Bergensselskap beskyldes for å utnytte unge musikere

Made Management kritiseres for at musikerne som spiller sammen med stjerneskuddet Sigrid ikke får skriftlige kontrakter. – Vårt inntrykk er at det er praksis i bransjen, sier fagforeningsleder til BT.

Publisert Publisert

KRITIKK FRA TIDLIGERE BANDMEDLEM: Sigrid og Made Management får kritikk fra et av de tidligere bandmedlemmene til Sigrid. Foto: Bård Bøe

  • Kjetil K. Ullebø
  • Marita Ramsvik

– Jeg tenker at arbeidsforholdet mange har med Sigrids management, er en form for sosial dumping, sier Martin Vinje til avisen Klassekampen.

Fra 2016 til juni i år spilte han keyboard i bandet til Sigrid. I denne perioden har han jobbet uten noen skriftlig kontrakt, noe som bidro til at han godtok arbeidsforhold som han mener er over grensen for hva som er akseptabelt.

Anders Hovind, nestleder i fagforbundet Creo, sier til BT at han ikke er overrasket over at musikerne ikke er blitt tilbudt kontrakter.

– Vårt inntrykk er at det er en praksis i bransjen ikke å skrive kontrakter. Det er selvfølgelig veldig uheldig, sier han.

Hør BTs kulturpodkast:

Omsatte for 16 millioner

Det siste året har Sigrid og bandet spilt konserter for et stadig større publikum. I juni år spilte de blant annet foran 80.000 tilskuere under en festival på Wembley. I denne perioden har musikerne fått 3000 kroner pr. konsert på konserter i Europa og USA. Minstesatsen til fagforbundet Creos, Norges største fagforening for kunstnere, er derimot på 4545 kroner.

Martin Vinje forteller Klassekampen at han foruten konsertene fikk betalt 1000 kroner for arbeidsdager med forberedelser til konserter, arbeidsdager som ifølge ham kunne vare 12 timer.

Han fikk forhandlet opp satsen etter hvert, og honorarene for konserter har økt gradvis, men musikeren sier at dette aldri skjedde på Mades eller Sigrids initiativ.

I 2018 hadde Sigrids selskap Sala Music AS inntekter på 16 millioner kroner, med et resultat var på 3,6 millioner kroner før skatt.

Les også

Girson Dias klikket da han hørte Dårlig Vanes musikk

Made: – Tar selvkritikk

Geir Luedy i bergenske Made Management tar selvkritikk for at musikerne som jobber for dem ikke har kontrakter.

– Her kan vi helt klart bli bedre. Som oftest er jobbene avtalt pr. mail eller muntlig. Made har helt klart hatt noen voksesmerter de siste årene som har ført oss til en omstrukturering vi fremdeles står i. Dette punktet står høyt på listen vår. Og vi samarbeider nå med et advokatkontor der vi gjennomgår alle våre avtaler», skriver han i en e-post til Klassekampen.

– Vi jobber internasjonalt og regulerer oss mot internasjonale satser all den tid vi jobber i utlandet, skriver Luedy videre.

Made ønsker ikke å kommentere saken ytterligere for BT. I en pressemelding skriver de at de jobber med å få på plass arbeidsavtaler for deres musikere i kontraktsform. Kasper Waag, som spiller trommer i Sigrids band, skriver i en tekstmelding at han har snakket med alle i Sigrid-crewet og at de ønsker ikke å kommentere saken.

– Har aldri blitt tilbudt kontrakt

Musiker Chris Holm er for tiden er på turné med Alan Walker i Kina. Han sier problemstillingene Vinje tar opp er gjennomgående for hele musikkbransjen.

– Etter fjorten år som musiker har jeg aldri fått kontrakt. Jeg har opplevd kansellerte turneer og plutselig måtte gå halvannen måned uten lønn. Det er ganske kritisk for en familiefar, sier han.

MUSIKER: Chris Holm på Tellefest i 2012 (arkiv). Foto: Odd Mehus

Etter hvert har han lært seg å sette strengere krav til betaling. Men det er vanskelig, sier han.

– Du risikerer å miste oppdrag. Og om du tar jobben, står du uten kontrakt og har ingen rettigheter. Bandmedlemmer er utskiftbare – sånn er det bare. Man føler seg veldig sårbar i en slik situasjon.

Holm sier musikere han møter på reisejobber i utlandet ofte arbeider med kontrakter og fastlønn.

– Det virker som en smartere måte å gjøre det på. Er det noe musikere trenger så er det trygghet, sier han.

– Risiko skal fordeles på alle parter

Hovind sier musikerne bør være organiserte, slik at de kan jobbe sammen for å bedre arbeidsvilkårene.

Han har inntrykk av at minstesatsen har festet seg godt i bransjen.

– Hva med band i oppstartsfasen?

– Vi er først og fremst opptatt av at musikerne skal ha en rettferdig andel av det man tjener. Hvis inntekten er veldig liten, så går jo det utover alle, både musikere, artist, og managementet. Vi er opptatt av at risiko skal fordeles på alle parter. Det er jo fritt opp til en musiker om man vil ta en jobb eller ikke, sier han.

Publisert
  1. Musikk