Den årlige feiringen av filmbransjen fant sted i Haugesund fredag kveld. Norsk filmproduksjon har gode tider, og svært mange filmer hadde premiere i fjor.

Likevel fikk juryleder og filmelsker, musikeren Jan Eggum, kritikk for at verken «Oslo 31. august» eller «Hodejegerne», som var fjorårets mest sette filmer og som har fått betydelig oppmerksomhet i utlandet, ikke var med blant de nominerte til årets beste kinofilm.

Derimot var folkets tale tydelig da avstemmingen til Folkets Amanda var avsluttet. «Hodejegerne» ble klar vinner.

Filmen som er basert på Jo Nesbøs roman med samme navn og har Aksel Hennie i hovedrollen, har ikke bare gått sin seiersgang på norske kinoer. Over 500.000 så filmen her til lands, men den har også gått svært godt i USA og Storbritannia.

«Få meg på» beste film

— Jeg er ikke bitter på juryen i det hele tatt. Det å vinne publikumsprisen er flott. Vi vil jo alle lage filmer som folk ser, sier regissør Morten Tyldum etter utdelingen.

Selv kan han takke filmen for at han om halvannen uke setter seg på flyet til Hollywood og i januar starter innspilling av sin første amerikanske produksjon.

Det som derimot ble juryens favoritt til årets beste kinofilm var Jannicke Systad Jacobsens sjarmerende film «Få meg på, for faen». Filmen om 15 år gamle Pikk-Alma med sine kåte fantasier har vakt oppsikt langt utenfor Norges grenser.

Om det har vært mye kritikk for at 2011 inneholdt få roller for kvinner både foran og bak kamera, så er denne filmen et hederlig unntak. Fire hovedroller, kvinnelig regissør og kvinnelig fotograf var et godt bidrag til å rette opp skjevhetene i fjorårets filmproduksjon.

— Det har vært veldig få kvinnelige roller og ekstremt få kvinnelige hovedroller. Det er ekstremt dumt og ikke realistisk, sa juryleder Jan Eggum da nominasjonene ble offentliggjort.

Svensk vinner

Bare to kvinner var nominert til prisen for beste kvinnelige hovedrolle og samtlige tre av fjorårets barnefilmer var på listen over de nominerte i kategorien.

Svenske Noomi Rapace (32) fikk norsk films høyeste utmerkelse for sin prestasjon i Pål Sletaunes thriller «Babycall». Filmen hadde tydelig vakt juryens begeistring og den fikk også prisen for beste manus.

Rapace slo virkelig igjennom som Lisbeth Salander i filmen «Menn som hater kvinner» i 2009. Til tross for at suksessen med Millenium-trilogien har brakt henne til Hollywood hvor oppdragene står i kø, har hun tidligere uttalt at det ikke er pengene, men kvaliteten på manusene som er avgjørende for hennes rollevalg.

— Takk Pål, det har vært fantastisk å jobbe med deg, sa hun fra scenen da hun tok imot den 2,5 kilo tunge statuetten. Også etterpå skrøt hun av regissør Sletaune.

— Jeg elsket å jobbe med Pål. Det ville være fantastisk å jobbe med ham igjen, sa hun.

Vant med Orheim

I rollen som Anne i «Babycall» skildres en truet kvinnes desperate ensomhet. Rapace spiller blant annet mot Kristoffer Joner, som vant Amandapris for beste mannlige hovedrolle, men i filmen «Kompani Orheim».

— Du kan nå hvor langt du vil, utbrøt motspiller i «Babycall» Noomi Rapace da hun møtte Joner bak scenen etter utdelingen.

Joner vant også prisen for beste mannlige hovedrolle i 2005 for rollen i filmen «Naboer».

Joachim Calmeyer fikk Amandajuryens ærespris for sin lange, men også stadig aktuelle innsats som film- og tv-skuespiller.

— Jeg vet ikke hva skal jeg si. Du er jo som eventyr som du står her, utbrøt han til Liv Ullmann som delte ut prisen

— Si hva du vil, svarte Ullmann som selv var svært rørt over å dele ut prisen til sin skuespillerkollega og motspiller 50 år tilbake i tid.