Frelser barn med blåtoner

Arle Hjelmeland og Good Time Charlie er ute med nytt voksenalbum. Men like moro er det å spre blåmusikken til barn.

BARNERFEST: Good Time Charlie spilte for mange hundre barn på Bergenfest i juni. Leif Gullstein

— Vi ga ut «Draumeblues og blåsus» i fjor, i forbindelse med språkåret. Responsen har vært veldig god. Publikumet vårt har mer enn doblet seg. Nå gjør vi barnekonserter på ettermiddagen og voksenkonserter om kvelden, sier primus motor, Arle Hjelmeland.

Bluesbandet Good Time Charlie platedebuterte i 1995. Denne helgen lanseres gjengens femte album «Diamonds», blant annet med sleppefest på Dr. Wiesener i morgen, lørdag. I tillegg er sangboken til albumet «Draumeblues og blåsus» fersk fra trykkeriet. Her er også oppgaver og enkle gitarakkorder. Alt myntet på de minste barna.

Spiller like rått

— Vi spilte på Bajazz på USF Verftet for to helger siden, for 250 barn. Dette er en flott måte å få et nytt publikum til gamle sanger. Bluesen trenger sårt fornying. Good Time Charlie er inne i en travel periode nå. Vi gjør 18 konserter på fem uker. Fra 9. november er det turné på Vestlandet, inkludert stopp på Fana kulturhus.

— Spiller dere en snillere form for blues for barna?

— Nei. Det er problemet med mye av barnemusikken. Den blir mildere i uttrykket. Vi gir barn en annerledes konsertopplevelse, med de gamle instrumentene våre, full rock'n'roll-pakke og mye intensitet. Ungene digger det. Sal og scene blir ett. Vi har mye allsang i den såkalte «syng og få svar»-tradisjonen. Ofte er det barnekor på plass. De er veldig ivrige, sier Hjelmeland.

Les også

- Det er ur-rytmenesom appellerer til dem

Kulturskoler har engasjert seg. Og det selges godt med bøker og plater på konsertene. Good Time Charlie planlegger også et nytt barnealbum i 2015. Hjelmeland føler de driver med en viktig kulturformidling.

Stolt av Thea

— Barna trenger å bli tatt på alvor. Vi bruker vestlandsdialekt. Og gjør den tradisjonelle livemusikken kjent for nye generasjoner. Når jeg har barnebarna med i bilen, skal de alltid høre på platen. Jeg hører også historier fra foreldre som påstår at barna lærer seg på snakke etter å ha hørt tekstene mange ganger, sier Hjelmeland.

Hans datter, Thea Hjelmeland, er også svært aktiv med egen karriere. Men en konkret plan om samarbeid har de ikke.

— Jeg er veldig glad for at vi er så forskjellige i uttrykket. Hun er vokst opp med musikken jeg hadde i platehyllene, mye blues og soul. Fundamentet vårt er likt, men musikken vi spiller er ulik. Thea vet hvor sjelen i musikken er. Hun har utviklet seg veldig. Det er litt det samme med Good Time Charlie. Hver plate fra oss er et nytt kapittel, sier Hjelmeland.