BT slås delvis sammen med andre aviser

Schibsted slår sammen de kommersielle avdelingene i Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. - Leserne skal merke minimalt, lover BTs sjefredaktør.

SAMMENSLÅING: BTs kommersielle avdelinger skal slås sammen med tilsvarende i Aftenposten, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. Her formidler direktør Siv Juvik Tveitnes budskapet til BTs ansatte. Helt til høyre sjefredaktør Øyulf Hjertenes. Foto: JAN M. LILLEBØ

Publisert:

Bergens Tidendes kommersielle og økonomiske avdelinger slås sammen med tilsvarende i tre andre regionaviser Schibsted eier. Mediehusene blir skilt ut som egne selskap, mens de eksisterende sjefredaktørene skal fungere som direktører. Dermed får BTs sjefredaktør Øyulf Hjertenes et utvidet ansvar.

Liten redaksjonell endring

Sammenslåingen innebærer et tettere samarbeid mellom redaksjonen og produktavdelingen i mediehuset. Leserne skal ikke merke mye til endringen, lover Hjertenes.

— Redaksjonen vil bestå som i dag, men min stilling blir utvidet til et ansvar også for det kommersielle. Vi skal i større grad utvikle nye digitale produkt sammen med andre aviser, sier han.

En konsekvens blir ikke flere produktsamarbeid à la Bonansa, som skulle skaffe flere annonsekroner. Produktet ble nedlagt i høst, grunnet lav inntjening.

— Dette handler om hvordan vi skal selge abonnement, utvikle betalingsløsninger sammen og hvordan vi skal gjløre de digitale tjenestene våre enda bedre.

Vurderte redaksjonell sammenslåing

Flere alternativ var på bordet angående samarbeidet. En felles redaksjon for alle fire avisene var blant alternativene.

— En total sammenslåing ble vurdert. Vi landet på at det blir feil for oss å slå sammen redaksjonene. Det er riktig å bevare mediehusene som egne selskap.

— Men kan du utelukke at det kan skje i fremtiden?

— Ingen kan egentlig utelukke noe som helst, men dette ble vurdert og nedstemt. Per definisjon er forslaget parkert, sier sjefredaktør Hjertenes.

Orientert på allmøte

Ifølge ledelsen blir endringen gjort for at de fire mediehusene skal stå samlet, og dermed være bedre rustet mot konkurransen. BTs ansatte ble orientert på et allmøte onsdag morgen. Administrerende direktør Siv Juvik Tveitnes har ledet prosjektgruppen, og formidlet budskapet.

— Leserne vil ikke merke noe til dette. Vi gjør det for å styrke journalistikken, sier Tveitnes, som nå får en ny stilling i Schibsted i og med at direktøransvaret i de ulike mediehusene tilfaller sjefredaktørene.