Politikken direkte

  • Festet innlegg

    Har søkt om uteservering siden 2006. Fikk endelig medhold

    06. april 2022 21:48
    Linda Hilland
    Daglig leder i Royal Burger & Gin, Pål Høyde, har forsøkt å få uteservering i Neumanns gate siden 2006. Foto: Rune Sævig

    Bergen kino søker nå om å servere alkohol, mens naboene har i flere år blitt nektet uteservering. I utvalg for helse og sosial ble klagen til Royal Burger & Gin tatt opp. Restauranteier Pål Høyde har ventet på svaret sitt i ni måneder. Hensynet til barn og unge som skal på kino har vært argumentet til byrådet som avviste søknaden.

    Bystyret har tidligere vedtatt at kinoer kan få skjenkebevilling.

    I utvalget mente Frp at det fremstår som svært urimelig å nekte serveringssteder rundt kinoen å skjenke alkohol på bakgrunn av at det vanker mange barn og unge i området, men kinoen som har svært mange barn som sitt publikum skal få skjenke alkohol.

    Frp fikk støtte fra Høyre. Folkets Parti og tre uavhengige. Dermed ble fikk klager medhold og kan starte med uteservering i Neumanns gate.

    – Dette er stort. I en årrekke har restaurant- og bareiere i Neumanns gate blitt nektet uteservering på et helt urimelig grunnlag. Endelig har vi fått flere partier med oss som ser galskapen, sier Frps Marte Monstad.

    – Utrolig kjekt og veldig overraskende, sier Høyde til BT onsdag kveld.

    Han tror mange flere i gaten kommer til å søke om uteservering etter kveldens vedtak.

    – At klagen fikk medhold skaper nok presedens. Endelig kan vi få litt liv og røre på denne siden av byen også, sier han.

    – Nå er jeg fryktelig glad på Royal sine vegne som endelig har blitt hørt. Jeg håper også flere i Neumanns gate søker med de signalene utvalget nå har gitt, sier Monstad.

    Saken er endelig avgjort.

    https://www.bt.no/kultur/i/ALVvqM/restauranteieren-reagerer-paa-kinoskjenk-vi-foeler-oss-maktesloese
Siste innlegg
Har du tips, eller lurer du på noe om valget? Vi vil gjerne høre fra deg!
  • Anders Haga
    i går13:20

    Ville kutte politikerlønninger, fikk nei

    Mailiss Solheim-Åkerblom i Rødt. Foto: Ørjan Deisz (arkiv)

    I mars ble det klart at politikerne i Akershus skal kutte lønningene med 15 prosent. I bystyret onsdag fremmet Mailiss Solheim-Åkerblom og Rødt forslag om å gjøre det samme i Bergen. I Bergen er heltidspolitikerne lønnet med 965.000 kroner i året.

    – Vil ordfører ta initiativ til et liknende kutt i politikerlønninger, spurte Rødt-politikeren.

    Det ville ikke ordfører Linn Kristin Engø (Ap). Hun påpekte at honorarene til politikerne blir regulert av bystyret etter valget.

    – Ordfører har ingen særlig rolle i det. Etter årets kommunevalg skal det legges frem en ny sak om godtgjørelser. Det er opp til partiene å behandle det. Jeg vil ikke foregripe de forhandlingene, sa Engø.

    MDGs Eline Haakestad støttet forslaget. Hun påpekte at mens bergenspolitikerne tjener 965.000 i fulltidsvervene så er snittet for politikere i Norge 879.000 kroner.

    – Hvorfor skal bergenspolitikerne tjener mer enn andre yrkespolitikere? Er det fordi vi jobber til ugunstige tider? Det gjør sykepleiere også. Men de tjener 300.000 mindre enn oss. Er det fordi vi rydder opp i ting? Det gjør renholdere også. Og de tjener 500.000 mindre enn oss.

    Forslaget om å kutte i politikerlønningene fikk bare støtte fra MDG, SV, to uavhengige samt to fra Sp og fikk derfor ikke flertall.

  • Kjetil Gillesvik
    Tirsdag15:18

    Nå økes sjansene for steinuttak i Sandviken: – Dette er helt horribelt

    Statens vegvesen vil ikke ta ut massene her. Bystyreflertallet nekter å godta konklusjonen. Foto: Silje Katrine Robinson

    Rett før helgen meldte Ap og Venstres bystyregruppe at de vil se etter andre løsninger enn å ta ut steinen fra det neste bybaneprosjektet på Saltimporttomten i Sandviken. Det fikk naboene til å juble.

    – Det er nesten som vi ikke tror det, uttalte nabo Ellen Mortensen til BA.

    Bare noen dager senere har jubelen stilnet. Nå har de samme partiene sammen med MDG, SV, KrF og tre utbrytere fra Sp og Rødt i stedet blitt enige om et forslag der viktigheten av å bruke Saltimporttomten fremheves.

    Det pekes på at dette området er viktig for å unngå forsinkelser. Byrådet bes om å gå i dialog med Statens vegvesen for å finne en løsning på saken.

    Bystyrerepresentant Ove Sverre Bjørdal (Sp) mener det er viktig å ha muligheten til å ta ut stein på Saltimporttomten.

    – Vi ønsker at det skal være en mulighet hvis en ikke finner en bedre løsning.

    – Det finnes en løsning i Eidsvåg?

    – Den gir ikke svar på en del spørsmål. Men vi støtter selvsagt Eidsvåg eller en annen løsning dersom utredningen av alternativene viser mindre ulemper totalt sett, sier Bjørdal.

    Statens vegvesen ønsker å ta ut steinen i Eidsvåg, noe som kan bety inntil to år lengre byggetid.

    – Dette er helt horribelt, sier nabo Ellen Mortensen om den siste utviklingen.

    teaser
    29. april
    Debatt: – Kommuneoverlegen svikter lokalbefolkningen
  • Kjetil Gillesvik
    Tirsdag14:32

    Vestland vil bygge Hordfast

    Hordfast vil trolig bli verdens lengste flytebro om den blir bygget. Foto: Illustrasjon: AMCDissing og Weitling, Statens vegvesen

    Rett før helgen ble det kjent at byrådet i Bergen vraker Hordfast i sitt høringssvar til Nasjonal transportplan. Da samferdselsutvalget i Vestland fylkeskommune tirsdag diskuterte saken, landet de på motsatt konklusjon. Her slås det fast at Hordfast må planlegges videre og startes opp.

    – Dette er veldig bra for Hordfast, Vestland og Bergen, sier utvalgsmedlem Kåre Martin Kleppe (H).

    I høringsuttalelsen, som endelig vedtas i fylkestinget i midten av måneden, er knapt et prosjekt prioritert bort.

    • Utvalget er tydelig på at K5 Arna–Stanghelle er det viktigste prosjektet i Vestland fylke.

    • Regjeringen må sikre 70 prosent finansiering til Bybanen til Åsane.

    • Planarbeidet til Vågsbotn–Klauvaneset må startes opp slik at en kan få til oppstart i første seksårsperiode.

    Det oppfordres også til å prioritere en del prosjekter i distriktene, blant dem E39 Storehaugen–Førde, E134 Seljestad–Røldal og E16 Hylland–Slæen.

    Høringsuttalelsen har støtte fra Ap, Sp, KrF og Høyre og ligger an til å bli vedtatt. Marthe Hammer, gruppeleder for SV, er kritisk.

    – Dette er helt latterlig. Det er ikke penger til alle disse prosjektene. Hordfast står som en elefant i rommet og hindrer tildeling til andre prosjekter, sier hun.

    teaser
    27. mai
    Sterke reaksjoner mot Hordfast-nei: – Dette er skandaløst. En seier for Østlandet.
  • Kjetil Gillesvik
    Tirsdag11:04

    Neppe flertall for bybanehøring

    Høyres gruppeleder Charlotte Spurkeland er skeptisk til en høring om Bybanen. Foto: Marita Aarekol

    Både Folkets parti og deler av Sp har tatt til orde for høring om bybanerapportene og fagetatens arbeid rundt traseen til Åsane. De mener blant annet det er kommet frem nye opplysninger om «skjult informasjon» i arbeidet via saker i BT og BA.

    Lite tyder på at forslaget vil få flertall i onsdagens bystyremøte.

    – Jeg kan ikke helt se hva en høring skal frembringe av ny informasjon, men vi har ikke diskutert det internt, sier Høyres gruppeleder Charlotte Spurkeland.

    Hun sier at slike høringer ofte handler om å stille byråder til ansvar.

    – Men i denne saken har både Roger Valhammer (Ap) og Thor Haakon Bakke (MDG) gått av.

    – Betyr det at Høyre ikke vil støtte en høring om tunnelutredningen?

    – Vi har ikke diskutert det, men jeg tror ikke vi kommer til å støtte det, sier Charlotte Spurkeland (H).

    Høyre er det største partiet i bystyret med 14 representanter.

  • Ingrid Hjellbak Kvamstø
    26. mai16:11

    KrF vil be kommunen om å donere mat til Matsentralen

    På grunn av økende matpriser er stadig flere nødt til å hente mat hos matsentralen. Foto: Rune Sævig

    Torsdag omtalte Bergens Tidende at matlagrene tømmes hos Matsentralen. Joel Ystebø (KrF) vil ta opp saken i bystyret på onsdag.

    – Vi vil oppfordre kommunen til å donere egnet overskuddsmat til Matsentralen. Vil også oppfordre fylkeskommunen og næringslivet til å gjøre det samme, sier han.

    – Vil dette dekke behovet?

    – Det vil ikke alene kunne dekke behovet over tid, men det vil være med på å bøte noe på problemet akkurat nå og skape forståelse om at det er en fortvilet situasjon for mange familier. Rødt er enig med KrF.

    – Kommunale kantiner må ha et mål om null matsvinn, og at vi i dette arbeidet skal levere overskuddsmat til Matsentralen. Det vil kunne bidra til at Matsentralen får mer mat å distribuere til dem som trenger det, sier Mailiss Solheim-Åkerblom gruppeleder ved Rødt i Bergen.

    Silje Hjelmedal (Frp) ser også med bekymring på det økende behovet fra Matsentralen.

    – Det er svært bekymringsverdig at stadig flere er avhengig av matdonasjoner, men også at lagrene går tomme. Derfor har jeg i dag sendt dette spørsmålet til familieminister Kjersti Toppe, sier hun

  • Anders Haga
    26. mai14:23

    Byrådet vil vrake Hordfast

    Foto: Illustrasjon: AMCDissing og Weitling, Statens vegvesen

    Saken om hvilke samferdselsprosjekter som skal prioriteres i Nasjonal transportplan er noe regjeringen skal avgjøre neste år. Byrådet er klar på hva de mener om lokale prosjekter. Det kommer frem i en anbefaling de har sendt til bystyret.

    Her påpeker de blant annet at Hordfast er et prosjekt som kommer godt ut når man vurderer ting som kortere reisetid og nytte for næringslivet.

    De mener imidlertidet det kommer dårlig ut når man vurderer andre ting som naturmangfold, kulturarv, naturressurser og klimagassutslipp.

    «Bergen kommune kan ikke se at Hordfast bidrar til å nærme oss måloppnåelse på vår tids fremste utfordringer knyttet til klima- og naturkrisen».

    Byrådet påpeker også at Hordfast er det mest kostbare prosjektet i porteføljen til Statens vegvesen, samtidig som det står i direkte motstrid til statlige planer for bolig- og arealplanlegging.

    «Bergen kommune vurderer Hordfast til å være et av prosjektene som kan tas ut av porteføljen, eventuelt vurderes på nytt ved neste NTP-rullering.»

  • Atle Andersson
    26. mai10:17

    Mangler penger til tunnel – foreslår strakstiltak i Grimesvingene

    Grimesvingene på Hardangerveien har lenge vært en fryktet veistrekning hos mange trafikanter. Foto: Bård Bøe (arkiv)

    Grimesvingene mellom Arna og Midtun har i årevis vært en trafikkfarlig flaskehals på Hardangervegen. Nå vil Vestland fylke prioritere strakstiltak på strekningen.

    Årsaken er at planene om Ringveg øst ligger langt frem i tid.

    En 1,7 kilometer lang tunnel bak Grimesvingene har også vært aktuell for å utbedre den svingete strekningen, men løsningen er lite realistisk på mange år, ifølge Vestland fylke.

    Tunnelen er tidligere anslått å koste rundt 700 millioner kroner.

    «Det foreligger ikke finansielt grunnlag for å realisere tunnelløsningen i bypakke Bergen, og tunnelen svarer ikke på kriteriene satt i Miljøløftet», heter det i en innstilling til samferdselspolitikerne i fylket.

    Konklusjonen er at tunnelen ikke kan bli realisert på mange år.

    Derfor foreslås det nå flere mindre tiltak snarest mulig for å sikre fremkomsten på veistrekningen.

    De seks tiltakene på fylkesvei 587 har en samlet kostnad på rundt 160 millioner kroner, og er presentert i en mulighetsstudie.

    Et av tiltakene som har høyest prioritet, er utvidelse og utbedring av fylkesveien øst for Søylen sundsbru.

    Fylket vil nå ha dialog med Bergen kommune om strakstiltakene.

    Grimesvingene har en årsdøgnstrafikk (ÅDT) på i overkant av 11.000 kjøretøyer.

    Politikerne skal diskutere saken på møte kommende tirsdag.

    teaser
    4. mai 2021
    Slik vil de fikse Grimesvingene
  • Ingvild Vereide Nave
    25. mai20:12

    Folkets parti krever høring om bybane-rapporter

    Bystyrerepresentantene Tore Landmark og Cesilie Tveit. Foto: Tor Høvik (arkiv)

    Folkets parti melder i en pressemelding at de vil kreve høring om bybanerapportene og fagetatens arbeid rundt traseen til Åsane.

    De mener blant annet det er kommet frem nye opplysninger om «skjult informasjon» i arbeidet via saker i BT og BA.

    Partiet peker også på at kvaliteten i rapportene fremstår «uklar», og mener at måten tunnelalternativet ble beskrevet forverret seg, uten at faktainformasjonen rundt traseen hadde endret seg, da fristen for saksbehandlingen nærmet seg.

    teaser
    25. mai
    Slik ble drømmen om bybanetunnel knust
  • Erik Fossen
    24. mai12:57

    Foreslår gratis transport til fritidsaktiviteter

    MDG ønsker gratis bybaneturer til barns fritidsaktiviteter. Foto: Bård Bøe (arkiv)

    Over halvparten av bergenske barn som deltar på fritidsaktiviteter er avhengig av offentlig transport eller bil. MDG mener dette bør være gratis.

    I et representantforslag ber Thor Haakon Bakke og Katrine Nødtvedt om at det utredes hvordan transport til fritidsaktiviteter kan gjøres bli uavhengig av familieøkonomien.

    «Etter koronapandemien har deltakelsen i fritidsaktiviteter enda ikke kommet tilbake til nivået det tidligere lå på, og når vi nå befinner oss i en tid med sterk prisvekst i samfunnet er det en fare for at enda flere barn og unge forhindres fra å delta av økonomiske grunner.» heter det i forslaget.

    I et svar viser byrådet til eksisterende rabattordninger for barn og familier.

    Under behandling i Utvalg for finans, kultur og næring ble forslaget nedstemt, nå skal det opp i bystyret 31. mai.

Publisert: