«Moralsk kortslutning på Litteraturhuset»

Litteraturkritiker Guri Fjeldberg er sjokkert over hvor langt Litteraturhuset i Bergen er villig til å gå for å gi ungdom lyst til å lese.

Publisert:

FRITT LEIDE: Cappelen Damm fikk fritt leide på Litteraturhuset. Fra venstre intervjuer Siri Morland (redaktør for Ubok) og forfatterne Chris Tvedt, Tore Aurstad, Tina Trovik og Levi Henriksen. Foto: CAPPELEN DAMM

I auditoriet venter 70 elever fra Fana og Langhaugen videregående skoler. Programmet til Litteraturhuset i Bergen lokker med at de skal få møte forfatterne bak vårens ungdomsbøker. Selve presentasjonsteksten spesifiserer: «I samarbeid med Cappelen Damm presenterer vi noen av vårens mest spennende ungdomsbøker!»

Problemet er bare at de programansvarlige ved Litteraturhuset ikke har lest bøkene. Dermed er dette noe helt annet enn når NRK før og etter sportssendingene opplyser hvem programmet er sponset av. NRKs sponsorer får aldri bestemme innholdet i sendingen. Men det får Cappelen Damm.

Norges største forlag bestemmer hvem vi får se på podiet, og det er de som betaler dem. Litteraturhuset stiller på sin side med lokale, plass i programmet og markedsføring gjennom husets mange kanaler. Det blir omtrent som om Opplysningskontoret for egg og kjøtt skulle invitere elevene ved restaurant— og matfag til McDonalds presentasjon av vårens nye hamburgere.

Helle-Valle svarer:

Les også

- Ikke vårt arrangement

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men for elevene er besøket en del av norskundervisningen. Oppmøtet er obligatorisk.

I katalogen klassene har fått tilsendt på forhånd fra Cappelen Damm, kan elevene se at «vårens ungdomsbøker» er blitt til «vårens beste ungdomsbøker». En kjapp telefon til Forbrukerombudet bekrefter at vi ikke har å gjøre med ulovlig markedsføring. Det fins ingen eksakt målestokk for litterær kvalitet. Dermed står det hvem som helst fritt å utrope hva de synes er best. Forlagets logo er dessuten trykt på katalogens fremside. Da er « vårens beste ungdomsbøker» å forstå som « våre beste ungdomsbøker», mener Forbrukerombudet. I dette tilfellet er vårens beste ungdomsbøker samtlige 11 titler utgitt av Cappelen Damm denne våren.

Litteraturhus-leder:

Les også

Helle-Valle fikk fem nye år

Når dette vårslippet fortsetter videre til bibliotek i Skien, Stavanger, Trondheim og Tromsø, varierer det litt hvilke forfattere som blir profilert. I dag er vårens beste ungdomsbokforfattere Chris Tvedt, Tore Aurstad, Tina Trovik og Levi Henriksen.

Cappelen Damm har hyrt inn en profesjonell litteraturformidler til å intervjue dem på scenen. Siri Morland blir presentert som redaktør for Ubok, et nettsted som formidler litteratur til ungdom. Hun stiller ikke ett eneste kritisk spørsmål. Tvert imot gir hun stadig forfatterne komplimenter for hvor sterkt inntrykk bøkene har gjort på henne.

Publikum kan vanskelig vite at det er Cappelen Damm og ikke Litteraturhuset som finansierer dette skrytet.

BT tok pulser på Debatt-Bergen:

Les også

«Er fortellingen om den høylytte bergenske debattkulturen bare er en myte?»

Selv hører jeg også til dem som gjerne intervjuer forfattere på scenen, men ikke pokker om jeg lar forlaget betale honoraret! Da ville jeg ikke stått fritt til å stille de mest relevante spørsmålene — i hvert fall ikke hvis jeg ønsket meg flere oppdrag senere.

Har virkelig ikke Litteraturhuset de 3800 kronene (standard minstesats) som skal til for å sikre at forfatterne blir intervjuet med et minimum av kritisk distanse?

For all del - dette er ikke første gangen elever møter forfattere som fremsnakker bøkene sine. Men som regel slipper skolene til forfattere bare når de får honorar fra en uavhengig instans som går god for innholdet, gjerne Den kulturelle skolesekken.

Det uredelige her er at Litteraturhuset gir inntrykk av å stå som kvalitetsgarantist når «vi» - riktig nok «i samarbeid med Cappelen Damm» - presenterer «noen av vårens mest spennende ungdomsbøker».

Hvordan skal huset etter dette håndtere forlag som i rettferdighetens navn ber om tilsvarende promoteringshjelp?

For publikum er det umulig å vite at programmet ikke er vurdert faglig ved Litteraturhuset. Det er like usynlig at forlaget betaler bokbader Morland som det er usynlig at flere forlag er begynt å betale bokbloggere for gode omtaler. Cappelen Damm innrømmer i VG å være blant dem (19.11.2015).

Her er vi ved kjernen av problemet: Markedsføring går i stadig større grad ut på å få reklame til å fremstå som pålitelig kvalitetsvurdering. At auditoriet er fritt for både boksalg og reklame (katalogene er jo sendt ut på forhånd), gjør ikke konseptet mer hederlig, slik Litteraturhusets intensjon er. Det bidrar bare til å tilsløre markedsføringen ytterligere.

Ingen blir overrasket over at et forlag ønsker å selge flest mulig bøker. De har alt å tjene på å få forfatterne til å fremstå i et så godt lys som mulig.

Men i en offentlighet der stadig mer informasjon fordreies av økonomiske interesser, trenger vi noen institusjoner til å stole på, noen som ikke lar seg kjøpe. Her har verken Litteraturhuset eller norskundervisningen ved Fana og Langhaugen vist seg tilliten verdig.

Publisert: