Hamstrer nødladere til Pokémon-jakten

Salget av nødladere har eksplodert i Bergen siden Pokémon Go ble lansert.

STRØMSLUKER: Student Emil Lindfors viser frem Psyducken han har fanget ved Festplassen. Plugget i mobilen har han en såkalt nødlader eller powerbank for at jakten skal vare enda litt lengre. Han er en av mange som har skaffet seg en sånn kun på grunn av GPS-spillet Pokémon Go. Paul S. Amundsen

— De siste dagene har salget av nødladere eksplodert. Det er veldig gøy at Pokémon-fenomenet har tatt så av, sier Ina Kristin Haugen i elektronikkjeden Clas Ohlson.

Flere elektronikkbutikker i Bergen opplever en dramatisk økning i salget av bærbare nødladere som følge av at det populære monsterjakt-spillet Pokémon Go. Spillet - som går ut på at man må bruke GPS og mobilen til å lete etter skapninger på forskjellige geografiske områder - sluker strøm.

GÅR TOM: Pokémonjeger og UiB-student Emil Lindfors (til høyre) er blant dem som har gått til innkjøp av nødlader som følge av Pokémonfarsotten den siste uken. Paul S. Amundsen

Paraply og powerbank— Mobilen min slukner med en gang, så dette er essensielt, sier UiB-student og Pokémon-jeger Emil Lindfors (29).

Han er en av dem som har gått til innkjøp av en såkalt powerbank for å holde mobilen i live i løpet av en dag med Pokémonjakt. I løpet av tre dager gikk studenten 40 kilometer i Bergen sentrum for å jakte på de små monstrene, ofte uten å være hjemom eller nær en lader over lang tid. I tillegg er paraplyen helt nødvendig ifølge Lindfors, dette er tross alt Bergen.

— Folk ønsker heller ikke bare de minste lengre, de trenger en større Powerbank som holder enda lengre, siden de løper rundt hele dagen, sier Haugen i Clas Ohlson.

Elektronikkjeden vil ikke oppgi spesifikke salgstall, men forteller at økningen er dramatisk.

Storøkning denne uken

De japanske monstrene Pokémon har herjet verden siden 1996, men har nå med Pokémon Go fått sin renessanse. Spillet er ikke offisielt kommet ut i Norge, men det har ikke hindret bergenserne i å laste det ned på utradisjonelt vis. På kort tid har spillet fått flere brukere enn sjekkeappen Tinder, og brukes daglig mer per bruker enn Facebook. På de fem første dagene ble spillet lastet ned 7,5 millioner ganger.

— Jeg pleier å spørre kundene for moro skyld om det er Pokémon de skal spille. Ung eller gammel, det skal de, sier selger Marinus Uddén hos elektronikkforhandleren Kjell & Kompani på Bergen Storsenter.

Forespørsler hver dag

Også han forteller om en dramatisk økning i salget den siste uken.

— Salget har gått jevnt og trutt i sommer, men nå kommer det inn massevis av forespørsler hver dag, sier han.

Han spiller ikke selv, men er fascinert av hvor mye fenomenet har tatt av.

Elektronikkforhandleren Staples Bergen på Minde opplyser at de ikke har merket noen stor oppsving i powerbank-salget, men at de på grunn av spillet har tenkt å direkte appellere til Pokémonspillere.