Politikken direkte

Siste innlegg
Har du tips eller spørsmål om dette emnet? Vi vil gjerne høre fra deg!
Send melding
  • av Anders Haga
    DEL

    Mener Venstre og MDG ofrer miljøet for byråd

    KRITISK: Jarle Brattespe.
    KRITISK: Jarle Brattespe.
    FOTO: Ørjan Deisz

    Torsdag ettermiddag skal Jarle Brattespe (SV) ta stilling mistillitsforslaget mot skolebyråd Linn Engø. Han reagerer på byrådets trussel om å trekke seg dersom det blir flertall i bystyret for mistillit.

    – Jeg synes det er fryktelig merkelig at miljøpartiene Venstre og MDG prioriterer Engøs videre karriere fremfor klima- og miljøambisjonene som ligger i den politiske plattformen.

    Han påpeker at SV fikk til masse på klima og miljø i både byråds- og budsjettforhandlingene.

    – Det er spesielt to partier i det byrådet som har forpliktet seg på miljøsaker, og da er det veldig merkelig at de setter dette på spill for å berge en byråd.

    Thor Haakon Bakke (MDG) sier han stiller seg bak byrådslederens vurderinger i denne saken, og mener det bare er hypotetisk om Høyre, Frp og FNB kan ta over dersom byrådet trekker seg.

    – Det er mange konstellasjoner og scenarioer som kan utspille seg dersom det skjer, men det blir uten oss, eksoskameratene på høyresiden vil vi ikke støtte.

  • av Kjetil Gillesvik
    DEL

    Ulstein måtte avbryte Afrika-reise

    MÅTTE SNU: Utviklingsminister Dag Inge Ulstein avbrøt Malawi-reisen denne uken.
    MÅTTE SNU: Utviklingsminister Dag Inge Ulstein avbrøt Malawi-reisen denne uken.
    FOTO: Alice Bratshaug

    Bistandsminister Dag Inge Ulstein har denne uken vært på reise for å se nærmere på utviklingsarbeidet i Malawi. Planen var at han skulle komme hjem lørdag morgen, men etter bare en dag i det afrikanske landet ble Ulstein bedt om å avbryte reisen.

    Onsdag var Ulstein tilbake i hovedstaden.

    På politisk kvarter på NRK torsdag ble det spekulert i om Ulstein må forlate posten for å gjøre plass til et Hareide-comeback. Det stilles da spørsmål ved om KrF har plass til to menn fra Hordaland i regjeringen.

    BT sitter ikke på opplysninger om at Ulstein er på vei ut av regjeringen.

  • av Atle Andersson
    DEL

    Miljøorganisasjoner tapte klima-søksmål

    STRIDENS KJERNE: Miljøorganisasjonene har ment at oljeboringen og utslippene av klimagasser er i strid med miljøparagrafen i Grunnloven.
    STRIDENS KJERNE: Miljøorganisasjonene har ment at oljeboringen og utslippene av klimagasser er i strid med miljøparagrafen i Grunnloven.
    FOTO: David Hecker (Arkiv)

    Fire miljøorganisasjoner vant ikke fram med klimasøksmålet sitt mot staten for brudd på miljøparagrafen. Dommen i Borgarting lagmannsrett falt torsdag, melder NTB.

    I 2016 saksøkte Greenpeace og Natur og Ungdom staten for brudd på miljøparagrafen i Grunnloven etter at det ble åpnet for oljeleting i Barentshavet. Senere har også Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet sluttet seg til søksmålet.

    I januar i fjor tapte organisasjonene i Oslo tingrett. Dommen ble anket. Ankesaken startet i Borgarting lagmannsrett i november, og retten har nå kommet med sin dom.

    I retten har regjeringsadvokaten argumentert med at tildelinger av lisenser i Barentshavet er behandlet flere ganger i Stortinget og advart mot å forrykke maktbalansen mellom de folkevalgte og rettssystemet.

    Miljøorganisasjonene viste i sin anke til Norges forpliktelser i Parisavtalen og mente at «det kreves drastiske tiltak for å holde grensene for temperaturstigning som verden er enige om».

    Organisasjonene er ikke fornøyd med dommen, men mener likevel at dommen er langt bedre enn tingretten sin.

    - Lagmannsretten bekrefter at Grunnlovens miljøparagraf er en rettighet, at alle utslipp må ses i en sammenheng og at utslipp fra bruken av olje av norsk olje i utlandet er relevante under miljøparagrafen, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace Norge.

    Dommen fra lagmannsretten var enstemmig.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Ringeriksbanen blir forsinket

    FORSINKET: Det kan bli 2030-tallet før forkortelsen av Bergensbanen er klar.
    FORSINKET: Det kan bli 2030-tallet før forkortelsen av Bergensbanen er klar.
    FOTO: Bane Nor

    Ringeriksbanen, som skal forkorte togreisen mellom Oslo og Bergen med én time, blir forsinket, og det er ikke realistisk at banen blir ferdig til 2028.

    teaser
    21 januar
    Ringeriksbanen blir forsinket – kanskje ikke ferdig før på 2030-tallet

  • av Liv Solli Okkenhaug
    DEL

    Hun er ny leder for MDG i Bergen

    FOTO: Bjørn Erik Larsen (arkiv)

    Berit Lilleøkdal er valgt til ny leder for Miljøpartiet De Grønne i Bergen. Lilleøkdal bor i Åsane Nord, og har tidligere markert seg som en ivrig forkjemper for bedre kollektivtilbud, skriver partiet i en pressemelding. 

    - Jeg ser frem til å jobbe med grønn politikk for hele Bergen. Det gjelder både bedre kollektivtilbud også for oss som bor et stykke fra kollektivknutepunktene og alt som vil gjøre det bedre å leve og bo i Bergen, sier Lilleøkdal.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Nå er Senterpartiet tredje størst

    VEKST: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kan glise over stadig vekst i medlemstallet for partiet. Nå har Senterpartiet over 20.000 medlemmer.
    VEKST: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kan glise over stadig vekst i medlemstallet for partiet. Nå har Senterpartiet over 20.000 medlemmer.
    FOTO: Scanpix

    Med 20.122 medlemmer er Senterpartiet nå Norges tredje største medlemsparti. Kun Arbeiderpartiet og Høyre er større.

    Sp har nemlig gått forbi Kristelig Folkeparti, som endte på 20.002 medlemmer etter en kraftig nedgang i medlemstallet i fjor.

    For Sp peker pilen motsatt vei:

    - Vi har hatt kontinuerlig medlemsvekst siden 2013, opplyser kommunikasjonsleder Lars Vangen i Senterpartiets stortingsgruppe til BT.

    For to år siden hadde Sp 19.080 medlemmer.

    Fremskrittspartiet hadde 17.968 medlemmer for ett år siden, men har ikke klart sitt nye medlemstall ennå.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Bergen: Kun to partier stemte imot byvekstavtalen

    BOM PÅ BOM: Bompengene skal reduseres litt i Bergen, men byvekstavtalen betyr også at bommene blir stående i mange år fremover.
    BOM PÅ BOM: Bompengene skal reduseres litt i Bergen, men byvekstavtalen betyr også at bommene blir stående i mange år fremover.
    FOTO: Ørjan Deisz

    Kun Rødt og Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) stemte imot da bystyrets utvalg for miljø og byutvikling behandlet byvekstavtalen mellom stat, fylke og kommunene i bergensområdet.

    Rolf Erik Scott (FNB) kalte avtalen udemokratisk, mens Sofie Marhaug (R) sa at partiet mener bompenger er feil måte å finansiere kollektivtrafikk på. Frp sitter ikke i utvalget, men avtalen er lagt frem av en samferdselsminister fra partiet.

    Avtalen betyr 13 milliarder til kollektivtiltak, gange- og sykkelveier i Bergen og nabokommunene de neste ti årene. Som følge av bompengeforliket i regjeringen økte summen med 1,1 milliarder kroner, men da må halvparten brukes til å redusere bompengene - det vil si med 55 millioner kroner i året.

    SV ville i utgangspunktet si nei til de ekstra 550 millionene og bompengekuttet, men ble advart av byråd Thor Haakon Bakke (MDG).

    - Da sier man nei til hele avtalen og 13 milliarder fra staten, sa Bakke.

    Han advarte også mot å vedta tilleggspunkter som ville irritere nabokommunene.

    - Dette er en veldig god avtale som helhet, og så er det selvsagt noen aspekter som Bergen kunne tenkt seg å endre. Min soleklare anbefaling er at vi ikke gjør noe som kan føre til at noen av omegnskommunene sier nei til avtalen, sa Bakke.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    SV vil si nei til 550 millioner fra staten

    - BOMPENGER VIKTIGST: Jarle Brattespe (SV) mener det er viktigere å beholde bompenger som trafikkregulerende tiltak enn å få statlige millioner.
    - BOMPENGER VIKTIGST: Jarle Brattespe (SV) mener det er viktigere å beholde bompenger som trafikkregulerende tiltak enn å få statlige millioner.
    FOTO: Ørjan Deisz (arkiv)

    SV vil i kveldens møte i Utvalg for miljø og byutvikling foreslå å si nei til 550 ekstra millioner fra regjeringen, dersom de innebærer at bompengene skal settes kraftig ned.

    Regjeringens bompengeforlik innebar som kjent mer penger til byene, men bare dersom halve summen brukes til å redusere bompengene. For Bergen sin del er ekstrasummen til investeringer 550 millioner kroner over ti år. Da må bompengene kuttes like mye.

    Byrådet skriver i sin utredning at det er vanskelig å kutte bompengene såpass mye uten at trafikken også vil øke.

    - Bomkutt vil ta klimautslippene i feil retning og SV krever derfor at Bergen, slik som Oslo, sier nei til ekstrabvevilgningen dersom den vil føre til trafikkøkning, sier Jarle Brattespe (SV).

    Byrådet planlegger å bruke de ekstra pengene på å bygge Bybanen helt til Spelhaugen.

    - Klimaet er viktigere enn Bybanen til Spelhaugen. Vi forventer at miljøpartiene i byråd hjelper oss å sette ned foten for denne klimabomben, sier Brattespe.

    Byråd Thor Haakon Bakke (MDG) sier at det ikke er mulig å si nei til de ekstra 550 millionene, uten at man må si nei til hele byvekstavtalen.

    - Avtalen under ett er bedre enn ingen avtale, som er alternativet, sier han.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Postproblemer for nytt fylke

    Nye Vestland fylkeskommune har hatt problemer med postmottaket etter sammenslåingen ved nyttår. Det betyr at de som har sendt post til fylket må smøre seg med tålmodighet.

    Fylkesrådmann Rune Haugsdal bekrefter problemene.

    - Vi har hatt litt utfordringer på postsiden. Postmottaket var nedstengt i julen på grunn av flytteprosessen, og så fikk vi tekniske utfordringer blant annet med en scanner da vi kom til det nye bygget på Sandsli, sier han.

    De tekniske problemene er nå løst.

    - Vi regner med å være ajour i løpet av neste uke, sier Haugsdal.

    - Hvordan har ellers oppstarten av nytt fylke gått?

    - Stort sett veldig bra, med tanke på at vi har flyttet 600 ansatte og slått sammen to organisasjoner. Det har vært godt planlagt.

  • av Pål Andreas Mæland
    DEL

    Hevdar firma kravde ein million for vestland.no

    FOTO: Anders Lillesvangstu

    Terje Hatlem i Fjaler skal ifølge fylkesrådmann Rune Haugsdal ha krevd over ein million kroner for å gje frå seg domenet vestland.no til nye Vestland fylkeskommune, skriv NRK.

    Hatlem sjølv avvisar dette. Han har eigarskap i fleire hundre andre norske domene, gjennom ulike firma. Han registrerte nettadressa vestland.no alt i 2015.

    Fylkeskommunen nyttar no nettadressa vestlandfylke.no og vlfk.no, medan vestland.no er ei rein reklameside.

    – Vi har ved fleire høve prøvd å få hand om domenet, men til slutt valde vi å trekke oss, seier fylkesrådmann Rune Haugsdal til NRK Sogn og Fjordane.

    Han seier Hatlem kravde over ein million kroner for domenet.

    – Det var ein heilt uaktuell sum for oss, seier Haugsdal.

    Hatlem sjølv skriv til NRK at han ikkje kjenner seg att i Haugsdals framstilling.

    «Saka er at fylkeskommunen sommaren 2018 tok kontakt hit og, sa seg interessert i domenenamnet, og sette fram eit bod på 25.000 kroner, eit bod som vi takka nei til. I oktober 2018 tok fylkeskommunen på ny kontakt per e-post, og hadde då lagt på 10.000 kroner til eit nytt bod på kr 35.000. Dette takka vi igjen nei til. Og sidan har det ikkje vore kontakt mellom partane», skriv Hatlem i ein e-post til NRK.

    BT retter 17.01.2020: I ein tidligere versjon av saka blei Terje Hatlem omtala som «domenehai». BT beklager karakteristikken. Saka er også utvida med svaret fra Hatlem til NRK.