Robert Wilsons eventyr med Jon Fosse og Lady Gaga

Den legendariske regissøren Robert Wilson hyller både Jon Fosse og Lady Gaga før han kommer til Festspillene. – Fosse er absolutt en norsk nasjonalskatt, sier Wilson til BT.

STORSLAGENT: Berliener Ensemble i aksjon med «Shakespeares sonetter». Nå kommer de til Bergen. Lucie Jansch

Robert Wilson regnes for å være en av de fremste teaterregissørene i verden. Han kommer til Festspillene med «Shakespeares sonetter», som han først iscenesatte sammen med komponist og artist Rufus Wainwright i Berlin i 2009.

– Det var en enorm utfordring

Begge stiller på den norske premieren i Grieghallen 24. mai.

– Det blir en ganske forskjellig versjon fra den vi fremførte i 2009. Mye fordi den originale besetningen ikke lenger er med. Utfordringen med «sonettene» er å finne en rød linje mellom de ulike tekstene og skape en teaterstruktur der det i utgangspunktet ikke er noen struktur, sier Wilson.

SONETTER: Fra forestillingen «Shakespeares sonetter». Lesley Leslie-Spinks

Han har vært i Bergen tidligere. I 2005 ble hans oppsetning av Ibsens «Peer Gynt» vist på Festspillene. Dette var et samarbeid mellom Det Norske Teatret og Den Nationale Scene. Jon Fosse oversatte den gangen Ibsens tekst til nynorsk.

– Jeg har veldig gode minner fra tiden i Bergen, det vakre landskapet og det flotte teatret. Jeg føler at festivalen er ganske nyskapende, så jeg gleder meg til å komme tilbake. «Peer Gynt» var en enorm utfordring, en av de desidert største i karrieren – ikke minst det å gjøre et norsk teatermesterverk på norsk. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk tilliten.

DNS: Robert Wilson avbildet da «Peer Gynt»-prosjektet i Bergen og Oslo ble lansert. Håvard Bjelland

– Det var snakk om at du og Jon Fosse skulle gjøre flere prosjekter for Festspillene i årene etterpå. Hva skjedde?

– Det var snakk om det, ja, men jeg mener å huske at det ble finansielle restriksjoner. Dessverre. For jeg er veldig åpen for å jobbe enda mer med Fosse, særlig i Bergen.

FOSSE: – Tekstene til Jon Fosse er som granitt, sier Robert Wilson. Andrea Øien Sæverud, Scanpix

– Du gjorde «Edda» med Fosse på Det Norske Teatret tidligere i år. Hva er det med ham som fascinerer deg?

– Hans språksans er nydelig. Tekstene er som granitt – de kan ikke ødelegges. Du kan putte ordene på månen, på en motorvei, på havet, likevel vil integriteten beholdes. Å sette opp arbeidet hans på teater er frigjørende – han dikterer ikke hva jeg skal gjøre som regissør. Friheten er enorm, sier Wilson.

RUFUS: Rufus Wainwright og Robert Wilson kommer begge til Bergen. Vilhelm Stokstad, Scanpix

– Rufus’ kunnskap er unik

Nå kommer han til Bergen med canadiske Rufus Wainwright. De har kjent hverandre svært lenge.

– Rufus besøkte jevnlig The Watermill Center, et internasjonalt senter for kunst og humanitet som jeg etablerte i 1990-1991 utenfor New York. Vi snakket ofte om å skape noe sammen. I 2008 fikk jeg denne ideen om å dramatisere «Shakespeares sonetter», så jeg spurte ham. Rufus’ kunnskap om musikk og historie er nærmest unik. Jeg følte det ville passe til sonettene, for han refererer både datidens musikk og dagens musikk.

– Blir de to forestillingene i Bergen siste gang du gjør «Shakespeares sonetter»?

– Jeg er redd for det, at dette er siste gangen produksjonen blir sett og hørt, sier Wilson.

75-åringen har hatt mange berømte samarbeidspartnere på nyskapende prosjekter opp gjennom årene, som Tom Waits, Lou Reed, David Byrne. Han synes musikerne han har jobbet med er mer forskjellige enn like.

Imponert av Lady Gaga

– Bare lytt til musikken til Philip Glass, Tom Waits, Lou Reed, Rufus, Arvo Pärt, Helmut Lachenmann og andre jeg har jobbet med. Det er ikke så mange likhetspunkter. Hver av dem har skapt sitt eget musikalske vokabular. Det er mangfoldet som gjør slike samarbeid interessante og attraktive. David Byrnes stemme er helt forskjellig fra Tom Waits’, og Tom er veldig forskjellig fra Rufus. De har sin helt egen stil.

– For litt siden samarbeidet du med popikonet Lady Gaga, blant annet på MTV Video Music Awards. Hvordan var det?

– Lady Gaga er en komplett artist. Hun kan teater, dans, lyssetting, make up, hår, kostymer, sko, musikk, og så videre. Hun er en flott pianist, særlig innenfor klassisk musikk. Hun er like komfortabel med å synge sine egne popsanger som hun er med å fremføre Gershwin eller «Star Spangled Banner». Stemmeregisteret er fenomenalt. Hun kan timing. Alt dette gjør henne til en fremragende utøver, på gaten, foran et kamera, på scenen. Jeg har veldig lyst å regissere henne i en teateroppsetning av Gogols «Diary of a Madman», sier Wilson.

KOMPLET: Robert Wilsion mener at Lady Gaga er en komplet artist. Her synger hun på Superbowl-finalen i februar. Matt Slocum, Scanpix

Fullbooket i tre år

Han er en av verdens mest ettertraktede regissører, som gjør at timeplanen nærmest er fullbooket tre år frem i tid.

– Men jeg lar det være små åpninger i avtaleboken som gjør det mulig innimellom å gjøre noe spontant.

– Hva står på planen etter Bergen?

– Mye. Blant annet skal jeg gjøre Heiner Müllers «Hamletmachine» med italienske studenter for Spoleto-festivalen i USA. Jeg skal sette opp Samuel Becketts «Krapps Last Tape» i Jerusalem. John Cages «Lecture of Nothing» skal fremføres i Romania. Og jeg iscenesetter et korverk basert på livet til Martin Luther, med musikk av Bach.

– Har du flere planer i Norge?

– Alltid, sier Wilson.