- Det er helt koko

Fra 0 til snart 11 millioner YouTube-visninger på en knapp uke. Ylvis-brødrenes viralsuksess «The Fox» omtales som en drøm for TVNorge.

Robert Hoftun Gjerstad

Tirsdag kveld er det premiere for høstens sesong av «I kveld med Ylvis» på TVNorge. Medieekspert tror det blir en hyggelig seerkveld for TVNorge. Det sier en imponert Jarle Thalberg fra mediebyrået Carat.

— Denne videoen er nå blitt så stor på nettet at det vil påvirke antall seere betraktelig. Jeg hører kanalen selv si at det nå er blitt lettere å få gjester til programmet også. For TVNorge er en slik viral suksess rett og slett en drøm, sier Thalberg.

Er genial

«The Fox» ble lagt ut på TVNorges nettsider tirsdag i forrige uke. Folk kastet seg på, spesielt i Amerika, og mandag var antall visninger snart 11 millioner.

Jarle Thalberg mener at Ylvis her har klart kunststykket å treffe den morsomme spikeren rett på hodet.

— Videoen er genial, og det å bli sammenlignet med fenomenet PSY er utrolig fra lille Norge. Det er ikke lett å treffe slik i sosial medier, men når det skjer, er belønningen tilsvarende svært så stor. Dette stopper ikke med det første, sier Jarle Thalberg.

Han tror TVNorge har hatt annonsørene på plass allerede før farsotten, men flere seere gir likevel blidere annonsører, og mer verdi.

Alle spør

Hos mediesjef Hanne McBride i TVNorge er listen av folk som vil snakke med Bård og Vegard Ylvisåker etter «The Fox» uendelig lang. Så lang at man på mail ikke vil, men må svare automatisk med «tusen takk for din henvendelse...».

sz5046ad.jpg SCANPIX

— Det kommer virkelig fra overalt, men analysene hos YouTube viser at overstrømmende mange av visningene er i Amerika. Det er ikke så rart, fordi det var der videoen traff umiddelbart. Det er også derfra de fleste nå spør om å få vise videoen, og om intervju. Nå begynner de store talkshowene å ringe. Sist påmeldt i intervju-køen er «The Ellen DeGeneres Show», sier Hanne McBride.

Heier på Ylvis

Videoen «The Fox» har vært omtalt og vist på de fleste av de store TV-nettverkene i USA og Europa, blant annet CNN og ABC. På spørsmål om intervju har nesten alle fått nei, bortsett fra blant annet bransjebibelen Billboard.

— Det som er gøy for oss, er at dette er programinnhold. Vi hadde selvfølgelig en plan med å slippe videoen, men sannheten er at dette gikk helt av seg selv. Absolutt ingen vet hva som viralt kan treffe slik, men det virker som om verden har ventet på et nytt fenomen som dette, og at mange derfor bestemte seg for å heie på Ylvis, sier Hanne McBride.

Brødrenes to lignende videoer «Stonehenge» og «Work it» er til sammenligning sett henholdsvis en halv million og nesten 100 000 ganger.

Og, for å sette ting i et større perspektiv, er PSYs «Gangnam style» sett snart 1,8 milliarder ganger.

Platekontrakt?

Brødrene selv sliter litt med å holde fokus før tirsdagens premiere, sier de i en pressemelding.

— Akkurat nå er alt bare veldig morsomt. Vi prøver å fokusere på at vi har première på et talkshow i morgen, selv om det tidvis har vært vrient å holde konsentrasjonen. Vi har et fantastisk publikum, og mange av våre seere har fulgt oss siden starten. Det forplikter, sier Vegard Ylvisåker.

Brødrene har en avtale med TVNorge om å lage showet ut 2014, i alle fall.

Ellers skal det allerede ha kommet inn flere solide tilbud om kontrakt med store plateselskap verden rundt.

— Timeplanen vår frem til november er sprengt fra før, så det er ikke mange luker til å gjøre noe annet på en stund. Vi gleder oss til å få I kveld med YLVIS på skjermen igjen, sier Bård Ylvisåker.

— Men det ringer jo mennesker fra andre siden av kloden som vil sette opp verdensturneer – på bakgrunn av én låt. Det er helt koko.

Aftenposten fikk ikke kontakt med Ylvis-brødrenes manager Jørgen Thue mandag formiddag.