Camp, glitter og glam

Dårlig på den gode måten

Publisert Publisert

iconDenne artikkelen er over ni år gammel

«Burlesque» er fjærlett som en boa, grunn som en flat sølvsandal og like brukelig til sitt formål.

Historien starter som en forslitt country&westernblues idet den talentfulle Ali (Christina Aguilera) finner ut at småbyen i Iowa ikke er noe blivende sted. Målrettet setter hun seg på bussen til Los Angeles. På jakt etter jobb snubler hun over musikalteateret Burlesque Lounge, drevet av Tess (Cher). Stedig prøver Tess å holde kreditorene på en armlengdes avstand. Like stedig motsetter hun seg innsikt i Alis sang— og dansetalenter. Men småbypiken tar skjeen - her serveringsbrettet - i egen hånd og jobber seg via gulvet opp på scenen. Der vaker rivalene mellom sminkebordene. Tilbake på gulvet vaker to kjæresteemner av vidt forskjellig slag.

Verken Cher eller Aguilera mestrer skuespillets kunst, men innenfor det syltynne formatet er Cher formidabel ved siden av Christina. Som hun er det i samspill med den alltid severdige Stanley Tucci — denne gangen tilbake på lerretet som homofil kostymeansvarlig.

Historien står som en gebrekkelig ramme rundt de mange sang- og dansenumrene, og tynes for alt den ikke er verdt. Men liker du burlesktradisjonen med sin musikk, sine lettkledde jenter og fantastiske kostymer, er det duket for en riktig fin stund i kinosalen. Numrene som fremføres på Burlesque Lounge er sexy, frekke og energiske nok til å holde temperaturen så noenlunde varm frem til den slett ikke uventede finalen.

Slik sett kan «Burlesque» fungere utmerket som venninnefilm en kveld du ikke trenger annet enn å hvile hodet.

BRITT SØRENSEN

Enig med vår anmelder? Si din mening her.

Publisert