- Kulturell skolesekk truer fri teaterkunst

Den Kulturelle Skolesekken setter den frie teaterkunsten i fare, og kan bli dødsdommen for flere teatergrupper. Det hevder teaterfestivalsjef Steinar Thorsen.

Publisert Publisert
  • Finn Bjørn Tønder

— Den Kulturelle Skolesekken har selvsagt mange positive sider som fører til at barn og unge får oppleve teater og annen kunst takket være den offentlige kulturstøtten. Men Den Kulturelle Skolesekken har dessverre også en betenkelig og sikkert utilsiktet side. Den fører i verste fall til at unge får imot teater, og at mange frie teatergrupper går en snarlig død i møte, sier Steinar Thorsen - festivalsjef for teaterfestivalen for barn og unge, «Mini, Midi, Maxi», som åpner i Bergen onsdag.

Bare pedagogisk teater

— Hva er problemet? Sørger ikke Den Kulturelle Skolesekken for at barn og unge får oppleve kunst mange av dem ellers ikke hadde fått mulighet til?

— Jo, men det er på tide at vi ser nærmere på utvelgelsen og hva den fører til. Den Kulturelle Skolesekken har ført til at frie grupper ikke lenger setter opp egne, åpne stykker for barn og unge på kveldstid. Ingen vil likevel komme og betale for å se forestillingene. Foreldrene mener barna har opplevd nok, gratis kultur på dagtid, gjennom Den Kulturelle Skolesekken, sier Thorsen.

— Men er ikke det greit da?

— Frie grupper står fritt til å søke om å sette opp forestillinger for Den Kulturelle Skolesekken. Men som oftest handler det om pedagogisk teater som passer til det pensumet barna skal igjennom. Dessuten stiller jeg spørsmål ved utvelgelsen; det varierer fra kommune til kommune hvordan den fungerer. Men som oftest handler det om enkeltpersoner i kommunene som tar avgjørelsen om hvem som får opptre. I mange tilfeller skjer ikke utvelgelsen etter kunstneriske vurderinger, men om temaet passer. På den måten er det mange teatergrupper og andre som ikke når opp. Jeg frykter også at tilskuerne går lei pedagogisk teater, og dermed får imot teater generelt.

Egner og Lindgren

— Men institusjonsteatrene spiller jo også for barn og unge?

— Og får offentlig støtte til det også. Men hva satser de på? De gamle klassikerne. Egner og Lindgren. Ikke et ondt ord om dem. Men jeg tror ikke barn av i dag er lik dem på 1950-tallet. Jeg tror vi trenger noe nytt, gjort av skapende mennesker. Fri teaterkunst. Og det er den jeg tror Den Kulturelle Skolesekken nå virkelig setter i fare, sier Thorsen, til daglig kunstnerisk leder for Vestlandske Teatersenter.

Torsdag skal representanter for statens politikk og andre forsvare ordningen under en debatt i Logen Teater.

Under «Mini, Midi, Maxi» får også Steinar Thorsen vist det han mener er gode eksempler både på pedagogisk teater og på den frie teaterkunsten, begått av kunstnere fra land som ikke har de samme støttebegrensninger som han mener kunstnere i Norge har.

— Jeg vil først og fremst fremheve Green Ginger fra England og Mali Theatre fra Russland. Prisbelønte teatergrupper mange lurer på hvordan vi har fått til Bergen. Men det er også mye interessant fra Sverige, Danmark og Tyskland - og fra Norge, på tross av de problemene jeg har nevnt. Transiteatret Bergen, for eksempel, som nå er kommet opp en divisjon, er nærmest fri for Den Kulturelle Skolesekken, sier han.

NEPPE SKOLESEKK: Festivalsjefen fremhever britiske Green Ginger og deres forestilling «Rust» som en av flere godbiter under teaterfestivalen som starter i Bergen i morgen. - Et godt eksempel på teater som neppe hadde blitt skapt under Den Kulturelle Skolesekken, sier Steinar Thorsen.

Publisert

ADVARER: - Pedagogisk teater kan skremme unge bort fra teateret, sier teaterfestivalsjef Steinar Thorsen. Foto: Sævig, Rune