Tror ikke på rush på tampen

For sent, mener kunstinstitusjonene om Bergen Assemblys sisteliten-forsøk på å lokke publikum.

Publisert Publisert

VARIERT: Utstillingen «Monday begins on Saturday» er fordelt over elleve visningssteder i Bergen. Triennalen har fått kritikk for å markedsføre seg for dårlig. Nå har de innkalt til et idémøte for å diskutere hvordan de kan trekke mer folk de siste to ukene. Foto: Vegar Valde

  • Bodil Garvik
  • Guro H. Bergesen
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Bergens første kunsttriennale har fått kritikk for å markedsføre seg for dårlig. Med under to uker igjen av den to måneder lange utstillingsperioden, inviterer triennalen kunstinstitusjonene de låner lokaler av til møte for å diskutere hva de kan gjøre for å nå ut til flest mulig før utstillingen stenger.

Direktør for Stiftelsen 3,14, Malin Barth, er en av de som skal delta på møtet Bergen Assembly har innkalt til. Hun mener innspillet kommer "lovlig sent".

— Når møtet holdes er det en og en halv uke igjen av Bergen Assembly. Hvor mye man i realiteten kan få til da, er jeg usikker på. Dette skulle vært tatt tak i lenge før triennalen åpnet.

- Planen er feilslått

— Fikk dere presentert en markedsførings- eller kommunikasjonsplan i forkant av triennalen?

— De har helt sikkert hatt en plan, det har vel alle profesjonelle organisasjoner. Men jeg synes at den er totalt feilslått lokalt.

Les også

Ikkje sei det til nokon

Hun mener det er riktig av Bergen Assembly å ta selvkritikk for markedsføringen — eller mangelen på sådan. Ifølge direktøren er det kontraktfestet at institusjonene selv ikke får drive markedsføring for utstillingen «Monday begins on Saturday». Hun mener at triennalen ikke er markedsført godt nok har gjort at 3,14 har hatt svært få besøkende.

— Har dere tatt stilling til 3,14 sin fremtidige rolle i triennalen?

— Vi har gjort oss opp noen klare tanker. Slik Bergen Assembly styres og driftes i dag, er vi ikke spesielt tjent med å delta igjen, sier Barth.

- Burde hentet innspill

Erlend Høyersten, Kode-direktør, er avventende til møtet. Han mener spørsmålet om hvordan man skal få flere besøkende burde vært på agendaen seks måneder før åpningen, og ikke kort tid før triennalen er over.

Erlend Høyersten, avtroppende direktør for Kode

— Bergen Assembly burde på et mye tidligere tidspunkt hentet innspill fra institusjonene, og dratt veksler på erfaringene fra disse.

Det bebudede møtet kolliderer med et annet møte for Høyersten, men han vil prøve å møte opp likevel.

— Det er jo ikke lenge igjen av Bergen Assembly, så vi får se hva som kommer ut av det. Det kommer helt an på hvilke ideer de legger på bordet. Men tidsfaktoren her kan man ikke gjøre noe med.

Kodes fremtidige rolle i Bergen Assembly er foreløpig i det blå.

— Nå forsvinner jo jeg fra Kode i januar, så jeg kommer ikke til å ha noe mer med dem å gjøre. Hadde jeg vært der om tre år, hadde jeg hatt en veldig klar oppfatning om hva Kode skulle gjøre. Den oppfatningen har jeg delt med mine kuratorer. Men videre samarbeid må være opp til neste direktør.

- Avfeies som sutrekopper

Å kritisere Bergen Assembly er ikke spesielt velkomment i alle kretser, opplever Høyersten.

— Det er slik at jeg nesten vegrer meg for å mene noe i det offentlige, fordi det vises liten vilje til å forstå kritikken, og avfeies som usmakelig. Konstruktive innspill vris til at vi er sutrekopper, og vi tillegges meninger vi ikke kjenner oss igjen i, som manglende faglighet, provinsialisme, populistisk festivaliseringstenkning, og at vi andre institusjonene ønsker oss disse pengene selv.

Dette fører ikke noe godt med seg, slik Kode-direktøren ser det.

— Det er svært uheldig. Bergen Assembly bør være glad for debatten, bruke momentumet, og gjøre den ytterligere konstruktiv.

Positivt, men sent

Avtroppende rektor ved Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB), Paula Crabtree, vil ikke få anledning til å delta på møtet Bergen Assembly har innkalt til.

— Men møtet kommer på et overraskende sent tidspunkt, mener hun.

Paula Crabtree, avtroppende rektor ved Kunsthøgskolen i Bergen.

Crabtree sier hun ble overrasket over hvor lite synlig triennalen har vært i bybildet.

— Jeg har selv jobbet med internasjonale kunstfestivaler i utlandet, og markedsføring er alltid det første vi tenker på.

Men hun berømmer dem for å ta initiativ til diskusjon.

— KHiB er veldig interessert i å ha med Bergen Assembly å gjøre, men vi ønsker en tettere dialog enn det vi har hatt, sier Crabtree.

Håper på evaluering

Annine Birkeland, leder av kulturhuset Bergen Kjøtt, skjønner ikke helt hva dette møtet skal kunne gi. Selv om hun kommer til å møte opp.

— Helt ærlig - jeg tror det er for sent. Men jeg er veldig spent på hva som er formålet med møtet - om det er kritikk av oss, eller selvkritikk. Men tror ikke det ligger noe

Annine Birkeland, leder for Bergen Kjøtt

selvkritikk fra Bergen Assembly her. Jeg har ikke opplevd at det har vært noen vilje til kommunikasjon tidligere, sier hun.

Hun synes Bergen Assembly på et tidligere tidspunkt kunne invitert til dialog med institusjonene de benytter lokalene til.

— Jeg synes ikke det er riktig å spørre oss om ideer nå, få dager før det er slutt. De kunne brukt våre ressurser før. Jeg har i alle fall ingen ideer å komme med nå. Jeg er også ganske irritert over hvordan våre innspill møtes - vi fordummes. De svarer at vi vil ha fest og basar - det er ganske ille.

Potensielt publikum

— Har du tatt stilling til Bergen Kjøtts rolle i kommende triennaler?

— Nei, egentlig ikke. Men jeg regner vel ikke med at vi får noen rolle i Bergen Assembly. Jeg håper det blir flere triennaler, men også at det blir en skikkelig evaluering av kriteriene som var målsettingen deres. De har en mye større potensiell publikumsgruppe. Nå er det for stor avstand mellom det vanlige publikumet og det smale kunstpublikummet, sier Annine Birkeland.

Publisert

Les videre

  1. Millionsatsing på kunst er en publikumsflopp

  2. - Triennalen har et forbedringspotensial

  3. Kiler giganten under foten

  4. Tørre druer og lite vin

Malin Barth, direktør for Stiftelsen 3,24