Mener Röyksopp burde fått pris

Flere kommentatorer kritiserer Spellemannprisen for å være i utakt med samtiden.

VANT IKKE: Röyksopp var nominert til to priser som seg selv, og to priser sammen med den svenske artisten Robyn, men vant ingen da Spellemannprisen gikk av stabelen lørdag. Det reagerer flere musikkjournalister kraftig på. SONDRE ÅKERVIK

I forkant av Spellemannprisen for 2014, som gikk av stabelen lørdag, var hele 13 artister fra Hordaland nominert, og flere av dem var nominert i mer enn én klasse. Blant annet var Röyksopp nominert til årets komponist og årets popgruppe både som Röyksopp, og i de samme to kategoriene i samarbeidsprosjektet med den svenske artisten Robyn. Men de vant ingen pris.

Det reagerer både VGs musikkjournalist og kommentator, Thomas Talseth, og Dagbladets musikkjournalist og kommentator, Sigrid Hvidsten, på.

— En skandale

Röyksopp består av Svein Berge og Torbjørn Brundtland, som begge kommer fra Tromsø. Röyksopp ble til da de begge bodde i Bergen, og deres første singel kom ut på plateselskapet Tellé Records i 1999. De har vunnet seks Spellemannpriser tidligere.

Les også:

Les også

Bergensdamenes aften

Talseth skriver i en kommentar på vg.no at det er uforståelig at årets hederspris gikk til Stavanger-artist Morten Abel. Han mener Röyksopp ville vært en bedre kandidat. «Röyksopp var lørdag nominert både i kategoriene «popgruppe» og «komponister», men vant ingenting. En hederspris til dem hadde likevel ikke sett ut som en trøstepremie; til det er bragdene deres for store, til det ligger det for mye ære i det fine ordet «heder»», skriver Talseth.

Også Sigrid Hvidsten mener Spellemann bommet på prisutdelingen for musikkåret 2014. Hun mener det er en skandale at Röyksopp, som altså var nominert to ganger i hver av de to kategoriene, en gang for sin plate «The Inevitable End», og en for platen «Do It Again», som de ga ut med Robyn, ikke vant. Hun peker blant annet på at Röyksopp og Robyn fikk den høyeste norske Billboard-albumplassering noensinne i 2014.

ÅRETS INDIE: Thea Hjelmeland vant pris for årets indie på Spellemannprisen for musikkåret 2014. Platen hun vant for, «Solar Plexus», er svært spesiell for henne. «Solar Plexus» var hennes måte å takle sorgen etter tapet av samboeren. - Nå går tankene mine veldig mange steder. Det var så mye følelser da jeg fikk prisen at jeg håper jeg husket å takke alle, sa hun til BT da hun vant. EIRIK BREKKE

Årsaken er juryenes dynamikk, mener Hvidsten. «Antagelig fordi juryen, som aldri snakker sammen, men sitter på hver sin tue og stemmer, delte seg mellom de to platene. Når man kan spekulere i at dette kan ha skjedd hele to ganger i løpet av en prisutdeling, er det helt nødvendig å rope på en fornyelse av juryordningen», skriver hun. Hun mener også det er en skandale at bandet Onkl P & De Fjerne Slektningene, som står bak storhiten «Styggen på Ryggen», ikke vant prisen for årets hit på lørdagens show.

— Må være knyttet til samtiden

Kritikken i Thomas Talseths kommentar går på at Spellemannprisen ikke speiler sin samtid, eller forstår musikkmarkedets utvikling. «Skal Spellemannprisens hederspris ha relevans, må den være knyttet til samtiden.», skriver han.

Også Leo Ajkic kommenterte dette da han snakket med BTs journalist etter at bergensrapperen Store P vant pris i klassen årets urban.

— At Store P vant, var viktigere for Spellemann enn for Store P. Det viser at de ikke er helt ute, sa han til BT lørdag kveld.

Styreleder i Spellemann, Marte Thorsby, sier det er naturlig at det er en viss uenighet om hvem som fortjener pris.

— Det er veldig hyggelig at så mange er engasjert i Spellemannprisen. Vi kan ikke dele ut pris til alle som fortjener pris, og det er helt naturlig med ulike syn på hvem som bør motta pris. Derfor legger vi mye arbeid i å nedsette kompetente juryer med fem til syv personer innen hver kategori. Men full enighet om hvem som bør vinne pris innen alle kategorier kan vi neppe regne med å oppnå, sier Thorsby.

Skal gå gjennom alt

Kulturjournalist Robert Hoftun Gjestad i Aftenposten har i en kommentar tatt til orde for at juryen selv må kunne be artister og selskap om å melde på plater, for slik å unngå at viktige artister ikke kommer med, som elektronikaartisten Todd Terje, som ikke var nominert i år til tross for at albumet «It's Album Time» gjorde stor suksess i 2014.

Aftenposten skriver søndag at Spellemann allerede fra mandag av skal gå gjennom alle spørsmål knyttet til prisutdelingen.

Blant annet skal de nå diskutere hvor prisutdelingen skal finne sted neste år. Kontrakten med NRK og Stavanger konserthus var på tre år, og er nå utgått. Thorsby sier dette er en del av spørsmålene de skal finne svar på i vurderingsprosessen.

-Noe kan nok fornyes

— Det er selvsagt hyggelig å bli sattpris på av landets største aviser, å bli sett og trukket fram. Når det gjelderhvem som fortjente/ikke fortjente hvilke priser i år overlater vi med gledediskusjonen til andre, sier Torbjørn Brundtland i Röyksopp.

Röyksopp mener noen av kraveneSpellemann stiller til en artist for at den eller de skal kunne nomineres, somlite forenelig med dagens musikkmarked.

— Når det gjelder Spellemannsprisengenerelt, og eventuelle fremtidige forandringer, tenker vi dette: noe kan nokfornyes. Da tenker vi spesielt på tilnærmingen til elektronisk musikk. Foreksempel: det at noen, i dette tilfellet Kygo, ikke kan nomineres fordimusikken deres ikke finnes i albumformat, oppleves som noe utdatert. Det finnesmange relevante artister som skaper musikk som aldri finner veien til ettradisjonelt album, og som derfor automatisk vil bli oversett i dennesammenhengen. Der har komitéen en nøtt å knekke. Vi ser at det er utfordringerher, og vi sitter ikke på noen fasit. Likevel - en egen kategori forremixer/produsent kan være en tanke.