Dette er alternativene etter helikopterstyrten

Bolter som løsnet eller tretthetsbrudd i et gir. Dette er mulige svar i mysteriet om hvordan den viktigste delen av et helikopter kan forsvinne.

Publisert Publisert
  • Øyvind Lefdal Eidsvik
    Magasinleiar i BT
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det er den ene tingen du ikke vil tro kan skje på et helikopter: At rotoren bare løsner fra resten.

Likevel var det det som skjedde,

Les også

på ett sekund

, litt over 600 meter over Turøy.

Havarikommisjonen

Les også

har åpnet for tre muligheter

etter helikopterulykken der 13 mennesker omkom. Produsenten Airbus

Les også

mener derimot at det bare er én sannsynlig mulighet

.

Uansett pekes det mot en teknisk årsak.

DE TRE STEDENE: Dette er de tre områdene Havarikommisjonen undersøker spesielt etter ulykken på Turøy 29. april. Foto: AIRBUS

1. Ene festet til rotoren løsnet

Siden Airbus legger så stor vekt på denne muligheten, presenterer vi den først. Selve rotorhodet er festet til skroget med tre stag. Disse rundt en meter lange festene har all vekten på seg når helikopteret stiger loddrett. Et av festene er foran, de to andre på sidene bak.

Les også:

Les også

Helikoptertypen ble satt på bakken etter styrten. Likevel har de siden flydd 25 turer.

Selv om de ser spinkle ut, skal disse hule stagene tåle enorm vekt. Samtidig er de avhengig av hverandre: Mens de fleste systemene også har en backup på et avansert helikopter som Super Pumaen, vil de tre stagene ikke tåle at ett av de andre faller ut.

Produsenten svarer selv dette:

«I Airbus Helicopters analyse er syv mulige initielle hendelser funnet for å forklare rotorens løsriving på LN-OJF. Av de syv scenarioene, er bare én – feil ved festeanordningen til et stag – regnet som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjon til nå.»

De to bakre stagene var fortsatt festet i rotorhodet da det ble funnet av BT på en holme:

helistag.jpg

Det tredje er ikke funnet, og Havarikommisjonen gikk fredag til det uvanlige skrittet å etterlyse det – og flere andre deler. Staget ser slik ut:

STAG: Dette er tilsvarende løftestag som er savnet av Havarikommisjonen. Det fremre av de tre stagene på LN-OJF er ikke funnet. Foto: Havarikommisjonen

Nederst er stagene festet først med bolt til en hengsling. Bolten er sikret med en sikkerhetsnål, som på bildet nedenfor er kraftig bøyd.

Hengslingen er deretter festet til en forsterket del av skroget med fire bolter. Disse boltene skal festes med et visst trykk – ikke for sterkt og ikke for svakt.

splint.JPG

Øverst er staget festet med en bolt. Bildet nedenfor viser alt som er funnet av det fremre staget, der det øverste festet ble revet av.

susp1.JPG

2. Girfeil

Fra motorene i en Super Puma blir det levert 23.000 omdreininger i minuttet.

Siden rotoren ikke skal gå like fort rundt, går omdreiningene gjennom en rekke tannhjul for å gire om, slik denne illustrasjonen viser.

GIRMODUL: Den episykliske modulen ligger ved de gule tannhjulene. Illustrasjonen i seg selv viser hvordan de to motorne leverer kraft inn, som så blir giret ned gjennom en rekke steg. Foto: Airbus

Til slutt blir det levert ut 265 omdreininger i minuttet til rotoren. Det tilsvarer rundt fire-fem omdreininger i sekundet.

Inni den såkalte episykliske modulen (den gule delen på bildet over) er det to lag med tannhjul. På hvert av lagene er det et yttergir som holder flere små på plass.

Et av bildene til Havarikommisjonen viser tre slike smågir. De kalles planetgir, og det finnes totalt 16 av dem.

BRUTT OG PRESSET: Det øverste planetgiret er delt av på midten (og er lagt oppå et annet for referanse). Det til venstre er ovalt i formen og tydelig misformet. Foto: Havarikommisjonen

Verdt å merke seg er at det ene (øverst) er brutt av, mens et annet (til venstre) er tydelig misformet (det er ovalt).

Spørsmålet er om dette kan være en utløsende årsak til styrten – eller bare en følge av at noe annet gikk feil.

Rotoren løsnet raskt, noe som tyder på en fullstendig stopp. Du kan sammenligne det med å putte et metallrør inni et sykkelhjul: I fart fører fysiske krefter til at syklisten blir kastet fremover.

Hva førte i så fall til bråstoppen?

Les også:

Les også

Krisemøter, bekymringsmeldinger, hemmelighold. En tragisk dødsulykke virvler dyster historikk opp i luften.

Tannhjulet med brudd kan ha vært utslitt og gitt etter. Samtidig er dette deler som skal bli byttet ut jevnlig.

En annen mulighet er at metallisk spon kan ha blitt slipt av i kulelageret, og ført til bråstopp i et tannhjul. Men slike spon skal bli fanget opp av en magnet. De er vanligvis heller ikke store nok til å føre til en bråstopp, men kan ligge og presse i timer.

Siden rotoren forsvant momentant, kan det tyde på at det ikke var en feil som utviklet seg over lang tid.

Tannhjulene er nå i Frankrike for en undersøkelse av metallet. Forhåpentlig vil det kunne gi svar på hvordan bruddet oppsto.

I 2009 døde 16 personer i en tilsvarende ulykke der rotoren forsvant. Feilen stammet da fra tretthetsbrudd i et av planetgirene. Den gang forble rotoren på i 20 sekunder etter at varsellampene sa at noe var alvorlig galt, ifølge den britiske havarikommisjonen.

Over Turøy ble ingen forvarsel gitt.

Les også:

Les også

Har funnet flere tusen deler etter helikopterstyrten

3. Kjeglen

«Konisk hus» er en dårlig oversettelse. Men denne kjeglen – conical housing eller flared housing på engelsk – er overgangen mellom girene og selve rotorhodet.

Inni er det blant annet drivaksling, kulelager som holder akslingen på plass og en magnetisk detektor som skal fange opp løsnet metallspon.

Som i den episykliske modulen, kan også her metallspon ha løsnet fra kulelager eller tannhjul, ikke blitt fanget opp, og deretter kilt seg fast.

KJEGLEN: Denne illustrasjonen skal vise hvordan delene av det koniske huset er puslet sammen for å se hvordan brudd kan ha skjedd. Foto: Airbus/Havarikommisjonen

Selve kjeglen gikk i biter i styrten. Airbus har samlet sammen deler for å bygge opp igjen huset, slik at de kan se etter uregelmessigheter.

Les også:

Les også

Rotoren forsvant på ett sekund

Havarikommisjonen har så langt kommet med to foreløpige rapporter, og vil trolig oppdatere flere ganger i en så høyprofilert sak.

Vanligvis bruker de et års tid på en fullstendig rapport – og lenger i vanskelige tilfeller.

Den gode nyheten: De finner vanligvis ut hva som til syvende og sist utløste ulykken.

Les også:

Les også

Eks-flygesjef i CHC: – Det helikopteret har vært godt likt

Oppdatering: 31. mai la Airbus ut en ny pressemelding om årsakene, der de tidligere mente at det bare var én sannsynlig grunn.

I den nye meldingen skriver de:

«Airbus Helicopter føler behov for å klargjøre sin posisjon for å unngå misforståelser. Airbus Helicopters utelukker ikke noen av scenariene beskrevet av Havarikommisjonen».

Og videre:

«Selv om det har vært store fremskritt i å analysere stag-festene, er det behov for å gjøre mer rundt scenariene med den episykliske modulen og det koniske huset».

Publisert
  1. Etterlatte etter Turøy-ulykken venter fortsatt på erstatning

  2. – Vi på Turøy vil aldri klare å sette punktum for helikopterulykken

  3. – Jeg hadde forventet dette utfallet, men jeg er likevel skuffet

  4. Politiet vurderer om noen bør straffes etter Turøy-ulykken

  5. – Tungt å høre at det ikke ble gjort nok etter ulykken i Skottland

  6. – Slik girboksen er nå, vil ikke vi fly med denne maskinen i Nordsjøen

Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Paret fra Fana var lei av det travle livet. – I løpet av tre minutter bestemte vi oss.

– Det var jo helt skrullete det vi gjorde. Men vi var ikke aldeles bortreist heller.

Sakene flest leser nå

  1. Fire personer innlagt på Haukeland

  2. Tøffe tider i fødelandet tvang Arne Bergsvik og familien til å ta et drastisk valg

  3. Bli med inn i hulene på Kristianborg

  4. – Gamle Bergen er i ferd med å bli en kulturkatastrofe

  5. – I løpet av et minutt var min kjæreste ting tapt

  6. Han ble kåret til «Hordalands største talent». Nå har han en usikker fremtid i Brann.

  1. Styrten på Turøy
  2. Airbus
  3. Havarikommisjonen