Balkansk fyrverkeri på Nattjazzen

Humørfylt og livfull balkansk bygdefest

5 av 6 hjerter
  • Einar Engelstad
    Einar Engelstad
    Musikkanmelder
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

En pangåpning av dimensjoner. Noe annet kan en ikke kalle det serbiske Goran Bregovic og hans orkester presenterte under utendørskonserten på Nattjazz-åpningen onsdag kveld.

Knappe tre år er gått siden sist mannen var i Bergen. Den gang spilt han for en fullsatt sal i Røkeriet på USF under Bergen Internasjonale Musikkfestival. Merkelig nok var det knapt halvfullt da festen begynte noen minutter over ni, men etter hvert strømmet flere til. Kanskje har publikum ennå ikke oppdaget at Nattjazz i sine nye omgivelser begynner atskillig tidligere enn tidligere år.

Dette var balkansk festmusikk med høy temperatur. Livfullt og dansbart. Variert med stor virtuositet og intensitet. Direkte jazz kan en vel knapt kalle det, men det var saktens både skeive toner og fremmedartede klanger.

At en til tider også kunne få følelsen av høy Melodi Grand Prix-faktor, var kanskje ikke så rart. Bregovic skrev Serbias bidrag til Melodi Grand Prix for to år siden, og var pauseunderholdning under samme evenement to år før. Gjennom de siste 35 årene har han skrevet musikken til et par dusin filmer foruten et solid knippe plateutgivelser.

62-åringen virker svært så sprek og ungdommelig der han leder sitt serbiske bryllups— og begravelsesorkester i elegant grå glitrende dress og lyseblå lakksko. Selv synger han, spiller gitar og synth og dirigerer sine fem blåsere og en trommis med stø hånd. De to bulgarske sangerinnene Ludmila Radkova-Traikova og Daniela Radkova-Aleksandrova stilte i fargerike folkedrakter, og var både intenst sørgmodig lidenskapelige og humørfylte, avhengig av det musikalske tempoet.

Kaien, som strengt tatt er en gruslagt bakgård midt inne i Vågsbunnen og vitterlig befinner seg noen hundre meter fra sjøen, fungerer utmerket som konsertscene. Nå hjelper det selvfølgelig for helheten og følelsen av sydlandsk bygdedans, at himmelen er skyfri og det er den varmeste Nattjazz-åpningen i festivalens 40-årige historie.

Bregovic bygger sitt musikalske uttrykk på balkansk folkemusikk. For en nordmann låter det genuint og originalt, men den serbiske komponisten har et respektfullt om enn noe åpent forhold til tradisjonene. For her blandes det inn både gammelrock og tango når det passer seg slik. At det meste av publikum ikke forstår tekstene spiller strengt tatt ingen rolle.

Mye er full fart på lokalet og hei hvor det går-dansemusikk, men dann og vann brytes det hele opp med vakre ballader av det såre og svulstige slaget. Og publikum lot seg i høyeste grad begeistre. Etter hvert som temperaturen sank utover kvelden, steg den tilsvarende på scenen. Til og med en fornøyd Nattjazz-general Jon Skjerdal kunne observeres i heftig dans bakerst på plassen.

Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av konsertens første 1 time og 20 minutter.

Enig med vår anmelder? Si din mening under!

nattjazzVVkaien_nett.jpg

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert
BT anbefaler

Da Liv Monika (16) møtte barnevern og psykologer, lukket hun seg. Men på mobilen lå en historie få voksne fikk høre.

Liv Monika (16) var for frisk for psykiatrien, men for syk for barnevernet. Da hun ble sendt som en kasteball i systemet, ble livet umulig å leve.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Flere har forsøkt å få fatt i denne furuen. Vilhelm nekter å selge.

  2. Seilbåt traff skjær ved Florø

  3. Da krukkene skulle stilles ut, dukket det opp et kondom i en av dem

  4. – Kvinnen jeg snakket med, var ikke fra Ukraina. Hun var fra Laksevåg.

  5. «Fenomenet er så utbredt at det er i ferd med å bli et folkehelse­problem»

  6. – At musikerne nærmest oppførte seg som om de ikke hadde et publikum, fremsto underlig