I verdensklasse

En ny guide til verdens beste landskapskunst viser vei til et boligfelt i Ytrebygda. Finn Eirik Modahls «Sol» er plukket ut som et av nøkkelverkene det er verdt å kikke nærmere på.

ATTRAKSJON: De som bruker Amy Dempseys bok "Destination Art" som guide til kunstopplevelser utenfor museer og gallerier, kan fort havne på Råstølen i Ytrebygda. Hun mener Finn Eirik Modahls "Sol" i stål, glass og betong er et av de viktigste land art-verkene i verden.

Det første som møter oss når vi svinger inn på Råstølen, er en stor lysende kule som hviler på et massivt betongleie. Gravemaskiner er fortsatt i sving på området, men skulpturen, som ble avduket for fem år siden, etablerte seg med en gang som et landemerke i boligområdet.

Det er denne skulpturen den britiske kunstteoretikeren og forfatteren Amy Dempsey har viet fire sider i sin guide til verdens landskapskunst og skulpturparker. Dempsey har blant annet jobbet for Tate og Victoria & Albert Museum i London.

I den nye og reviderte utgaven av boken «Destination Art» presenterer hun to hundre utendørs prosjekter fra hele verden. Råstølens «Sol» er plukket ut som et av vel femti nøkkelverk som er presentert ekstra grundig. Kulen pryder også baksiden av boken.

— Det er viktig å få profilert seg på denne måten. Av og til er det nødvendig at noen andre trekker frem et verk og sier det bra. Det er viktig for at folk skal se det, sier kunstneren selv, Finn Eirik Modahl.

I godt selskap

Han hadde vært fornøyd med en spalte, samme plass som er blitt Vigelandsparken og Skulpturlandskap Nordland til del. I stedet er prosjektet hans fremhevet på lik linje med Henri Matisses utsmykninger til Chapelle du Rosaire i Vence og Antoni Gaudis Park Güell. Det amerikanske nasjonalmonumentet Mount Rushmore med fire amerikanske presidenter hugget inn i fjellet og Guggenheimmuseet i Bilbao er andre kunstneriske landemerker som er trukket frem spesielt. Boken kan også brukes som en guide til reisemål litt utenom det vanlige.

Det hender Finn Eirik Modahl sjekker ut hvordan det går med "Sol" i Ytrebygda og han konstaterer fornøyd at beboerne i området har tatt i bruk kunsten. Av og til får barna i barnehagen like ved lov til å spise maten sin der. De klatrer og hopper.

— Det er en fin ball, synes smårollingene.

Samlingspunkt

Mari Møller kaller skulpturen for «pappapunktet». Hun er nabo til «solen» og har fulgt hele prosjektet fra start til den nå er blitt en integrert del av dagliglivet på Råstølen.

— Den fungerer som lim. Om lørdagene er det mange fedre som er ute med barna sine. Da samles de ofte her. Om ettermiddagene kommer ungdommene. Den er et samlingspunkt, og den tåler bruk, sier hun.

Da skulpturen ble avduket sa Modahl at kunstprosjektet skulle være en hjerne- og hjertestarter i det nyetablerte boligområdet.

- Hva tenker du nå?

— Et kunstverk skal ikke bare være for de som har kunnskapen og alle referansene inne. Alle skal få noe igjen. Den er laget for å brukes. Jeg tror jeg har truffet noe her, sier han og forteller om den gangen han fant noen mystiske flekker på betongen. Han skjønte ikke hva det var. Det viste seg at det var noen jenter som brukte den hvite betongen til å sole seg. Flekkene var sololje.

Tåler tidens tann

"Sol" pulserer i takt med livet på Råstølen. Lyset inne i kulen varierer i takt med strømforbruket i boligområdet. I løpet av de fem årene «Sol» har stått i Ytrebygda, har det ikke vært behov for vedlikehold av det tekniske utstyret. Kun litt vask og puss og noen glassruter er skiftet. Det er Modahl fornøyd med.

Det er ikke bare Amy Dempsey som har lagt merke til «Sol» på Råstølen. Mathematical Association of America har presentert de matematiske sidene av prosjektet i sitt medlemsblad. «Sol» har også prydet forsiden av det nederlandske tidsskriftet «Pythagoras».

Kunstprosjektet på Råstølen var også et pionerprosjekt for det statlige utsmykkingsfondet KORO (Kunst i offentlige rom). Det var første gangen de støttet et prosjekt i et boligområde.