Politikken direkte

Festet innlegg
 Vindmølleprotest på Frp-årsmøte
07. mars kl 17:01av Ingvild Vereide Nave
DEL
Kurt Oddekalv og Norges miljøvernforbund demostrerte mot vindmøller på fylkesårsmøtet til Frp.
Kurt Oddekalv og Norges miljøvernforbund demostrerte mot vindmøller på fylkesårsmøtet til Frp.
FOTO: Ingvild Nave

Kurt Oddekalv og Miljøvernforbundet troppa laurdag opp på fylkesårsmøtet til Vestland Frp for å protestere mot vindparken i Bremanger. 



Dei kom også med krav om at kommunane sjølv måtte få avgjere om dei ønskjer vindmøller eller ikkje. 




- Det er vi også einige i, sa fylkesleiar i Frp, Gustav Bahus, då protestantane kom inn i årsmøtet med ein fleire meter lang plakat der det stod "Nei til SFE BKK vindkraft på Bremangerlandet".




Partiet lot demonstrantane sleppe inn på møtet for å ytre sine meiningar. Det heile gjekk føre seg utan dramatikk. 




Olje- og energidepartementet ga løyve til vindparken i Bremanger kommune då Terje Søviknes i Frp var olje- og energiminister i 2017. 


 

Siste innlegg
  • av NTB og E24
    DEL

    Stortinget setter bom for Northconnect

    Energipolitisk talsperson Espen Barth Eide (Ap).
    Energipolitisk talsperson Espen Barth Eide (Ap).
    FOTO: NTB scanpix

    Stortingsflertallet går inn for at alle fremtidige utenlandskabler må eies og driftes av Statnett. Det setter i praksis en stopper for Northconnect.

    Et flertall bestående av alle partier på Stortinget unntatt Frp og Rødt stiller seg bak kravet.

    De sju partiene ber regjeringen om snarest å legge fram forslag om endring i energiloven som sikrer Statnetts monopol på å eie og drifte alle framtidige utenlandskabler.

    – Summen av dette betyr at Northconnect er utelukket, sier Aps energipolitiske talsperson Espen Barth Eide til NTB.

    Før helgen informerte Olje- og energidepartementet selskapet Northconnect at de ikke har tiltrekkelig grunnlag for å fatte vedtak i konsesjonssaken.

    Northconnect er en planlagt strømforbindelse mellom Skottland og Norge, og skulle etter planen ha en kapasitet på 1400 megawatt.

    Olje- og energiminister Tina Bru (H) sa at tilstrekkelig grunnlag for en beslutning rundt konsesjonssøknadene ikke kunne tas før man hadde høstet erfaringer med virkningen på kraftsystemet av de to kablene som er under bygging.

    Statnett bygger for tiden ut en strømkabel mellom Norge og Tyskland, Nordlink som skal være klar i 2020. I tillegg bygger selskapet ut kabelen North Sea Link til Storbritannia som skal være ferdig i 2021.

    teaser
    25 mars
    Derfor legger hun Northconnect på is

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Kommunene kan tape 20 milliarder på koronakrisen

    Karin Andersen mener regjeringen må komme med egen krisepakke til kommunene raskt.
    Karin Andersen mener regjeringen må komme med egen krisepakke til kommunene raskt.
    FOTO: SV

    KS anslår at kommuner og fylkeskommuner får økte kostnader på mellom 17 og 22 milliarder kroner som følge av koronakrisen. Nå krever SV en krisepakke til kommunene.

    - Nå må Stortinget gjøre den jobben regjeirngen ikke har gjort. Vi mener det må komme minst 10 milliarder kroner til kommunene nå med en gang, sier Karin Andersen (SV), leder i kommunalkomiteen på Stortinget.

    Hun mener dessuten at staten må garantere til kommunene at de vil bli kompensert for svikten i skatteinntekter i forhold til det budsjetterte.

    - Kommuner har ikke lov til å drive med underskudd. Så når inntektene svikter, må de kutte kostnader. Det siste Norge trenger nå, er at også kommunene begynner å permittere folk. Dessuten vil jo det gå hardt ut over tjenestetilbudet som innbyggerne er avhengige av, sier Andersen.

    Regjeringen har sagt den vil komme tilbake til kommuneøkonomien i mai, da revidert nasjonalbudsjett legges frem.

    - Det er for seint. Da kan mange kommuner allerede være i store problemer. Vi ønsker ikke at de skal måtte låne penger for å betale ut lønn, sier Andersen.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Regjeringen vedtok Ringeriksbanen

     En del av prosjektet er å bygge nytt stasjonsområde i Hønefoss, her sett fra øst mot vest. Den gamle stasjonsbygningen ses oppe ved sporene, i gult.
    En del av prosjektet er å bygge nytt stasjonsområde i Hønefoss, her sett fra øst mot vest. Den gamle stasjonsbygningen ses oppe ved sporene, i gult.
    FOTO: Bane Nor

    Fredag vedtok Kommunal- og moderniseringsdepartementet den statlige reguleringsplanen for Ringeriksbanen og ny E16 Høgkastet-Hønefoss.

    Banen vil forkorte reisetiden mellom Oslo og Bergen med rundt én time når den står ferdig.

    - Ringeriksbanen har vært utredet og vurdert i 30 år, men nå har vi endelig vedtatt en plan som gjør at prosjektet kan realiseres, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.




    Reguleringsplanen legger til rette for 40 km dobbeltsporet jernbane (Ringeriksbanen) fra Sandvika til Hønefoss. Planen omfatter også 16 kilometer ny firefelts motorvei.




    Leder i Forum Nye Bergensbanen, Hilde Magnusson, er glad for vedtaket, men opptatt av at banen får byggestart i 2021. Jernbanedirektoratet har foreslått byggestart 2022-26. 

    - Vi har ventet lenge nok. Dette er et prosjekt som må prioriteres på statsbudsjettet for neste år, skriver Magnusson.

    teaser
    8 oktober 2019
    To milliarder brukes på forkortingen av Bergensbanen før en spade er satt i jorden

  • av Atle Andersson
    DEL

    Gir grønt lys for vindkraft på Stad

    FOTO: Terje Pedersen, NTB Scanpix

    Olje- og energiminister Tina Bru (H) ga tirsdag klarsignal for bygging av Okla vindkraftverk i Stad kommune.

    Det er italienske Falck Renewables Vind AS som vil bygge vindkraftverket med fem turbiner på Stadlandet. Prosjektet fikk konsesjon i 2013, og departementet har nå stadfestet planendring for prosjektet.

    Planendringene ble godkjent av NVE i juni 2019, men vedtaket ble påklaget av flere grunneierlag, lokalt jakt- og fiskelag, lokalt turlag og Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane.

    Departementet mener at det ikke har kommet nye argumenter som gir grunnlag for omgjøing av konsesjonsvedtaket.

    - De negative virkningene for natur og miljø blir mindre med de endrede planene, skriver departementet, og viser til at den interne veitraseen er kortet ned.

    Organisasjonen Motvind Norge er opprørt over regjeringens avgjørelse.

    - Stad er en del av den nasjonale arven, og Motvind Norge beklager avgjørelsen på vegne av det norske folk. Dette er riv ruskende galt. Siste ord er ikke sagt i denne saken, skriver organisasjonen. 

  • av Kari Pedersen
    DEL

    Byrådet vil rive Midtbygda sykehjem

    Byrådet har skrinlagt planen om å rehabilitere Midtbygda sykehjem. Sykehjemmet som er bygget ut i tre omganger fra 1972 til 1994, skal i stedet rives, foreslår byrådet

    Det kan skje når nye Åsane sykehjem bak Åsane senter står ferdig. Da kan beboerne flytte over dit. Byggingen av Åsane sykehjem er ikke startet ennå. 



    Rehabilitering av Midtbygda har lite for seg, konkluderer fagetaten. Bygget har for lav etasjehøyde. Etter ombygging ville rommene blitt for små og gruppene bli på 12 beboere og ikke 10, slik Husbanken anbefaler. 

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    - Vegvesenet kan utløse borgerkrig i vest

    Fylkesvaraordfører Natalia Golis (MDG) er lite fornøyd med Statens vegvesen sitt forslag til ny Nasjonal transportplan
    Fylkesvaraordfører Natalia Golis (MDG) er lite fornøyd med Statens vegvesen sitt forslag til ny Nasjonal transportplan
    FOTO: ARKIV

    Politikere fra SV og MDG reagerer sterkt på at Statens vegvesen vil prioritere Hordfast fremfor ny E16 Arna - Stanghelle i forslaget til ny Nasjonal transportplan.

    - Om spaden går i jorden på Hordfast før E16 blir det borgerkrig her i Vestland, skriver fylkesvaraordfører Natalia Golis (MDG) i en kommentar.

    - Dette vil aldri stå seg blant verken oss politikere eller folk. Dette blir til syvende og sist et politisk spørsmål, fortsetter Golis.

    Hennes partikollega Mona Høgli ber veivesenet «ta seg en bolle».

    Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) reagerer også.

    - Innspillet er helt forkastelig i forhold til klima og miljø. Hordfast og alle «Fergefri E39»- løsningene er gigantiske, pengeslukende eventyrprosjekt som det har gått prestisje i for veivesenets folk og for mange politikere, raser Nævra.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Bystyremøtet avbrutt og utsatt på grunn av koronautbruddet

    Slik så det ut i bystyret i formiddag, før møtet ble avbrutt. Fra venstre byrådene Erlend Horn, Katrine Nødtvedt, Thor Haakon Bakke og byrådsleder Roger Valhammer
    Slik så det ut i bystyret i formiddag, før møtet ble avbrutt. Fra venstre byrådene Erlend Horn, Katrine Nødtvedt, Thor Haakon Bakke og byrådsleder Roger Valhammer
    FOTO: Eirik Brekke

    Bystyremøtet som onsdag pågikk i Gamle rådhus ble avbrutt etter middagspausen.

    - I løpet av dagen er det kommet nye råd til ansatte i Bergen kommune, der de blant annet ble bedt om å unngå møter og forsamlinger. Da kom det spørsmål om det var forsvarlig å fortsette med bystyremøtet, sier ordfører Marte Mjøs Persen .

    Hun hadde i pausen møte med gruppelederne, og de ble enige om å avbryte møtet.

    - Vi skal finne en annen tid og et annet sted, i et et større og mer egnet lokale, for å fortsette møtet litt senere, sier ordføreren.

    Det gjensto en rekke saker da møtet ble avbrutt, deriblant bompengesaken som Bergen har fått frist til 1. april med å svare på.

    - Vi er klar over den fristen, men vi kommer tilbake til når og hvor vi kan behandle disse sakene, sier Persen.

    Tidligere på dagen var det besluttet at møtet kunne gå som planlagt, med noen tiltak i forbindelse med mat- og kaffeservering og utdeling av antibac til alle. 

    Persen sier at hun som ordfører er opptatt av å følge rådene fra medisinsk ekspertise.

    - Og når de rådene utvikler seg, så må vi også følge det, sier hun.

    Her er litt av det som skjedde før møtet ble avbrutt:

    teaser
    11 mars
    Bystyre-Trym er helt uenig med fylkesting-Trym

  • av Atle Andersson
    DEL

    Lover bedre lokal forankring av vindkraft

    Statsråd Tina Bru lover at hun vil lytte til organisasjoner, vindkraftbransjen, lokale og regionale myndigheter.
    Statsråd Tina Bru lover at hun vil lytte til organisasjoner, vindkraftbransjen, lokale og regionale myndigheter.
    FOTO: Terje Pedersen, NTB Scanpix

    Regjeringen vil legge fram en stortingsmelding om konsesjonssystemet for vindkraft før sommeren.

    - Engasjementet knyttet til vindkraft er stort, og det er viktige spørsmål som nå har behov for avklaringer. Fremtidig utvikling av vindkraft på land trenger et forutsigbart rammeverk, og bedre lokal og regional forankring, sier olje- og energiminister Tina Bru (H) i en pressemelding.

    Olje- og energidepartementet går nå gjennom konsesjonsbehandlingen med mål om å forbedre og se på innstramminger av dagens praksis.

    - Vindkraft er i ferd med å bli en viktig del av den norske energiforsyningen. Framover vil det være den kilden til fornybar energi som er rimeligst å bygge ut. Vindkraften kan bidra til næringsutvikling og elektrifisering i stadig flere sektorer. Samtidig vil regjeringen ta vare på naturverdiene, og sørge for at hensynet til beboere i nærområdet og til berørte næringsinteresser blir godt ivaretatt, sier Bru.

  • av Simen Sundfjord Otterlei
    DEL

    Vestland KrF ber Hareide heve Fedje-ubåten

    FOTO: Vestland KrF

    Under søndagens fylkesårsmøte vedtok Vestland KrF en uttalelse om heving av U-864-ubåten som siden andre verdenskrig har ligget utenfor Fedje.

    – Det eneste rette er å få kvikksølvet opp, skriver partiet, og legger til at de har «tillit til at vår nye samferdselsminister vil lytte til oss».

    I februar sa samferdselsminister Hareide at han vil komme tilbake til saken i høstens statsbudsjett.

    Vestland KrF vedtok også resolusjoner mot liberalisering av ruspolitikken og frafall i videregående skole, og for å ta imot flere asylsøkere fra Hellas og midlertidig stoppe returer dit.