Spotify taper milliarder

Strømmetjenesten Spoty øker inntektene, men tapte likevel nærmere 1,5 milliarder kroner i 2014.

Publisert Publisert

SPOTIFY: Taylor Swift trakk albumene sine ut av Spotify i fjor, i protest mot alle gratiskundene i selskapet.

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det er New York Times som melder dette etter å ha fått tak i dokumenter i Luxembourg, der Spotify er registrert som selskap.

Bare 15 millioner betaler

Mange spør seg om strømmetjenestene slik vi kjenner dem, tilhører fortiden. Det at forbrukerne får tilgang til 30 millioner låter for under hundrelappen i måneden, kan strupe musikkbransjen.

Spotify økte inntektene med 45 prosent i 2014, til svimlende 10 milliarder kroner. Likevel tredoblet selskapet tapet fra 2013, som var på cirka 500 millioner kroner.

Spotify har i dag 60 millioner brukere og er desidert den mest populære på verdensbasis. Til sammenlingning har Tidal (tidligere Wimp) 770.000 abonnenter totalt. Utfordringen til Spotify er at bare 15 millioner av dem faktisk betaler for tjenesten.

Gratispassasjerer

De resterende 45 millionene får fri tilgang til millioner av låter mot at de tåler at det kommer reklameavbrekk innimellom. Spotify mener likevel at dette er den beste måten å få forbrukerne til i neste omgang å betale for tjenesten.

Nå har platebransjen begynt å miste tålmodigheten. De mener at den frie tilgangen til musikkbiblioteket, er med på å begrense inntektene.

Det var også det som gjorde at verdensstjernen Taylor Swift, i protest, nektet Spotify å strømme hennes låter i november i fjor.

Milliarder i royalities

Når man vet at 91 prosent av inntektene til Spotify kommer fra betalende brukere, og bare ni prosent fra reklame, er det lett å skjønne hvorfor.

I følge toppsjefen i Spotify, Daniel Ek, har selskapet siden oppstarten i 2008, betalt ut nærmere 15 milliarder kroner i royalties.

Men det er trolig ikke nok når de største plateselskapene skal reforhandle med Spotify om lisensiering av musikken til strømming.

Publisert