Torsdag ble kobberskulpturen på Sotra offisielt innviet. Allerede kvelden før meldte VestNytt at det var kø ved «Konglo». Køen var riktignok for å komme inn i nye Sartor senter, men kunstneren tror kobberkonglen vil bli et nytt samlingspunkt på Sotra. På linje med Den blå steinen i Bergen sentrum.

- For at et kunstverk skal fungere som en møteplass, må det ha en umiddelbar appell. Konglen har det, sier Finn Eirik Modahl.

Man må våge å kline til

Finn Eirik Modahl, kunstner

Størrelsen er også viktig, mener bergenskunstneren. Hen er mest kjent for skulpturen «Sol» i Råstølen boligfelt i Ytrebygda. Flere kunsteksperter vurderer dette som et nøkkelverk innen landskapskunst, og «Sol» ga Modahl mye oppmerksomhet og nye oppdrag. Som en skulptur til området ved Sartor senter som skal bli sentrum i Sotra Kystby, med nye boliger, kino og hotell.

3,5 tonn kobber

Da Finn Eirik Modahl ble invitert til å foreslå en form som passet stedet, kom han med flere ulike ideer.

- Ernst Einarsen i Sartor Holding ble nok litt overrasket over konglen, men det var den ideen jeg selv likte best. Jeg er glad for at han var så positiv.

«Konglo» er blitt en fem meter høy og nesten fire meter bred skulptur, håndlaget i Kina av 3,5 tonn ren kobber. Kjøpt av Sartor Holding for 2,5 millioner kroner.

- Det er nesten ingen som lager skulpturer i kobber lenger. Det er et elastisk, slitesterkt og feminint metall som også har samme symbol som tegnet for kvinne, forteller Modahl.

Han vil lage kunst som fungerer på flere plan, og bak den umiddelbare kongleformen ligger det også noen lag med filosofi og kunstteori.

- Aldri likt fagidioter

Konglekjertelen er også navnet på et hormonproduserende område i hjernen. Den franske filosofen René Descartes mente dette var sete for sjelen.

IMG_20141110_125910.jpg

- For noen er nok «Konglo» bare en furukongle som har sluppet frøene og er dratt opp 100 ganger. Andre vet kanskje at konglen er et ursymbol innen kunst og religion. I Vatikanet dukker det opp kongler overalt, påpeker Modahl.

Kobberkonglen på Sotra er hans første figurative arbeid. Da han i 2008 kuraterte Vestlandsutstillingen sammen med BTs kunstanmelder Øystein Hauge, snakket han om «den nye inderligheten» i kunsten. Han mener fortsatt at det er viktig å skape verk som kommuniserer med publikum. For når kunsten gjør det, lærer den folk å tenke litt utenfor boksen.

- Samtidskunsten har en tendens til å bli ekskluderende, og mange kunstnere bruker et fagspråk som bare når de innforståtte. Men kunst er for folket! Det skal ikke være en introvert greie for menigheten. Jeg har aldri likt fagidioter.

Tenker stort

Modahl føler han begynner å få god kompetanse på kunst i det offentlige rom. Nå er han en av tre finalister i en konkurranse om en jubileumsskulptur til Sarpsborgs tusenårsjubileum.

- Å delta i slike konkurranser er kostnadskrevende. Det er mye jeg kunne tenke meg å gjøre som jeg ikke har budsjett til. Jeg mener jeg har bevist at jeg kan håndtere store prosjekter, som totalentreprenør. Nå ønsker jeg en jevnere og større produksjon. Og jeg kunne godt tenke meg å lage enda større ting.

- Du tenker stort. Har du også stor selvtillit?

- Det er jo et spill, hehe. Men jeg har fått en del dritt opp gjennom årene, og jeg må jo ha troen på det jeg leverer. Jeg vil selvsagt ikke være arrogant, men jeg mener jeg har vist at jeg er en som får ting gjort. Og jeg tør å gi verkene titler som er straight to the point. I kunstverden holder det ikke å leve på én suksess. Man må våge å kline til. Stort er bedre enn smått og grått!