Askøy-gutter med spill-bragd

Spilltutviklerne bak Owl Boy er valgt ut til å promotere spillet på spillmessen Pax i Seattle. - En stor bragd, sier spillekspert.

— Vi har blitt utvalgt til å vise frem spillet vårt blant ti andre spillutviklere på spillmessen Pax. Det gleder vi oss veldig til, sier en fornøyd Jo-Remi Madsen i D-Pad Studios.

Sammen med teamet bak Owl Boy reiser han fra Askøy til Seattle for å promotere spillet i august.

— Det er en veldig stor messe med 70.000 besøkende. Hvis veldig mange hører om spillet vårt, blir vi veldig glade, sier han.

- Enorm spillindustri

De skal også delta i et panel hvor spillet skal diskuteres.

— For oss betyr det mye å få delta på Pax. Rundt perioden hvor messen foregår, begynner vi å bli ferdig med Owl Boy. Dermed får vi ekstra mye eksponering for spillet, og kan fortelle alle hva det handler om, og hvor de skal se etter det på nett når vi lanserer det, sier Madsen.

Det at de er utvalgt blant de ti som får ekstra eksponering under messen er en stor bragd

Når spillet er ferdig legges det ut på PC. De vil også vurdere mulighetene for andre konsoller.

— I forhold til Norge er spillindustrien i USA helt enorm, og vi er vel de første norske som har stilt ut ved Pax. Det er en spesiell utnevnelse vi har fått, og vi får være med gratis.

Tidligere har D-Pad Studios også deltatt på en konferanse for spillutviklere i San Francisco. Pax er derimot åpen for alle.

- En stor bragd

Spillanmelder i Aftenposten, Jon Cato Lorentzen, er full av lovord både om spillet og prestasjonen til Askøy-guttene.

Han forteller at Pax-messene er spesielle, da de retter seg mot publikum, og ikke spillbransjen selv og journalister.

— Dette er veldig stort. Det at de er utvalgt blant de ti som får ekstra eksponering under messen er en stor bragd.

Siden det er de med størst budsjett som makter å rope høyest på bransjemessene, er publikumsmessene viktige for de mindre spillutviklerne.

— Men den virale markedsføringen som kommer som en følge av å være blant de ti, er nesten mer verdifullt enn å bli omtalt i pressen.

Lorentzen beskriver spillet Owl Boy som et nostalgisk tilbakeblikk til spillene fra 80- og 90-tallet.

— Det er et to-dimensjonalt plattformspill som allerede har fått ganske mye omtale og oppmerksomhet fordi det er veldig pent og ser veldig gjennomført ut. Så lenge det ferdige spillet innfrir tror jeg det kan bli kjempestort.

Lite lønn

Spillet har vært i utvikling siden 2008.

— Vi har en artist som har jobbet med det i fem år, og etterhvert har man samlet et team som har jobbet fulltid på det, sier Madsen i D-Pad Studios.

— Vi har levd veldig mye på godvilje, men vi har fått en del støtte fra Filmfondet. De har gitt oss nærmere en halv million i utviklingsstøtte, men over fem år er det jo ikke så mye. Vi har tatt ut lite lønn, og slik er tilfellet for mange spillutviklere i Norge nå.

De syv som står bak spillet har bakgrunn fra Universitetet i Bergen og Noroff.

— Uavhengige utviklere som oss forsøker å lage spill uten å få for mye støtte, slik at vi får utviklet spillet vårt selv. Vi beholder teamet vårt lite, sier Madsen.