«Berlinerpoplene» og Brann dro seere

«Berlinerpoplene» slo knockout på «Anna Pihl» og Brann - Lyn sørget for rekord på TV 2 Zebra. Det var en litt uvanlig mandagskveld på TV.

  • Arild Berg Karlsen
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over 15 år gammel

«Berlinerpoplene», som hadde premiere på NRK1 mandag kveld, fikk en uvanlig sterk premiere. I gjennomsnitt fulgte 835.000 TV-seere første episode av Anne B. Ragdes historie om familien Neshov. Det gir NRK1 en markedsandel på solide 48 prosent i den perioden første episode ble sendt.

— Veldig bra til å være en dramaserie, konkluderer PR- og pressesjef i NRK, Anne Bekkevold, overfor Bergens Tidende.

Denne episoden har også vært tilgjengelig på nettet utenfor oppsatt sendetid, og i løpet av søndag og mandag registrerte NRK 10.500 avspillinger på sitt Nett-TV-tilbud.

— Dette er antall ganger episoden har vært klikket på, og vi vet ikke hvor mange som har sett hele episoden, opplyser Liv Braathen i NRK Forskningen til BT.

Det var imidlertid TV 2 som måtte betale prisen for det høye seertallet på NRK1. I uke etter uke har danske «Anne Pihl» sikret solide seertall for TV 2 på mandagskveldene, men da tiende og siste episode av sesong to ble sendt mandag kveld ble det en solid tilbakegang for politikvinnen fra København.

— «Anna Pihl» hadde et snitt på 433.000 seere og en markedsandel på 25,1 prosent. Forrige mandag var tallet 613.000 seere, opplyser Benedikte Hagesæther, infomedarbeider i TV 2, til Bergens Tidende.

— Norske dramaserier tiltrekker seg normalt flere seere enn utenlandske, selv danske og svenske, så det er ikke overraskende at «Berlinerpoplene» ga «Anna Pihl» konkurranse, konkluderer hun.

Men om hovedkanalen måtte tåle en liten smekk, kan TV 2 glede seg over at TV 2 Zebra klarte å sette en rekord mandag kveld. Fotballkampen mellom Brann og Lyn ble sendt på denne kanalen, og kampen ble sett av 284.000 seere. Det ga den lille kanalen en markedsandel mens kampen ble spilt på 21,2 prosent.

— Dette gjør mandagens kamp til den mest sette Tippeligakampen på TV 2 Zebra noen gang, og det viser at folk klarer å finne frem til kanalen når det er noe de virkelig vil se, sier Benedikte Hagesæther.

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert: