- Han var den figuren i filmhistorien som publikum ble aller best kjent med

Filmprofessor Anne Gjelsvik reagerte med sorg da hun via Facebook fikk vite at skuespiller James Gandolfini var død. - Han og The Sopranos blir stående som giganter i filmhistorien, sier hun.

Publisert: Publisert:

DØDE I DAG: James Gandolfini er død. - Han og The Sopranos blir stående som giganter i filmhistorien, sier hun.

Jan Gunnar Furuly

— Det finnes ingen andre rollefigurer i film- og TV-historien som det brede publikum har blitt så godt kjent med som James Gandolfinis rollefigur, Tony Soprano, slår Gjelsvik fast.

Hun skrev sin doktorgradsavhandling om voldsbruk i amerikansk fiksjonsfilm og har spesiell kompetanse på mafiafilmer.

En del av hennes forskningsinnsats går nettopp på amerikanske TV-serier.

Les også

Tre store øyeblikkmed Tony Soprano

Les også

Sopranos-stjernen James Gandolfini er død

— Gjennom seks lange sesonger av den banebrytende og legendariske TV-serien får vi møte en mangefasettert og kompleks karakter. Tony Soprano er en nådeløs kriminell, som gjør bestialske ting. Strengt tatt burde det jo ikke gå an å skape medfølelse, sympati og følelser for en slik figur. Men det klarte skaperne av Sopranos på elegant vis. Og det hele ble båret frem av sterke skuespillerprestasjoner fra Gandolfini, sier filmprofessoren ved NTNU i Trondheim.

En mann vi alle kjente

Hun fikk selv vite om dødsfallet fra en Facebook-venn.

«Hvorfor er jeg så lei meg? Jeg kjente jo ikke James

"The Sopranos", sammen med Falco som spilte hans kone i serien Foto: SCANPIX

Gandolfini», skrev vedkommende.

— Det er symptomatisk for vår tid at vi får denne nyheten via Facebook, og personen som skrev dette har jo helt rett. Tony Sopranos er en mann vi faktisk føler at vi kjenner, og det er åpenbart mange av oss som reagerer med en viss form for sorg, sier hun.

Ja, han var en fæl mafiafyr, men vi har sett ham i situasjoner med sorg, skyld og kvaler, og i dagligdagse krangler med kona. Det ble en fortelling som vi alle kan kjenne oss igjen i, legger hun til.

Et ikon for vår tid

- Hvilken betydning har Gandolfini og The Sopranos i filmhistorien?

— Gandolfini var et ikon for vår tid. Han var en stor skuespiller som døde alt for tidlig. The Sopranos vil bli stående som en av de viktigste TV-seriene i historien, og som forløperen for det vi i dag kjenner som kvalitets-TV, svarer Gjelsvik.

Endret TV- og filmbransjen

Hun slår fast at The Sopranos, etter at første sesong startet på HBO i 1999, har vært med på å endre en hel industri og TV-vanene over hele kloden.

— For første gang i verdenshistorien satt folk plutselig og så gjennom en hel sesong av en TV-serie på DVD - kontinuerlig i 7-10 timer. Å følge med på en dramaserie på TV ble med ett noe annet enn å slå på TV'en en gang i uka. Fortellingene vi etter hvert fikk servert i andre kvalitetsserier som The Wire, var bredpenslede og komplekse, og gikk langt utenfor det som var vanlig i TV-industrien og i film. I TV-bransjen var malen i mange tiår avsluttede episoder som kunne ses separat - uavhengig av når du slo på TV-apparatet. I det nye formatet fikk man en mye mer sofistikert fortellermåte innen TV-serier, hvor du kunne legge inn ting i en episode som ble hentet opp igjen mye senere i serien, sier Gjelsvik.

Samtidig førte suksessen med serien til at amerikansk TV- og filmindustri fikk øynene opp for at man faktisk kunne produsere filmer med usympatiske helter.

— Serien ga et helt nytt blikk på stereotypiene rundt gangstere, og det bragte inn en helt ny tilnærming til psykiatri i film, sier filmprofessoren.

Hun mener det er den gode fortellingen, de gode skuespillerne og den høye produksjonskvaliteten som er noe av resepten bak suksessen til The Sopranos.

Tidenes beste manus

— Jeg vil våge å påstå at manuset til The Sopranos er et av de aller beste verden har sett til nå, sier hun.

- TV-serien er jo definitivt over, men det har lenge vært planer om å lage to spillefilmer basert på universet i The Sopranos. Er dette mulig å få til nå når Gandolfini er borte?

— Jeg vet lite om hvor langt de planene var kommet, men det er åpenbart for meg at skaperne av noen slike filmer vil slite fælt. Gandolfini var jo Tony Soprano. Om man erstatter ham, vil det jo ikke være The Sopranos, svarer Gjelsvik.

Ledet an i TV-revolusjon

Også Lilyhammer-produsent Lasse Hallberg er i sjokk over Gandolfinis dødsfall.

— Hans tolkning av rollen som Tony Soprano var fantastisk. Det er en av de aller største skuespillerne i verden som er gått bort, sier han.

Også Hallberg mener The Sopranos revolusjonerte TV-titting og produksjon av dramaserier globalt.

— Dette er noe av grunnen til at nettverk som HBO, Showtime og Netflix er blitt så store aktører i filmindustrien. Og mye av produksjonen av TV-serier foregår nå rett mot et spisset publikum. Det blir det kvalitetsserier av, sier han.

God ambassadør for Lilyhammer

- I hvilken grad tror du The Sopranos har bidratt til å skape suksess for din egen satsing med Lilyhammer og Steven van Zandt, som jo kom fra Sopranos-universet?

— Det var jo utrolig flott av Steven å stille opp i Lilyhammer, og han har vært en god ambassadør for serien. Når det er sagt, tror jeg likevel at amerikanerne i mye større grad enn oss ser likheter mellom The Sopranos og Lilyhammer. Vi har et mye snillere univers, og ser nok mest på vår serie som en «fisk på land»-historie. Vi har jo ikke laget noen norsk versjon av The Sopranos, sier Hallberg.

Vegard Larsen, programleder i NRKs Filmbonanza sier dette:

Også Hallberg mener The Sopranos revolusjonerte TV-titting og produksjon av dramaserier globalt.

— Dette er noe av grunnen til at nettverk som HBO, Showtime og Netflix er blitt så store aktører i filmindustrien. Og mye av produksjonen av TV-serier foregår nå rett mot et spisset publikum. Det blir det kvalitetsserier av, sier han.

God ambassadør for Lilyhammer

- I hvilken grad tror du The Sopranos har bidratt til å skape suksess for din egen satsing med Lilyhammer og Steven van Zandt, som jo kom fra Sopranos-universet?

— Det var jo utrolig flott av Steven å stille opp i Lilyhammer, og han har vært en god ambassadør for serien. Når det er sagt, tror jeg likevel at amerikanerne i mye større grad enn oss ser likheter mellom The Sopranos og Lilyhammer. Vi har et mye snillere univers, og ser nok mest på vår serie som en «fisk på land»-historie. Vi har jo ikke laget noen norsk versjon av The Sopranos, sier Hallberg.

Vegard Larsen, programleder i NRKs Filmbonanza sier dette:

DOKTORAVHANDLING: Anne Gjelsvik har skrevet doktoravhandling on voldelig film Foto: SCANPIX

Publisert: