Obama rydder vei for svarte skjønnheter

Har Obama gjort 2009 til svarte skjønnheters år?

  • Janne Hagen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 12 år gammel

Michelle Obama ble hyllet som det store nye moteikonet etter innsettingen av president Barack Obama. Hun pryder marsutgaven av amerikanske Vouge med tittelen «The First lady the world's been waiting for».

Både forsidebildet og flere av bildene av Obama inne i bladet er tatt av den berømte fotografen Annie Leibovitz.

Dette er bare andre gang en amerikansk presidentfrue har vært på forsiden av verdens største motemagasin. Sist var det Hillary Clinton i 1998.

Obama-effekt

Har Obama æren for at fargede modeller endelig gjør det godt?

Det verdensomspennende Arise — Africa's global style & culture magazine har i denne utgaven sin artikkelen «Black beauty – o booming industry».

De starter med å spørre om leserne kan nevne navnet på noen svarte modeller. Så ramser de opp Naomi Campbell, Alek Wek, Iman, Tyra Banks – nå mest kjent som programleder for den amerikanske utgaven av «Top Model», og Veronica Webb og sier det er et halvt århundre oppsummert med bare seks navn.

– Rasistisk industri

Fotografen Nick Knight har langet ut mot moteindustrien ved flere anledninger, og i fjor sommer laget han en video med supermodellen Naomi Campbell som stum stirrer inn i kameraet mens hun retter to maskingevær mot linsen. Filmen var tekstet med «Dette er en film som reflekterer min avsky for at moteindustrien aksepterer rasisme.»

Knight sier til Arise:

– Jeg har i praksis ikke fått fotografere svarte skjønnheter for magasiner, motehus, kosmetikkmerker, parfymeselskaper eller andre jeg lager reklame for. Jeg blir møtt med unnskyldninger som «svarte modeller har ikke samme tiltrekningskraften», eller «de gjenspeiler ikke vårt merkes verdier».

«De er ikke oss»

Motejournalist Lanish Butterfield sier til Arise:

– Jeg jobbet i et av topp fashion-magasinene, og kunne gjerne foreslå å bruke nye ansikter som Thandie Newton, Joy Bryant eller endatil Rihanna i reportasjene våre. Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg ble møtt med «de er ikke oss», eller «leserne våre skjønner dem ikke».

Butterfield ble etter en tid så frustert at hun sluttet. Hun sier hun jobbet i moteindustrien, men følte hun hadde et ansikt som ikke passet inn.

– Ting er i ferd med å forandre seg. Plutselig er det kult å være etnisk, og plutselig er det ikke det lenger. Det må være konstant. Det burde ikke ha noe med hva som er på mote å gjøre, sier Butterfield.

– Redaktørenes feil

Makeup-artist Alex Babsky, som har jobbet mye med supermiodellen Naomi Campbell, har gjort lignende erfaringer og sier til Arise at mye av skylden ligger hos redaktørene.

– Jeg mener mange redaktører forklarer denne praksisen med at leserne deres ikke responderer så bra på svarte ansikt på magasincoverne som på hvite, og at de derfor ikke selger så godt. Men det er bare en syk selvoppfyllende profeti.

To på seks år

Britiske Vouge hadde en svart modell på et cover i 2002. Neste gang det samme skjedde var i 2008, men da med svarte Jourdan Dunn flankert av to hvite modeller.

Amerikanske Vouge har hakket bedre statistikk. De hadde Halle Berry i 2002, Liya Kebede i 2005 og Jennifer Hudson i 2007. Altså tre på fem år.

For å bruke kosmetikkgiganten Loreal sitt slagord, har svarte modeller først måttet vise «because you're worth it».

Blir politisk

– Når du bruker en farget modell på et magasincover, blir det øyeblikkelig politisk fordi det ikke oppfattes som normen, sier stylist Rebekah Roy til Arise.

Men etter at Obama viste verden «Yes, we can», tusler den svært konservative moteindustrien etter.

Nå satser både kosmetikkindustrien og tekstilindustrien på dypere nyanser av hudfarger enn den hvite.

Flere nyanser

Den oscarnominerte makeup-artisten Beverly Belinda har startet «Blouse&Skirt Cosmetics» som er spesiallaget for mørkere hud og lovprises av skuespilleren Thandie Newton som blant annet spilte mot Tom Cruise i «Mission Impossible II».

Tidligere hadde for eksempel Maybelline bare en eneste mrøk nyanse av foundation. Den het cocoa og skulle passe alle som ikke hadde hvit hud.

Et nytt britisk merke, Illamasqua, lanserte en makeup-kolleksjon for alle hudnyanser gjennom den britiske Selfridges-kjeden i fjor sommer, og solgte ifølge Arise svært godt.

Det hotte makeupmerket MAC har også fungert som en brobygger mellom hudfargene når det gjelder sminke, og har hatt artisten Mary J. Blige som ambassadør.

Salget av sminke tilpasset forskjellige hudfarger har ifølge magasinet økt med 24 prosent de siste seks årene, men det utgjør fortsatt bare to prosent av det britiske markedet.

Likevel – de store merkene har fått øynene litt opp for svarte modeller. Akkurat nå bruker Gucci og Covergirl Rihanna som modell i sine kampanjer. Yves Saint Laurent bruker Naomi og Tiffani bruker Karen Alexander.

Makeup-artisten Rebekah Roy applauderer kampanjene og sier:

Kulturlederens utvalgte

Nyhetsbrev Liv Skotheim er kulturleder i BT og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.

– Akkurat nå er Jourdan, Sessilee, Tolula og Chanel store, svarte modeller. Tenk den dagen da de bare er store modeller.

Michelle er blitt er forbilde, og pryder coveret på marsutgaven av verdens største motemagasin, amerikanske Vouge. Foto: AP Foto:
Publisert
  1. Underholdning
BT anbefaler

Fikk tre og en halv times varsel

Frem med stoler, bord og QR-koder. Nå er det ikke mulig å bestille en øl i baren lenger.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Mann i 30-årene til sykehus etter voldshendelse

  2. Politiet vil anmelde rasistiske tilrop fra Brann-tribunen

  3. Smertene kan være sterkere enn ved fødsel. Emilie får krampene daglig.

  4. – Kan kanskje oppleves som kaos

  5. Helseministeren: – Kan komme flere og strengere tiltak denne uken

  6. Julian Berntzen og Nathalie Nordnes er gamle venner. Nå skal de gjøre noe sammen som de aldri har gjort før.