– Jeg merker jo at det er en enorm interesse rundt rollen

Biff-aktuelle Sverrir Gudnason har overtatt en av de mest kjente rollene i skandinavisk film.

Publisert Publisert

SALANDER: Claire Foy og Sverrir Gudnason avbildet i Stockholm da de spilte inn «The Girl in the Spider’s Web» i april. Foto: TT NEWS AGENCY

  • Frank Johnsen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Det islandsk-svenske stjerneskuddets nye film, norske «Føniks», hadde gallapremiere på Bergen internasjonale filmfestival (Biff) fredag. Ordinær kinopremiere er 12. oktober.

Inn i Stieg Larssons univers

Men det er en enda større film som preger hverdagen hans.

For Gudnason har overtatt rollen som den undersøkende journalisten Mikael Blomkvist – etter avdøde Michael Nyqvist – i «The Girl In The Spider’s Web», den fjerde filmen i «Millennium»-serien som Stieg Larsson skapte i sin tid.

JOURNALIST: Sverrir Gudnason i rollen som Mikal Blomkvist. Foto: Sony

Filmen er basert på den fjerde boken i serien, «Den som inte dödar oss», som David Lagercrantz skrev i 2015 – fritt etter Larssons univers.

– Jeg merker jo at jeg overtar en ikonisk rolle. Interessen er enorm. Det er ikke bare Michael Nyqvist som har gått foran meg, men også Daniel Craig, sier Gudnason til BT.

DRONNING: Claire Foy har overtatt rollen som Lisbeth Salander. Foto: Sony

Skjebnen skal ha det til at han ble veldig godt kjent med Michael Nyqvist i de siste årene han levde.

Les også

Stockholms blodige gullgruve

– Vi hadde et slags far-sønn forhold i den siste svenske filmen han spilte i, «Den alvarsamma leken» (2016). Han var et veldig fint menneske, utrolig kul og sjenerøs, men døde dessverre før jeg fikk fortalt ham at jeg også skulle spille Blomkvist, sier Gudnason.

– Starter med blanke ark

Mye av innspillingen skjedde i Berlin tidligere i år. «The Crown»-stjernen Claire Foy spiller Lisbeth Salander, tidligere bekledd av Noomi Rapace og Rooney Mara.

HOLLYWOOD: Sverrir Gudnason står foran sitt store gjennombrudd. Foto: MARK BLINCH

– Det er litt av et hopp fra Dronning Elisabeth til Lisbeth Salander. Men Claire passer perfekt for rollen. Det er jo ekstra gøy at dette er en historie som ikke er filmet før. Vi starter litt med blanke ark. Målet vårt er å lage en tett og actionfylt spenningsfilm.

Les også

Sinte damer er hett på film

– Kopierer du Nyqvist og Craig?

– Nei. Litt av poenget er at vi skal skape vårt eget univers. Jeg bruker boken, manuset og meg selv. Går det bra, håper jeg jo selvsagt på at det blir flere filmer, sier Gudnason.

– En fraværende far

39-åringen fikk sitt store internasjonale gjennombrudd med «Borg» i fjor. Og timeplanen er tett. Likevel tok han seg tid til å gjøre en såpass liten og personlig norsk film som «Føniks» er.

FØNIKS: Sverrir Gudnason og Casper Falck-Løvås i en scene fra «Føniks». Foto: Lukas Salna

– Regissør Camilla Strøm Henriksen reiste ens ærend til Stockholm for å prate med meg. Hun fortalte om filmen og manuset på en veldig engasjerende måte. Dette er jo en personlig film for henne, basert å saker i eget liv. Rett og slett en sterk historie. Når en regissør har en vilje og et mål, som her, er det vanskelig å si nei, sier Gudnason.

Det handler om to barn og deres dysfunksjonelle foreldre, spilt av Gudnason og Maria Bonnevie. De elsker sine barn, men får det likevel ikke til.

MUSIKER: Sverrir Gudnason spiller jazzmusiker i «Føniks». Foto: Hummelfilm

– Maria og jeg har faktisk ingen scener sammen. «Føniks» er nesten som et teaterstykke i to akter. Den første handler om moren, den andre om faren. Jeg er jo på alle måter en fraværende far, en svensk jazzmusiker med barna sine i Norge. Han skal prøve å gjøre alt bra igjen på én helg, som er vanskelig når han selv bærer på så mange problemer, sier Gudnason.

Ensom i Hollywood

Han er selv godt gift og har tre barn hjemme i Stockholm, på 14, 12 og fem år.

BORG. Stellan Skarsgård, regissør Janus Metz og Sverrir Gudnason på premieren til «Borg». – Björn Borg var heldigvis fornøyd med filmen, sier Gudnason. Foto: Joel Ryan / TT NYHETSBYRÅN

Den faste basen i den svenske hovedstaden gjør at han ikke hopper på det første og beste Hollywood-tilbudet som ramler inn.

– Jeg liker å jobbe i ulike miljøer, i ulike sjangre. Skulle jeg bare gjort Hollywood-filmer, ville jeg gått fra forstanden. Det går så mye tid vekk i venting. Og man blir sittende mye ensom. I norske og svenske filmer jobber man tettere på staben, folk omgås mer, sier Gudnason.

Publisert

Les videre

  1. Terrorofrenes tale

  2. På krigsstien i Bergen

  1. Film
  2. Maria Bonnevie
  3. Hollywood
  4. Bergen
  5. Stockholm