Kygo spiller på lag med alkoholgigant

Kygo har inngått global kontrakt med en kjent likørprodusent. – Uproblematisk, mener norsk sponsoreksperter.

Publisert:

LA: Her er Kygo under lanseringen av kleskolleksjonen Kygo Life i Los Angeles 14. oktober. Nå skal han også fronte likøren Malibu. Matt Sayles, Scanpix

Fana-artisten Kygo har inngått et samarbeid for neste sommersesong med Malibu, en karibisk romlikør, som er eid av et av verdens største selskaper innen alkoholholdige drikker, Pernod Ricard. Ifølge Forbes har selskapet en børsverdi på 250 milliarder kroner.

Norsk skepsis til alkoholreklame

Flaskene med Malibu er også synlig i den siste videoen til Kygo, «Carry Me», som er spilt inn på Ibiza.

Professor Bendik Samuelsen, på Handelshøyskolen BI, er ekspert på merkevarebygging. Han kjenner ikke til andre norske artister som er sponset av alkoholholdige merker.

– For Malibu tror jeg dette er en god signering. I Norge er man vel heller mer tvilsom. For Kygo har et bilde som en litt «pure» artist. Her er man heller ikke vant til alkoholreklame. Og vi er generelt mer skeptiske til kombinasjonen alkohol og sponsing. Det er man ikke i utlandet, for der er folk vant til at slikt skjer. Og det er lovlig. Derfor er nok ikke dette et dårlig valg, verken for Kygo eller Malibu, sier Samuelsen.

Til magasinet The Spirit Business uttaler Malibus globale markedssjef, Colin Kavanagh:

– Kygo er fenomenalt populær hos et globalt publikum med unge folk som vil ha det moro. Og han klarer å trekke horder til store musikkfestivaler. Derfor vil Malibu støtte ham. Kygo passer perfekt for våre kampanjer. Vi gleder oss veldig til det tette samarbeidet vi skal ha i 2017, sier han

Spilte for 70.000

Han forteller videre at de skal samarbeide på ulike eventer, musikkarenaer og festivaler verden over neste år, særlig om sommeren. Kygo og Malibu har allerede samarbeidet på eventer i Japan.

KOENGEN: Kygo satte fyr på Bergen under Cloud 9-festivalen på Koengen i august. Fred Ivar Utsi Klemetsen

Ifølge The Spirit Business skal Malibu også lansere et glass med digital teknologi i forbindelse med sommerkampanjen 2017, der publikum på festivaler ikke trenger å gå til baren for å få nye drinker. En sensor i glasset gir beskjed til bartendere om at glasset trenger påfyll – og vips så blir drikken ekspedert ut der kunden står.

Jacob Lund var profilert sponsorsjef i DNS i 20 år og driver nå sitt eget selskap Sponsorconsult. Han kjenner heller ikke til at profilerte nordmenn har inngått samarbeidsavtaler med alkoholprodusenter.

– For meg er dette uproblematisk. Jeg rynker ikke på nesen. Og i utlandet er det ikke særlig omstridt å inngå slike avtaler. Men selv er jeg aldri blitt forespurt om koble alkohol og utøvere, sier Lund.

Kygo spilte to utsolgte konserter i legendariske Hollywood Bowl sist helg. De to foregående helgene spilte han for 70.000 publikummere hver kveld på festivalen Austin City Limits i Texas.

Nå blir det full konsentrasjon om studiojobbing frem til nyttår.

BT har prøvd å få tak i assisterende manager for en kommentar, men har ikke lyktes.

Publisert: