Kygo-suksessen snur familiens liv på hodet

– Vi har havnet i en litt rar og underlig verden, sa Jan Magnus Bjordal – Kygo-stefar og assisterende manager – på Vill Vill Vest-festivalen på Litteraturhuset torsdag.

Publisert:

KYGO: Jan Magnus Bjordal, Kygos stefar, fortalte om veien til suksess på Litteraturhuset. Bjørn Erik Larsen

Bjordal har fulgt karrieren til Kyrre Gørvell-Dahll fra den spede begynnelsen med pianospill på Bergen kulturskole, til å bli Kygo, en av verdens mest kjente merkevarer på den elektroniske pophimmelen.

Tjente 13,3 millioner

Derfor ville han dele litt av erfaringene sine til delegatene på Vill Vill Vest: Hvordan har de jobbet for å bygge opp interessen i Norge og utlandet?

LONDON: Kygo har hele verden som lekegrind. Her fra en BT-reportasje i London i vår. Nina E. Rangoy

– Vi har jo havnet i en situasjon som har snudd livene våre på hodet, fordi vi har en musiker i familien som gjør det bra. Dette er noe vi har liten erfaring med, startet Bjordal forsiktig.

Les også

Kygo er klar for Hollywood

Han er til daglig professor i fysioterapi på Universitetet i Bergen, mens Kygos mor, Kjersti Gjerde, driver egen tannlegepraksis. Nå er begge sterkt delaktig i moderskipet Kygo AS, som i fjor hadde et resultat på 13,3 millioner kroner.

Foran et hundretalls delegater fortalte Bjordal om en gutt som var utrolig musikkinteressert, som ikke kunne gå forbi et piano uten å sette seg ned for å spille.

Første honorar: 200 kroner

I mai 2013 la Kygo ut de første låtene på sosiale medier, som Soundcloud – for det meste remikser. Den første egenskrevne låten ga ham et honorar på 200 kroner.

BT: Jan Magnus Bjordal viser frem den første artikkelen som ble skrevet om Kygo, i BT i januar 2014. Bjørn Erik Larsen

Aktivitetene på Soundcloud ble fanget opp av en ung mann fra Florida, Myles Shear, som i oktober 2013 sendte en e-post til Bergen for å spørre om han kunne bli manager for Kygo.

Les også

Kygo avsluttet sin egen festival med et smell

Bjordal og familien ville teste ham litt – og resultatene var umiddelbare.

– Myles’ grep ga en formidabel økning på Soundcloud. Han var også utrolig flink til å pushe musikken til de rette stedene, blant annet til Hype Machine, et nettsted som har systematisert verdens musikkblogger. Vi definerte ganske fort at vi måtte tenke internasjonalt med Kygo, sier Bjordal.

Les også

Kygo har forandret karrierene til mange artister

Neste steg var livespilling. Kygo debuterte på en klubb i Paris i januar 2014. Det var også første gangen han møte Myles Shear ansikt til ansikt.

– Vil glede mennesker

Resten er egentlig historie. Familien har fra dag en vært veldig involvert i alle karrierevalg, blant annet for å unngå de mange farene i musikkverdenen. De sier mye mer nei enn ja. Og alle rettigheter og kontrakter ivaretas på best mulig måte for artisten selv.

KLÆR: Kygo viste frem den nye kleskolleksjonen sin i august. Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– At vi valgte å signere med Sony sommeren 2014, var veldig viktig. De hadde på forhånd gjort sine analyser slik at de kunne treffe de rette markedene med Kygos musikk, sier Bjordal.

Han, Kjersti Gjerde, Kyrre og Myles satt seg sammen rundt kjøkkenbordet i Fana for å definere hva Kygo egentlig er og hva Kygo vil være? Det skapte logoen. Og de ble enige om fire retningslinjer:

Innovasjon, feelgood, røtter og kvalitet.

– Kyrre vil lage musikk for å glede mennesker. Han skal heller ikke glemme hvor han kommer fra. Det er viktig å gi noe tilbake. Selv om han tjener mye penger og reiser verden rundt, er det viktig å tenke på dem som ikke har de så bra. Derfor er han også blitt ambassadør for Rafto-stiftelsen, sier Bjordal.

Mye flaks

Til BT sier han at Kygos timing har vært perfekt, og at det helt sikkert ligger en god porsjon flaks i bunn.

Les også

Kygos elleville uke

– Han kom inn på et tidspunkt da EDM var i vekst og mange av de sosiale plattformene var nye. Nettet har vist seg å ha en enorm kraft. «The billion-stream kid» er et begrep som ble assosiert med Kygo. Og han ble tidlig knyttet til Tropical House og sett på som frontfigur for en ny sjanger, sier Bjordal.

Driftingen av Kygos nettside er flyttet hjem til Bergen, mens det er Kygo og manageren selv som tar seg av Facebook-siden.

– Vi har hatt en formidabel vekst på sosiale medier. Det at vi legger ut levende bilder fra konsertene noen timer etter at han har gått av scenen, betyr veldig mye, sier Bjordal.

De pepres med tilbud fra sponsorer og andre, men Bjordal er klar på at penger og kortsiktig gevinst aldri skal være avgjørende for valgene.

– Vi tenker langsiktig. Det tok lang tid før Kyrre tjente en krone på musikken. Det er mange som har utgifter i begynnelsen. Vi sløste aldri, sier Bjordal.

Er med i privatflyet

Han og familien fikk være med i privatflyet til OL-avslutningen i Rio. Om noen uker dra han over når Kygo skal spille for et utsolgt Hollywood Bowl i Los Angeles. Lillebroren Sondre blir også med på mange av utenlandsturene i høst.

– Vi får selvsagt oppleve mye nytt og spennende i kjølvannet. Vi har jo havnet i en litt rar og underlig verden, sier Bjordal med et smil.

Han synes det er viktig å kunne dele erfaringer med musikkmiljøet i Bergen.

– Vi ønsker at musikkbransjen i Bergen skal styrkes, at den skal bli enda mer profesjonell.

Publisert: