Netflix-film slår alle rekorder – sett av 45 millioner på én uke

Sosiale medier-fenomen gjør dommedagsthrilleren «Bird Box» med Sandra Bullock i hovedrollen til romjulens store film-snakkis.

  • Bjørn Egil Halvorsen

De har ikke for vane å slippe seertall, men nylig gjorde strømmegiganten Netflix et unntak. Kanskje ikke så rart. Storsatsingen «Bird Box» er blitt romjulens store seermagnet med 45 millioner seere på én uke. Det er den beste åpningsuken for en Netflix-film noensinne, skriver Aftenposten.

Det betyr også at nær en tredjedel av strømmetjenestens snaut 140 millioner abonnenter allerede har sett hele eller deler av filmen, ifølge Business Insider.

Og måten nyheten ble markert på Netflix’ egen Twitter-konto, med hjelp fra Sandra Bullock selv, var neppe tilfeldig.

For kanalen har fått enorm drahjelp i markedsføringen i sosiale medier gjennom såkalte «memes», basert på nøkkelscener i filmen.

Øyebind er blitt en romjulshit

«Bird Box» tar utgangspunkt i at hovedpersonen Malorie (Bullock) sammen med to barn er på flukt fra noe – en overjordisk kraft – de ikke kan eller må se, derfor har de bind for øynene. Blikkontakt med monsteret vil føre til et ønske om å dø.

På sosiale medier florerer det nå av bilder og videoer som brukere selv har satt sammen, med referanse til filmen – de fleste med humoristisk skjær. Med hastaggene #birdbox (komplett med egen emoji) og #birdboxmemes er øyebind blitt romjulens virale hit.

Verdien av hundretusenvis av memes anses som såpass stor for Netflix at det er blitt spekulert på selskapet selv trekker i trådene gjennom ferske memes-produserende kontoer på sosiale medier.

Andre kommentatorer har avfeid slike antydninger som grunnløse og konspiratoriske.

KJENT FJES: Sandra Bullock spiller hovedrollen i ny Netflix-suksess.

Netflix

– Ekspressiv og eksplosiv markedsføring

Det er uansett liten tvil om at memes-markedsføringsgevinsten er enorm for Netflix.

– Skal man nå gjennom i sosiale medier i dag, er det memes som gir effekt, sier Petter Bae Brandtzæg, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

EKSPERT: Førsteamanuensis Petter Bae Brandtzæg.

Privat

– Memes er en ny kulturell kommunikasjonsform som krever veldig lite lesning. De er visuelle, skaper en umiddelbar emosjon og en reaksjon, og har et ekstremt spredningspotensial. Derfor blir de også ofte brukt til å spre desinformasjon, legger han til.

Memes ble brukt av både Trump- og Clinton-kampanjen under den seneste amerikanske valgkampen.

En mye omtalt meme her hjemme var Frps Sylvi Listhaugs Facebook-post, der hun hevdet at Arbeiderpartiet setter terroristenes rettigheter foran nasjonens sikkerhet. Den endte til slutt med den tidligere justisministerens avgang.

Bae Brandtzæg knytter mye av suksessen til NRK-serien «Skam» til memes-produksjon og -kommunikasjon på sosiale medier.

– Da blir det en slags grasrotmarkedsføring. Lite er mer effektivt enn det, sier Bae Brandtzæg, som understreker at han ikke har sett Bird Box.

– Men memes om filmen skaper sikkert millioner av nye seere, tror han.

Skamroses av grøsserkonge

«Bird Box» har fått blandet mottagelse av kritikere, men skamroses av en ikke ubetydelig størrelse. Grøsserkongen Stephen King hyller filmen på Twitter og skriver at han ble «totalt revet med». Samtidig anklaget han anmeldere for å være fordomsfulle mot moderne strømmefilmbransje.

Det er i alle fall liten tvil om at Netflix har skapt en ny romjulssuksess. På samme tid i 2016 ble den senere prisvinnende dokumentarserien «Making a Murderer» den store fenomenet.