Nå går den verden rundt
Den utradisjonelle informasjonsfilmen «From Nordhordland with love» blir omtalt av verdenskjent reiseblogg.

Informasjonsfilmen om Nordhordland høster stadig heder og ære. Denne gang er det reisebloggen Gadling på AOL Travel, som omtaler den utradisjonelle videoen.
— De har flere abonnenter fra hele verden, sier Siv Aksnes som er filmprodusent.
«En av de mest kreative promoteringsvideo vi noensinne har sett», står det skrevet på bloggen og er hedret som dagens video.
Sprer seg
Filmen er blitt vist 24.000 ganger på Youtube til seere i blant annet Amerika, Europa og Kina.
— Det er litt spesielt at en liten region på Vestlandet får vist seg frem over hele kloden gjennom en reklamefilm, sier Aksnes til bt.no.
— Deter selvsagt utrolig kjekt når et prosjekt får så gode tilbakemeldinger fra så anerkjente internasjonale aktører. Det er også veldig gøy fordi det kan bidra til at folk i andre land ser filmen, sier regissørJade Hærem Aksnes.
Morsomt eller pinlig?
Videoen deltar også i konkurranse om årets Gullblyant, som er en tøff bransjekonkurranse for reklamefilmer. Blant de 32 konkurrentene deltar kjente merkevarer som SAS, Statoil ASA, Tine, Norwegian, Bama, VG og Forsvaret.
Vinnerne blir kåret fredag 2. mars på Oslo Plaza.
Utradisjonelt
— Det er jo veldig tøff konkurransefra reklamefilmer. Vi synes imidlertid det er viktig at filmen deltar i bransjekonkurransene forå få en profesjonell vurdering, sier regissøren.
Zarepta Film As, som står bak reklamefilmen, hadde en klar ambisjon om at dette skulle bli en utradisjonell film som skulle fange publikums oppmerksomhet. Regissørene og manusforfatterene valgte å overraske ved å lage en film som var mest mulig actionfylt,og la stor vekt på humor.
— Slik kunne vi presentere regionen på humoristisk og utradisjonelt vis. På denne måtenkunne filmen også lettere holde på publikums interesse og unngå at informasjonen føltes påtrengende, sier filmprodusent Siv Aksnes ved Zarepta Film As.
Det kommer mer
Prosjektet har gitt filmskaperne mersmak.
— Særlig når de ferdige filmene blir godt tatt imot, sånn som denne, sier Hærem Aksnes.
Filmselskapet Zarepta har fått mye positiv oppmerksomhet og tilbakemelding, etter den utradisjonelle informasjonsfilmen. De har flere nye prosjektet på gang.
Regissørene Jade Hærem Aksnes og Stian Hafstad har tidligere laget «Et plagieringseventyr» som har vært omtalt på bt.no tidligere.
«From Nordhordland with love» deltar også i den internasjonale fagfilmfestivalen D & AD Awards og i den norske fagfilmfestivalen Visuelt.