Dette er de verste ulykkene i Nordsjøen

Fire av de dødeligste ulykkene på norsk sokkel har skjedd med helikopter.

Havet gir og havet tar, heter det. For Nordsjøen er det særlig riktig. Dette er de verste oljerelaterte ulykkene på norsk sokkel.

1. Alexander Kielland-ulykken: 123 døde

1980. Havariet til boligblokken «Alexander L. Kielland» på Ekofisk-feltet står som den verste i Nordsjø-ulykken av dem alle. Det er også den verste arbeidsulykken i Norge.

I høy sjø ble et stag slitt av, i 18-tiden 27. mars 1980. Det førte til at det ene av plattformens fem ben ble revet av, slik at plattformen kantret. Fra de andre Ekofisk-plattformene kom det hjelp i form av båter. Samtidig ble det mørkere.

FAKSIMILE: BT

Over 200 var om bord. Av dem døde 123 personer.

Rundt 50 av dem om bord satt i plattformens kinosal da kantringen skjedde. En av dem var Olaf Skotheim. Til BT fortalte han få timer etter ulykken om hva som hadde skjedd.

– Kinoforestillingen var akkurat begynt da vi hørte dunket og smellet. Plattformen la seg over, alle prøvde å komme seg ut. Kinoen lå ett dekk over hoveddekket. Jeg måtte klatre gjennom hoveddekket for å komme meg ut, sa Skotheim den gang.

– Jeg antar at plattformen etter mindre enn ti minutter hadde en slagside på 30-40 grader. Da jeg kom opp på hoveddekket, så jeg at det ene beinet var slått av og fløt i vannet, sa han.

Ulykken førte til undersøkelser på flere andre plattformer, der den samme svakheten i konstruksjonen ble funnet.

Les også

Her er dykkerne i gang med sitt mest ekstreme oppdrag noensinne etter styrten på Turøy

2. Nordsjø-ulykken ved Statfjord: 18 døde

1978. Den verste helikopterulykken på norsk sokkel skjedde i oljealderens ungdomsfase, bare åtte måneder etter en annen helikopter-dødsulykke i Nordsjøen.

FAKSIMILE: BT

«Uforklarlige helikopter-havarier skaper reaksjoner», skrev BT på sin førsteside i 1978, en tittel som fremstår påfallende relevant også etter helikopterstyrten ved Turøy 29. april i år.

Et Sikorsky S-61 fra Helikopter Service (i 1999 kjøpt opp av CHC Helicopter) skulle fra Flesland til Statfjord A, 26. juni 1978. Om bord var 16 passasjerer og to piloter. 13 av de døde var nordmenn.

Havarikommisjonens konklusjon var at et rotorblad i hovedrotoren mest sannsynlig løsnet fra festet i rotorhodet.

Les også

«Dette oppropet er for alle offshore oljearbeidere i Nordsjøen og deres familier»

3. Helikopterstyrten ved Turøy: 13 døde

VRAKRESTENE: Alle vrakdelene fra Super Puma-helikopteret som er funnet ble samlet på Haakonsvern. Bare haledelen var noenlunde intakt. Marita Aarekol

2016. Helikopterturen fredag 29. april forløp lenge helt som normalt, ifølge Havarikommisjonen. I alle fall er det ingenting på taleopptakene som tilsier noe annet.Så, fra ett sekund til det neste, forsvant rotoren fra resten av maskinen.

Flyet falt deretter fra noe over 600 meter. Alle 13 om bord døde i styrten. De omkomne var alle på vei hjem fra Gullfaks B-plattformen. Helikopteret var bare ni minutter unna å lande på Bergen lufthavn Flesland.

Hva ulykken skyldes er ikke klart, men det er slått fast at det ikke var en menneskelig feil. Airbus og Havarikommisjonen er enige om at det ikke er tilsvarende feil som i to ulykker i 2012, der akslingen som rotoren er koblet til, røk.

Airbus og det europeiske luftfartstilsynet har sendt ut instruksjoner om at festekoblingen til rotorhodet skal sjekkes grundig på alle Super Puma-helikopterne.

Les også

Dette er de omkomne i Turøy-ulykken

4. Norne-ulykken: 12 døde

1997. Helikopterstyrten om morgenen 8. september 1997 ble etterfulgt av 19 år uten dødsulykker med offshore-helikoptre. Inntil forrige fredag, ved Turøy i Øygarden.

NORNE: 12 mennesker omkom da et helikopter gikk ned i Nordsjøn 8. september 1997. Scanpix

Den såkalte Norne-ulykken skjedde da et Super Puma-helikopter fra Helikopterservice gikk ned på vei til oljeproduksjonsskipet Norne, som lå rundt 180 kilometer vest for Brønnøysund.

Helikopteret kom ut av kontroll som følge av en nær fullstendig systemsvikt. Svikten skyldtes tretthetsbrudd i hovedgirboksen, som igjen startet en kjedereaksjon.

Besetningen feiltolket dessuten en varsellampe i forkant av styrten, men granskere slo senere fast at pilotene ikke hadde forutsetninger for å anta at dette var et alvorlig faresignal. Det var noe av konklusjonen i havarirapporten som ble lagt frem fire år etter ulykken. Alle 12 om bord omkom da helikopteret traff havoverflaten, etter å ha styrtet fra rundt 550 meters høyde.

Ulykken bidro til vesentlige endringer i sikkerhetsregimet som gjaldt for helikopterflyging offshore. Blant annet ble det innført nye krav til overvåkingssystemer som fanger opp vibrasjonsendringer.

Les også

BT-redaktør Øyulf Hjertenes: «Oljearbeiderne har gjort jobben for oss alle»

5. Wiking-ulykken ved Ekofisk: 12 døde

1977. Sikorsky S-61 var en mye brukt arbeidshest i Nordsjøen fra 1960-tallet av, inntil større Super Pumaer og andre Sikorsky-modeller tok over.

12 personer var i S-61N-helikopteret fra det tyske selskapet Wiking Helikopter Service. Helikopteret fløy fra Stavanger til Ekofisk. Det fløy i sjøen, 30 nautiske mil fra Ekofisk-senteret.

FAKSIMILE: BT

Selv om det straks ble sendt ut to helikopter fra Ekofisk, sto ikke noen av livene til å redde. En person ble observert i dønningene av mannskapet på helikopteret. De hev først ned tau, men personen var så utmattet at han ikke klarte å holde fast. Til slutt slapp annenflygeren seg uti med tau og gummiflåte. Gummiflåten kantret, og da annenflygeren fikk rettet den opp igjen, var personen i vannet borte.

Årsaken til ulykken ble ikke funnet, men pilotfeil er en sannsynlig årsak. Det ble ikke funnet noen tekniske feil på helikopteret etter hevingen.

Les også

Turøy-ulykken: Slik forløp redningsaksjonen minutt for minutt

6. Concem:-havariet: 10 døde

KANTRET: 10 mennesker omkom da en sementlekter kantret i Gandsfjorden i Stavanger i 1985. Scanpix

1985. Det har vært flere båthavari med mange omkomne. «Concem» er den største ulykken som er direkte relatert til oljenæringen.

Sementfartøyet utførte arbeid på Gullfaks B-plattformen i Gandsfjorden ved Stavanger da det kantret og havnet opp ned.

Ti personer av et mannskap på 22 omkom i ulykken, som skjedde da lekteren fikk slagside mot styrbord grunnet forflytning av sement.

Også det dårlige været hadde innvirkning.

Den yngste av de omkomne var 18 år gamle Alexander Tovik Gjermundsen. Han var med sin far på jobb denne dagen.

Eierselskapet fikk i 1987 en bot på 1,5 millioner kroner for flere brudd på arbeidsmiljøloven.

7. MS «Bourbon Dolphin»: 8 døde

GIKK RUNDT: Rundt 25 samtidige, uheldige omstendigheter medførte at ankerhåndteringsskipet gikk ned vest for Shetland i 2007. Scanpix

2007. Ankerhåndteringsskipet MS «Bourbon Dolphin» skulle feste anker på 1100 meters dyp for en borerigg noen nautiske mil utenfor kysten av Shetland.

Åtte av mannskapet på 15 døde da skipet kantret 12. april 2007. Tre dager senere sank det ett år gamle skipet.

Kapteinen og hans sønn – en 14 år gammel gutt – var blant de omkomne.

Mannskapet rakk bare så vidt å sende ut nødmelding før skipet kantret.

En undersøkelseskommisjon fant året etter at det ikke var mulig å peke på én konkret årsak til ulykken, men viste til nærmere 25 uheldige omstendigheter som til sammen førte til katastrofen.

Blant annet fikk skipets kaptein kun 90 minutter på seg til å gjøre seg kjent med skipet og den planlagte operasjonen.

Rederiet som eide skipet vedtok senere en bot på fem millioner kroner for ikke å ha gitt kapteinen tilstrekkelig tid til forberedelse før han mønstret på.

Kilder: Kulturminne Ekofisk, Wikipedia, Store Norske leksikon, BTs arkiv, CHC, NRK, Aftenposten.