Kamp om graffitiens hus i New York

I to tiår har Five Pointz i New York vært graffitiens Mekka. Nå vil huseieren rive det fargerike landemerket.

SKISSEN KLAR: Den italienske kunstneren Daniel Rossi har bodd i New York seks år og dyrker graffiti som en av flere kunstformer. – Jeg holder meg unna ulovlig graffitimaling, sier han. ERIK FOSSEN

TIL KAMP MOT RIVING: - Jeg vil at folk skal komme her og få se det aller beste, så vet de hva som forsvinner om det rives, sier graffitikunstneren Meres, aka Jonathan Cohen, som driver Five Pointz. Han har selv malt Jokeren. ERIK FOSSEN

FARGERIKT: - Det har ikke noe å si om du er nybegynner eller ekspert, her får alle uttrykke seg, sier graffitimaleren Stef. ERIK FOSSEN

— Dette er et av få steder man kan male lovlig, sier Daniel Rossi.

Det er lørdag formiddag i Long Island City i Queens, og italieneren jobber hardt med å dekke en husvegg med gråmaling. Mens han viser frem en skisse av det avanserte graffitimaleriet han vil føre opp, begynner det å regne og malingen flyter utover fortauet. Værgudene er ikke på Rossis side i dag – og det kan se ut som vinden er i ferd med å snu for hele Five Pointz, graffitiens mekka.

Les også

[No available link text]

Fristed siden 1993

Selv om New York er byen hvor graffiti gikk veien fra tilfeldig hærverk via masseutspredelse og kreativ boom til akseptert kunstform, er det fremdeles ulovlig å spraye løs på en hvilken som helst husvegg. Siden 1993 har imidlertid dette store lager— og fabrikkbygget vært et fristed for malere.

Eieren, Jerry Wolkoff, har latt kunstnere dekke veggene med graffiti og leie rimelig atelierplass inne i huset. En god ordning, synes Rossi, som ikke liker at graffiti avskrives som uskjønt hærverk.

— Gatekunst og graffiti, det er kunst, rett og slett. Det har ikke noe med vandalisme å gjøre, for det krever kunnskap, teknikk og evner, sier han.

Nå står imidlertid italieneren og hans likesinnede i fare for å miste tumleplassen. For et par år siden måtte kunstnerne flytte fra studioene da en branntrapp falt ned og skadet en av dem. I stedet for å utbedre bygget, la eieren Wolkoff i vår frem planer om å rive huset og bygge to boligkomplekser på opptil 40 etasjer. Rossi rister på hodet.

— Byen burde ta vare på dette stedet, i stedet for å bygge luksusleiligheter.

Museum og lærested

På et slags kontor innenfor gårdsplassen sitter to unge gutter og tegner konsentrert. Innimellom viser de graffitiskissene til en voksen kar, som gir dem råd og understreker verdien av å lære seg tålmodighet og grunnleggende tegneferdigheter.

Siden 2002 har Jonathan Cohen, alias graffitimaleren Meres, fungert som kurator og ildsjel for Five Pointz. Under den morske overflaten finner man et tydelig engasjement for stedet og kunstformen.

— Dette er et verdenskjent fenomen, et uoffisielt landemerke, sier han.

Les også

[No available link text]

— Lokalsamfunnet ønsker oss her, dette er en av de få tingene i Long Island City som trekker turister. Five Pointz er nevnt i mer enn 125 reiseguidebøker verden over!

Mens eieren lenge har vist liten interesse for stedet, har Meres jobbet for å utvide Five Pointz med graffitimuseum og ungdomssenter. Et sted unge mennesker kan lære hele spekteret av hip hop-kulturen – fra graffiti og breakdance til rapping og DJ-ing. Han blåser av byggeplanene og tror fremdeles det er mulig å realisere sin egen drøm.

— Det viktigste nå er å ha mest mulig imponerende arrangementer her de neste to årene, sier han – vel vitende om at det kan ta sin tid før Wolkoff får med seg myndighetene og investorer på å gjennomføre byggingen. Han lytter interessert til det jeg forteller om Bergen kommunes graffitiplan. Selv håper han myndighetene og eieren skal innse at Five Pointz er blitt et bevaringsverdig kulturelt landemerke.

— Helt uvitende har han skapt en historisk plass her. Han ser det ikke selv, men resten av folket ser det.

Les også

[No available link text]

T-banegraffitien fjernes straks

For Meres begynte graffitikarrieren i 1987, med simpel tagging. Han fikk med seg venner og laget crewet TD4, før han beveget seg over til såkalte pieces, større og mer avanserte graffitimalerier.

Etter hvert som ferdighetene og ambisjonene utviklet seg, ble det stadig viktigere å kunne jobbe i fred på steder som Five Pointz.

— Her kunne jeg gjøre en full produksjon uten å stå og kikke over skulderen, redd for å bli arrestert, sier Meres. I løpet av karrieren har han blitt jaget, buret inne og på ett tidspunkt fått en pistol mot hodet.

— Et fristed som dette gir deg anledning til å utfordre egne grenser, og å utvikle håndverket ditt, sier han.

Samtidig har Five Pointz en historisk verdi, mener Meres. Selv om det stadig males ulovlig i New York, preger ikke graffiti byen på samme måte som før. For tilreisende kan det for eksempel se ut som T-banevognene er blitt fredet, selv om det ikke er tilfelle.

— Tidlig på 90-tallet begynte man å lage vognene i rustfritt stål og vaske dem i egne dusjer. Folk maler fremdeles på dem, men da tas vognene ut av trafikk og rengjøres med det samme.

Les også

[No available link text]

— Ytringsfrihet!

På den andre siden av huset bruker fire-fem malere lørdagen til å praktisere egne sprayboksferdigheter.

— Denne plassen behøves, sier en som kaller seg Stef. På veggen foran ham er et intrikat mønster i sterke farger i ferd med å ta form.

— Folk trenger å kunne skrive i det offentlige rom, kunstnere trenger å få uttrykke seg. Her kan man vise en idé til verden uten å bli plaget, arrestert eller kritisert. Man er fri, sier han.

— Uten ytringsfrihet, hva slags land er det da vi lever i?

Si din mening i kommentarfeltet under!

five_pointz-2.jpg ERIK FOSSEN

five_pointz-4.jpg ERIK FOSSEN

five_pointz-3.jpg ERIK FOSSEN