«Heia Tufte» ruler!

«Heia Tufte» og TVNorge slår igjen sine konkurrenter i svime. Mandag fulgte 800.000 seere nerdenes «landskamp» mot Sverige. Kong Harald var sannsynligvis en av dem.

Arild Berg Karlsen

De tre siste ukene har seertallene ligget rimelig stabilt på det samme nivået, og det er godt nok til å gjøre programmet til mandagskveldens soleklare vinner.

Det programmet som kommer nærmest i løpet av hele prime time-perioden er TV 2s «Vil du bli millionær». 547.000 mennesker så dette programmet, og de to siste mandagene har TV 2 gitt TVNorges «71 grader nord 2005» skikkelig konkurranse. Men i lillebrorkanalen henger man sannsynligvis ikke med hodet når man kan vise til 423.000 seere i gjennomsnitt for en og en halv time en mandagskveld.

Rating og markedsandeler

I den kommersielle tv-verdenen er det rating og markedsandeler som teller, for det er det som gir penger i kassen. Og tallenes tale er klar:

«Heia Tufte» har en rating på 21.2 prosent. Dette betyr at 21,2 prosent av Norges befolkning (over 12 år) så dette programmet mandag kveld. Markedsandelen – altså andelen av dem som så på tv på dette tidspunktet – er 46,8 prosent.

For annonsørene er det også viktig at de yngre gruppene ser. Derfor er alderssegmentet 12-44 år spesielt interessant å se på. Her har «Heia Tufte» enda bedre tall: Ratingen er på 25,5 prosent, og markedsandelen på hele 62,9 prosent.

Til sammenlikning har TV 2 når det gjelder «Vil du bli millionær» en rating for hele segmentet på 14, 5 prosent, og en markedsandel på 36,8 prosent. I de yngre aldersgruppene synker imidlertid interessen for dette programmet, slik at aldersgruppen 12-44 år har en rating på 10,1 prosent og en markedsandel på 30,8 prosent.

DVD til jul

Produsentene bak «Heia Tufte» jobber nå på spreng for å få til en DVD-versjon til jul, forteller avisen Dagens Næringsliv.

Problemet skal først og fremst være at opphavsrettighetene for en slik DVD ikke er avklart, og at det derfor må forhandles frem avtaler med deltakere, plateselskap, osv.

Det er tv-produksjonsselskapet Nordisk Film som sammen med TV 2 i Danmark sitter på rettighetene til dette konseptet, og administrerende direktør i selskapet, Stein-Roger Bull, sier til DN at DVD-en selvsagt kommer ut før jul. Den vil i tilfelle inneholde et redigert utdrag av det beste fra de ti tv-episodene.

Og selv om man bare får et salg på et par uker før jul, regner ekspertisen med at det kan bli et salg på ca. 100.000 eksemplarer, noe som i tilfelle betyr en omsetning over disk på ca. 18 millioner kroner.