Dyrker sin egen selvopptatthet

Kanye Wests nye plate er musikalsk utfordrende, men tekstmessig utmattende.

Publisert Publisert

SELVOPPTATT SUPERSTJERNE: Kanye Wests selvdyrking kan bli i meste laget, mener BTs anmelder. Her er Kanye West på scenen i Bergen i 2011. Foto: SEAN MELING MURRAY

  • Eirik Kydland
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Chicago-rapper, produsent og paparazzi-favoritt Kanye West slapp i 2010 «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» – en overlesset, fargerik prograp-plate med bidrag fra stjerner som Rihanna og Elton John. Omslaget viste et maleri av en rødvinsdrikkende ballerina, og albumet var en fantasiverden full av uventede elementer og sjangermøter. Oppfølgeren – Wests sjette soloalbum – er noe ganske annet.

På «Yeezus» er referansene til høykunst borte. Omslaget er formet som en hjemmemekket cd-r-plate, og inneholder dystre og industrielle produksjoner. Vi hører forvrengt klubbmusikk dandert med sirener, støy og aggressive ragga-samples. Over dette skriker, bjeffer og puster og peser West med sinnafjes, som en annen Trent Reznor. Og selv om Daft Punk, Rick Rubin og Bon Ivers Justin Vernon bidrar, er «Yeezus» først og fremst lyden av West som i ensomhet tømmer seg på et mørkt loftværelse i Paris (der store deler av platen ble til).

Nye retninger

«Yeezus» føles derfor som en mørk oppfølger til «808s & Heartbreaks» fra 2008, der West overrasket ved å lage en hel plate med kjærlighetssorglåter sunget med autotune-effekt. Et album som forteller mye om Wests evne til å sette nye standarder for populærmusikken. «808s & Heartbreaks» ble umiddelbart møtt med forundring og skepsis, men har hatt enorm innvirkning på det som siden har kommet av rap, pop og r&b.

West skal ha ros for at han stadig prøver å ta – potensielt sett – kommersiell rapmusikk i nye og gjerne ukomfortable retninger. Og selv om rap over støyende elektronikk i seg selv ikke er noe nytt (sjekk Dälek, Cannibal Ox eller Death Grips), blander West her inn sitt særpreg i form av soulsamples, autotune-crooning og meloditeft. En utålmodig råhet preger også albumets produksjoner. Flere av låtene virker uvørent og grovt lappet sammen, med avbrytelser og postludier som bryter med sangenes grunnideer. Slik låter «Yeezus» ofte originalt og utfordrende.

Noen ganger på en god måte, som på «Hold My Liquor» der følsomme Justin Vernon og villstyringen Chief Keef er limt opp mot hverandre, i en slags engel/demon-konstruksjon på West sine skuldre. Andre ganger låter det harry og anstrengt, som på Marilyn Manson-samplende «Black Skinhead».

Forvirret tekstunivers

Men det ikke bare produksjonene som skurrer på «Yeezus». Tekstene virker flere steder impulsive og lite gjennomtenkte – de ble etter sigende skrevet i siste liten – og er fulle av slappe ordspill («rap-lic priest»), pinlige bilder («put my fist in her like a civil rights sign»), hatefullt sexsnakk og forvirret politikk. Det virker nesten som om West er blitt fristet til å stole på egen evne til å rante – slik han etter hvert har gjort så mange ganger på scene eller foran kamera – og en tro på at det er dette vi vil ha og forventer av ham. Albumtittelen og låten «I Am a God» underbygger denne følelsen. Driver ikke West her og dyrker sin egen rolle som stormannsgal, som selvopptatt drittsekk, som sannhetssier som «tør der andre tier», på en ganske oppskriftsmessig og klam måte?

Det mest forstyrrende eksempel på dette, er bruken av linjer fra Billie Holidays «Strange Fruit» i en låt om et trøblete kjærlighetsforhold. Sammenstillingen er både absurd og smakløs. Og antakeligvis en bevisst provokasjon fra West side – han er jo ikke dum – som liksom for å vise hvor langt det er mulig å ta sin egen selvopptatthet. Utfall som dette gir «Yeezus» et preg av en kontrollert mangel på kontroll, noe som gjør det vanskelig å nyte platen i fulle drag.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

Sakene flest leser nå

  1. Stavanger-sykehus sender pasienter til Bergen

  2. Politiet: – Bil traff rundkjøring i høy fart og spratt opp i luften

  3. «Bussbransjen må setje bremsene på for sjefslønene sine»

  4. Meiner bergensarane er for dårleg førebudd på kriser

  5. – Trump tar litt innpå Biden før nattas debatt

  6. – Hvorfor får norske 9-åringer være på sosiale medier?

  1. Musikk
  2. Musikkanmeldelse