Dette betyr togkonkurranse for deg som passasjer

Reklame på toget og ny første klasse. Det er to av endringene passasjerene kan vente seg når Bergensbanen settes ut på anbud.

NY HVERDAG: Passasjerer på Oslo S, på vei fra nattoget fra Bergen. Fra 2020 kan det være et annet selskap enn NSB som driver togene mellom Norges to største byer. Roar Christiansen (arkiv)

Pål Andreas Mæland
Journalist i BT

Mye vil bli som i dag når Bergensbanen og Vossebanen blir konkurranseutsatt, som del av regjeringens jernbanereform. Men enkelte endringer kan togpassasjerene vente seg.

At togdriften blir konkurranseutsatt, betyr at NSB ikke lenger vil ha monopol på å kjøre togene, men må konkurrere med andre selskaper fra inn- og utland.

Les også

Les mer: Kinesisk selskap kan overta Bergensbanen

Før jul vil det bli avgjort hvilket selskap som skal få kontrakt for ti års drift. Minst seks selskaper har så langt sagt seg interessert.

Her er fem måter dette kan påvirke deg:

1. Ingen vet helt hva billettprisene blir

STOR VARIASJON: Også i fremtiden vil billettprisene variere mye, etter hvor stor etterspørsel det er. Derfor er det vanskelig å si hva snittprisene vil bli. Gorm Kallestad / NTB scanpix

Staten vil fortsatt bestemme maksprisene for de ulike reisestrekningene, og selskapene må fortsatt gi barne-, student- og honnørrabatt.

Maksprisene er enkelt sagt bestemt av hvor langt man reiser og når man reiser. Slik er det også i dag. NSBs ordinære priser er fastsatt i avtale med staten.

Men det er relativt få som i dag betaler ordinær pris på toget – særlig ikke på de lange strekningene. NSBs Minipris gjør det for eksempel mulig å reise mellom Bergen og Oslo for 249 kroner. Ordinær pris for samme strekning er 964 kroner.

Rabattene kan den nye operatøren bestemme selv. Det betyr at den nye operatøren kan tilby flere eller færre billigseter enn NSB gjør i dag. Dermed er det vanskelig å si om snittprisen vil bli høyere eller lavere med ny operatør.

I Sverige sank billettprisene med konkurranse, mens privatiseringen av jernbanen i Storbritannia har ført til dyrere billetter.

2. Du slipper å kjøpe billett fra hvert enkelt selskap

NORGES TAK: Snøstorm på Finse vil nok fortsatt være et kjennetegn. En god del av de NSB-ansatte kan få bli med over til den nye operatøren, dersom de ønsker. Men uniformene og arbeidsvilkårene kan endre seg. Rune Sævig

Selv om ulike selskaper skal drive ulike jernbanelinjer, lover regjeringen at billettkjøp skal bli minst like enkelt som i dag.

Derfor har staten laget portalen og appen Entur, der man skal kunne kjøpe billett til alle norske kollektivselskap på ett sted. Uansett om reisen består av flere delstrekninger, vil Entur gjøre det mulig å kjøpe billetter til hele reisen med ett tastetrykk, loves det.

3. Det kan bli reklame om bord

REKLAMETOG: Et nytt element for norske togpassasjerer kan bli reklameskilt om bord i togene. Anbudskontraktene åpner for at det skal være lov i fremtiden. Slik ser det ut i Sverige. MTR Nordic

Du kan bli omgitt av reklameskilt mens du kjører tog.

Kontrakten åpner nemlig for at den nye operatøren kan sette opp reklame inni og utenpå togene, i form av skilt eller skjermer. Inntektene fra denne reklamen får selskapet selv beholde.

I Sverige har for eksempel MTRs ekspresstog mellom Stockholm og Göteborg hatt slik reklame.

4. Første klasse kommer tilbake

SERVERING: Den nye togoperatøren kan tilby en annen servering enn NSB gjør i dag. Men høyst sannsynlig vil du fortsatt kunne kose deg med en øl i kafévognen over fjellet, slik Tor Øyvind Fosse gjorde i 2015. Rune Sævig (arkiv)

Vil du betale ekstra for hvite duker og myke seter? Da kan du kanskje glede deg. I kontraktene åpnes det for at nye operatører kan tilby førsteklassevogner med priser som er høyere enn de ordinære prisene. Der kan det være servering, mer komfort eller andre tilbud som gjør det mulig å selge dyrere billetter.

Men det er en begrensning på hvor mange seter som kan selges til førsteklassepris. I løpet av et døgn kan det maksimalt være tre av ti seter.

Det nye selskapet vil få ansvar for personalet om bord og markedsføring. Det betyr at det kan bli nye uniformer, andre typer «togverter» og et annet serveringstilbud. Vognene kan også få et nytt utseende.

5. Togene, skinnene og avgangene blir de samme

FORTSATT NATTOG: Det skal gå nattog mellom Bergen og Oslo alle netter unntatt natt til søndag. Rutetilbudet blir i utgangspunktet som i dag. Eirik Brekke (arkiv)

Det skal fortsatt være fire daglige avganger hver vei mellom Bergen og Oslo, hvorav ett nattog (alle dager unntatt lørdag). Det er som i dag.

Også for lokaltogene er antall avganger omtrent som i dag. Men operatøren vil ha mulighet til å sette inn ekstra avganger dersom det er ønskelig og praktisk løsbart.

Kontrakten fastsetter også hvilke stasjoner de ulike avgangene skal stanse ved, og sier at avgangstidene så langt det er mulig skal spres godt utover døgnet, med samme tider hver dag.

Konkurranseutsettelsen vil heller ikke gi raskere tog eller bedre vogner. Den handler bare om hvem som skal kjøre og drifte togene. Skinnene har Bane NOR ansvar for. Togene er det Norske Tog som eier.

SAMME SKINNEGANG: Selv om det kanskje kommer ny operatør på linjen, vil skinnegangen og togene være den samme. Denne gamle jernbanebroen i Voss holder nok stand i mange år til. Rune Sævig