra lensene har stoppet.

Se bildegalleri av bergingsoperasjonen:

Publisert: