I verdenstoppen på DVD-salg
Nordmenn er blant dem som kjøper mest DVD i verden — særlig TV-serier. HBO fremskynder norgeslanseringer fordi etterspørselen er så stor.

Det har lenge vært kjent at nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder DVD-forbruk. Og TV-serier har slått spesielt godt an. Både «Sopranos» og «The Wire» har hatt et «helt spesielt høyt salg» i Norge, forteller Steinar Storløkken, produktsjef for film i Platekompaniet.
— Det gjelder særlig HBO-serier. HBO har gitt oss «The Wire» mye tidligere enn planlagt, fordi salget og etterspørselen er enorm, sier han.
Hvilken serie blir «den neste store»?
Disse seriene blir store
<b>Sjekk ekspertenes spådommer!</b>
Norge fikk den femte sesongen av serien først i Europa, sammen med England.
— Nordmenns filminteresse er blant de største i verden i forhold til folketallet. Spesielt serier har kommet enormt de siste årene. Det er enorme antall, du vil ikke tro det, sier butikksjef på DVD Galleriet i Bergen, Roy Bjørge.
20 millioner solgte
Ifølge Storløkken er Skandinavia nå det fjerde største DVD-markedet i verden på «The Wire» og «Sopranos», etter USA, England og Tyskland.
Seniorrådgiver Erik Zmuda i Film & Kino forteller at det ble solgt drøye 20 millioner DVD-enheter i Norge i fjor - altså fire per nordmann (én enhet kan være både en film, en sesong eller en samleboks).
— Vi har det høyeste forbruket i Europa, og serieandelen er uvanlig høy, sier han.
Det er ikke mange år siden TV-serier var uglesett av Hollywood-stjernene. Nå er det snudd på hodet, en rekke falmede filmstjerner har fått en ny vår i TV-serier (se faktaboks). Serier er blitt stuerent, og i Norge har flere kritikerroste forfattere skrevet manus for «Hotel Cæsar».
Bergensforsker: «De flinke i Hollywood har gått fra film til fjernsyn»
I fjor sto serier for cirka 22 prosent av salget og 30 prosent av omsetningen i Norge. Og andelen øker.
— Serier økte med seks prosent fra 2007 til 2008, og det ser ut til å bli enda høyere i 2009. Jeg tipper serier vil stå for rundt 30 prosent av enhetene som selges i år, sier Zmuda.
- Begynte med videokassettene
Han har to forklaringer på den norske DVD-interessen. Først og fremst at nordmenn kun hadde NRK da videokassettene kom til Norge på 80-tallet. Dermed ble et helt spesielt kjøpemønster etablert.
— Den generasjonen som kjøpte VHS på 80-tallet, kjøper mye DVD fremdeles. Slik er det ikke i andre land, sier han.
Nordmenn kjøper nå mest film i Norden. Den andre forklaringen er den generelle velstanden.
— Andre land i Europa sliter med piratkopier, i Norge er det et ikke-eksisterende problem. Når du kan kjøpe tolv timer med TV for 199 kroner, er det ingen vits i å kjøpe en piratkopi til en hundrings, sier han.
Når det gjelder nedlasting, har ikke Zmuda noen tall. Men den første store undersøkelsen om dette i Norge viser at fildelere går mer på kino og kjøper med DVD enn andre. Fredag ble for øvrig de fire som står bak The Pirate Bay dømt i den mye omtalte rettssaken mot nettstedet.
— Nedlasting har i alle fall ført til at folk får med seg ting de ellers ville gått glipp av. Så det er ikke bare negativt. Vi ser at mange som har lastet ned og testet noe - og blitt hektet - kommer og kjøper det etterpå, sier Bjørge.
- Opptatt av kvalitetsserier
Hos DVD Galleriet i Bergen er «Dexter», «Battlestar Galactica» og «Prison Break» blant toppselgerne akkurat nå, mens «Sopranos» og «Venner for livet» er de største gjennom tidende.
Butikksjefen tror internett har hatt mye å si for oppblomstringen.
— Folk er blitt mer klar over hva som finnes ute i den store verden, sier Bjørge.
Zmuda mener norske forbrukere er mer opptatt av kvalitetsserier og -filmer enn i andre land, og forklarer dette med en god videobransje som tør å ta inn også de litt smalere seriene. Han får støtte av de to forhandlerne.
— I norske butikker jobber det folk som har en lidenskap for film og TV, sier Bjørge, mens Storløkken tror den store serieoppblomstringen har passet godt til det norske markedet.
— I USA er det fortsatt blockbustere som gjelder. «The Wire» er bare et subkulturfenomen der. I Norge har slike serier mulighet til å bli veldig store, sier Storløkken.
Les også: Disse seriene blir store
Vil se mer hjemme
Zmuda tror at vi fremover vil se mindre på TV og mer hjemme når det passer oss.
— Det er håpløst å følge med på TV-kanalene. Det å se flere episoder av en serie på flatskjermen hjemme er fantastisk, sier han.
Roy Bjørge tror han har rett.
— Reklamepausene ødelegger veldig for opplevelsen. Personlig har jeg helt gitt opp serier på TV, sier Bjørge.
Neste uke starter den norske Videofestivalen, som blir arrangert for 27. gang. Fildeling, norske videovaner og såkalt «video on demand» er blant diskusjonstemaene, i tillegg til utdeling av en rekke priser.
Varg Veum er garantert minst én pris, ettersom tre av filmene i serien utgjør de tre nominerte i kategorien «årets leiefilm direkte på video». Når det gjelder «årets mest solgte TV-serie», står det mellom «Sopranos», «Prison Break» og Espen Eckbos «Tett på tre».
— Det er en grunn til at vi ser mest DVD i verden per innbygger. Det er ofte mørkt og kaldt, så vi har god tid til å være inne, sier Storløkken.
I en tidligere versjon av denne saken ble Steinar Storløkken sitert på at Skandinavia er det fjerde største DVD-markedet i verden. Det riktige er at Skandinavia er fjerde størst på seriene «The Wire» og «Sopranos». Dette er nå rettet. bt.no beklager feilen.
Ser du heller seriene hjemme på DVD enn når de går på TV? Diskuter saken her.