Fire flykapringer som rystet verden

Én kaprer tok seg inn i cockbit bevæpnet med en blomsterbukett. En annen brukte øks.

Publisert Publisert
  • Christian Nicolaisen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Tirsdag denne uken ble mareritt til virkelighet for de 55 passasjerene i et fly fra EgyptAir som var på vei til Kairo.

  • Les også: Flykaprer på Kypros hadde falskt bombebelte

Flyet ble ikke lenge etter avgang fra Alexandria i Egypt kapret av en 59 år gammel mann som krevde at det landet på Kypros.

Senere viste det seg at bombebeltet kapreren hadde festet på kroppen var falskt, og at flykapringen ikke var terrorrelatert.

Den egyptiske 59-åringen har i avhør forklart at han kapret flyet fordi han ikke hadde fått se sin kypriotiske eks-kone og barna på 24 år.

Ingen ble skadet i hendelsen.

Andre passasjerer har ikke vært like heldige. Her er fire flykapringer som endte skikkelig galt.

11. september 2001

ANGREP: To passasjerfly rammet World Trade Center med 15 minutters mellomrom om morgenen 11. september 2001. Foto: Reuters

Først ett fly. Så et annet, noen minutter senere. Direktebildene av passasjerflyene som krasjet inn i tårnene som utgjorde World Trade Center-bygningen i New York, huskes av en hel verden i dag, 15 år etter.

Angrepene i USA ble mulig ved at fire passasjerfly ble kapret av til sammen 19 terrorister fra Al-Qaida.

To av flyene rammet World Trade Center — med 15 minutters mellomrom.

Ett krasjlandet i Pennsylvania, etter at passasjerer om bord klarte å overmanne terroristene bak spakene.

Det fjerde flyet traff den vestre veggen av Pentagon-bygningen i Virginia, som huser det amerikanske forsvarsdepartementet.

Til sammen ble 2996 mennesker drept i terrorangrepene 11. september.

256 av disse var om bord i de fire flyene som ble kapret.

Angrepene i New York i 2001 førte til en formidabel endring i sikkerhetsregimet ved flyplasser verden over.

Ethiopian Airlines FL961

23. november 1996 stormet tre etiopiske kaprere cockpiten på et Boeing 767-fly ved hjelp av en øks og et brannslukkingsapparat. De ville at kapteinen skulle lande flyet i Australia. De ville ikke høre da han fortvilet forsøkte å forklare dem at det ikke var nok drivstoff til å frakte dem dit.

Det endte katastrofalt. Videobildene av flyet som landet i sjøen utenfor kysten av Mozambique i mer enn 300 kilometer i timen, rystet en hel verden. Landingen ble tilfeldigvis fanget på film av et sørafrikansk par som var på bryllupsreise.

Flyet var på vei fra Addis Abbeba til Nairobi da det ble kapret.

125 av de 175 menneskene som var om bord døde i krasjlandingen. Blant de døde var det flere svensker, amerikanere, franskmenn og briter. Senere skulle det vise seg at «bomben» kaprerne truet med i virkeligheten var en flaske sprit.

Piloten og styrmannen ble senere hedret for at de klarte å få flyet ned mens de slåss med flykaprerne.

Xiamen Airlines FL8301

KAPRER: En 21 år gammel kinesisk mann forsøkte å tvinge piloten til å fly til Taiwan, men det endte katastrofalt. Foto: Wikimedia Commons

128 mennesker døde da et kapret 737-fly kolliderte med to andre fly da det forsøkte å lande på Guangzhou flyplass utenfor Hong Kong.

Flyet var på vei fra Xiamen, Kina til Guangzhou da en 21 år gammel kinesisk mann klarte å ta seg inn i cockpiten på finurlig vis.

Sikkerhetsvakter slapp mannen inn da han forklarte at han ville gi pilotene en blomsterbukett i gave. Vel innenfor dørene i det aller helligste, skulle det vise seg at han hadde på seg en bombevest.

Han forsøkte først å tvinge pilotene til å endre kurs mot Taiwan, hvor han hadde planer om å søke politisk asyl.

Det endte dårlig. Kapteinen nektet å følge ordre, og fortsatte mot det opprinnelige reisemålet. Etter å ha sirklet flyplassen i Guangzhou en god stund, begynte flymaskinen å gå tom for drivstoff.

Senere undersøkelser har vist at kapreren klarte å overmanne kapteinen rett før landing. Flyet hadde alt for høy hastighet i landingsøyeblikket, og sneiet et parkert fly før det braste inn i en Boeing 757 som sto klar til å ta av.

Malaysian Airline System FL653

MYSTERIUM: Ingen vet med sikkerhet hva som skjedde i minuttene før flyet fra Malaysian Airlines styrtet utenfor Singapore 4. desember 1977.

Litt over én time etter avgang fra Penang i Malaysia, krasjet et passasjerfly fra Malaysian Airlines i et sumpeområde utenfor Singapore.

Alle 100 om bord omkom.

Det er ikke mye vi vet om hva som egentlig skjedde denne desemberdagen i 1977. Flyets skjebne er et av luftfartshistoriens største mysterier.

Senere undersøkelser har vist at kapteinen meldte fra om kaprere i cockpiten, og at de derfor satte kursen mot Singapore. Opprinnelig destinasjon var Kuala Lumpur.

Like etter meldingen ble kapteinen og styrmannen trolig skutt til døde av uidentifiserte kaprere, viser en gjennomgang av flyets taleregistrator. Flyet traff bakken med nesen først like etter.

Ingen har senere tatt på seg skylden for kapringen.

Kilder: Wikipedia, NTB, CNN, BTs arkiv.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Slik kjente terroristene hverandre

  2. Norges verste justismord

  3. Dette er Norges høyreekstreme

  4. Fire måter IS skaffer penger til terror

  5. Slik mister du lappen

  6. Syv spørsmål og svar om IS

  7. Influensa-rådene som virker