Vil begrense SMS-avstemninger

Forbrukerombudet vil begrense antallet SMS-stemmer seerne kan sende i TV-programmer som «Melodi Grand Prix». TV-selskapene liker ikke ideen.

Publisert:

Mer enn en million stemmer kom inn via SMS i finalen av årets norske Melodi Grand Prix 21. februar. Til fem kroner stykket.

Både NRK og TV 2 benytter seg av slike SMS-avstemninger i flere av programmene. Ofte er utfallet av programmet avhengig av hvordan seerne stemmer. Og det er spesielt yngre seere som er ivrige til å sende SMS, ifølge NetComs innholdssjef Marius Halle.

– Og det er ikke uvanlig at vi ser flere stemmer fra samme bruker i ett og samme program, sier Halle.

– Bruker mer enn de vil

Dette bekymrer Forbrukerombudet.

– Vi synes det er vanskelig at barn og unge oppfordres til å bruke mange penger på denne typen avstemninger: «Husk å stemme, hvis ikke kan din favoritt gå ut». Det tror vi mange lar seg påvirke av, og bruker mer penger enn både de og foreldrene egentlig vil. Derfor mener vi at det bør være en begrensning, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli.

En slik begrensning finnes i dag på den amerikanske utgaven av «Idol». Både NetCom og Telenor bekrefter at det er teknisk mulig å gjennomføre dette også i Norge, men ingen av dem tilbyr slikt til kunder som kjøper SMS-avstemninger.

Les også: Mobilverstingene skal tas

– Én hadde vært optimalt

– Vi mener det bør være et tak på antall stemmer hver kan gi. Én hadde vært optimalt, men fem hadde også vært til stor hjelp. Hovedpoenget er å begrense kostnadene. Men dette har vi ikke diskutert, og vi må også høre på hva bransjen sier. Det vi ønsker nå, er en dialog med TV-selskapene, men så langt har vi ikke kommet ennå, sier Øverli.

Også barneombudet er åpen for en slik løsning.

– Forslaget høres fristende ut. Dette blir i så fall en begrensning som gjelder både barn og voksne, skriver barneombud Reidar Hjermann i en e-post.

Han er imidlertid opptatt av at foreldre først og fremst bør vise sunn fornuft, og at barn også skal lære å styre pengene sine.

– Foreldrenes ansvar

Men TV-stasjonene er ikke like begeistret for forslaget.

– Å kunne delta interaktivt er blitt en del av den typen underholdning. Det er ikke tvil om at dette er svært populært, og jeg vet ikke om det ville være riktig å ta fra dem sjansen til å delta, sier informasjonssjef i NRK, Øyvind Werner Øfsti.

Han mener programmer som «Melodi Grand Prix» også samler hele familien.

– Jeg synes i hovedsak det er foreldre som bør ta ansvar for hva barna bruker kontantkortene sine til, sier Øfsti.

Også TV 2s programdirektør kan styre seg.

– Vi er på ingen måte avhengig av disse inntektene. Det er heller ikke snakk om så mye penger. Å begrense seernes muligheter til interaktivitet, ser jeg ikke helt poenget med. Jeg synes det ville være synd hvis en ikke skulle ha mulighet til å aktivisere seerne, sier han.

SMS-stemmer du? Diskuter saken her.

Publisert:

Foto: Silje Katrine Robinson