Planlegger kunstakademi i Nord-Korea

Morten Traavik og Henrik Placht skal organisere DMZ Academy, en samling av vestlige og nordkoreanske kunstnere, i Pyongyang neste høst.

Morten Traavik og Henrik Morten Traavik skal samarbiede med nordkoreanske myndigehter om et kunstakademi i Pyongyang DMZ ACADEMY

Morten Traavik på scenen i Pyongyang 17. mai i 2012. I alt syv norske, og en islandsk, musikere og sangere sto på scenen i Pyongyang på den norske nasjonaldagen. Også nord-koranske musikere deltok på denne vennskapskonserten somTraavik tok initiativet til. Gorm K. Gaare

— Dette er et steg videre i det samarbeidet jeg har hatt med nordkoreanske kunstnere og kulturmyndigheter de tre siste årene. Ideen dukket opp etter «Kardemomyang» under Festspillene i Bergen. Dette året ville jeg prøve å utvide samarbiedet til andre kunstsjangre. Nå er Henrik og jeg nettopp kommet tilbake fra Nord-Korea og avtalen med Komiteen for kulturelle forbindelser er på plass. Vi traff også noen av landets kunstnere. De var positive. Dette er første gangen, såvidt jeg vet, at det etableres et samarbeid med utenlandske kunstnere på denne måten i Nord-Korea, sier Morten Traavik.

«Uventet»

Traaviks kunstneriske samarbeid med det lukkede landet Nord-Korea har vært kontroversielt. Det har ikke fått ham til å endre på oppfatningen om at det er riktig.

Fredag ble han intervjuet av BBC World, og det var den britiske storavisen The Guardian som først meldte om at avtalen om det nye kunstneriske samarbeidsprosjektet var på plass.

— Dette viser at prosjektet representerer noe nytt og oppsiktsvekkende, sier Traavik.

Utveksle ideer

— Hvilke nordkoreanske kunstnere blir med?

— Noen av dem vil være ferdig utdannede kunstnere. De fleste av dem vil nok være kunstnere som arbeider ved den statlige kunstfabrikken Mansudae Art Studios i Pyongyang. Så vil vi gjerne ha med noen kunststudenter. Nordkoreanske billedkunstnere er veldig spesialiserte. De jobber for eksempel enten med mosaikk eller skulptur eller landskapsmaleri. De krysser ikke grenser slik som det skjer i Vesten. Nå får vi muligheten til både å utveksle ideer og å skape nye felles verk.

Morten Traavik og Henrik Placht skal organisere DMZ Academy, en samling av vestlige og nordkoreanske kunstnere, i Pyongyang neste høst. PRIVAT

— Og hvilke kunstnere fra vest blir med?- Der kommer Henrik og jeg til å bruke det internasjonale nettverket vi har. Vi ønsker å trekke inn visuell kunst i bred forstand. Video, foto, installasjoner, performance i tillegg til mer tradisjonell billedkunst. Og ved at vi trekker inn deltakere fra flere land blir det lettere for vestlige kulturmyndigheterå bidra også økonomisk. Det er nok flere som er litt skvetne over å være med på et slikt prosjekt. Når vi har med folk fra flere land blir skylden og skammen noen føler på kanskje smurt litt tynnere ut over. Det blir flere til å dele på æren også, hvis det skulle bli vellykket.

Permanent?

-Dere starter med to uker?

-Vi gjør det. Så får vi se hvordan det går. Kanskje blir det fiasko, kanskje blir en suksess. Så får vi vurdere om det fortsetter og kan utvides. Vi har en drøm at det kan ende med et permanent internasjonalt kunstakademi på lengre sikt. Men vi må huske at dette er første gangen for nordkoreanerne også. Vi kan ikke gå hele veien på første date.

-Og finansieringen?

-Det blir det vanlige. Kanskje Utenriksdepartementet endelig kjenner sin besøkelsestid nå? Ellers blir det å gå rundt med hatten i hånden til ambassader, spesielt i de landene som sender kunstnere. Og EU, naturligvis. Nordkoreanerne dekker oppholdet for de som reiser, så det blir først og fremst reisen bortover som må finansieres for deltakernes del. Vi hadde kontakt med vestlige ambassader under besøket i Pyongyang, og flere av dem var virkelig positive.

Respekt for normer

-Regner du med kritikk for dette initiativet?

-Det får vi se. Jeg tror at de aller fleste som ikke er helt forstokket ser at slike initiativ har tiden for seg.

Overfor The Guardian forsvarer han det nye prosjektet slik:

-Direkte uttrykt kritikk av lederskapet er naturligvis utelukket. Det har ikke jeg noe problem med. Det er et spørsmål om å respektere kulturelle og politiske normer. Det er uhensiktsmessig når den vestlige verden er opphengt i at all kontakt med Nord-Korea må inneholde en eller annen form for «skolering» i menneskerettigheter. Jeg tror ikke på den metoden.

Annen planet

Traavik minner også om at Nord-Korea, i likhet med andre deler av verden, ikke har noen tradisjoner for kritisk tenkning:

-Samtidskunst som et verktøy for kontroverser virker som en tanke som er så fjern at den like gjerne kunne ha kommet fra en annen planet, sier Traavik til The Guardian.