Larsson spiller til dans

  • Det hadde vært kjempe-gøy om noen danset på konserten, sier Jørgen Larsson, og serverer "Disco etudes" for klaver og computer. Det låter, tja, ikke helt ABBA.

CATHRINE KRANE HANSEN cathrine.hansen@bt.no— Jeg holder på med en etyde som bygger på ABBAs bruk av pianoet. Også de benyttet pianoet som et nostalgisk element, sier Jørgen Larsson (28) - pianoakademisk hovedfagsstudent, nestenkomponist og elektronikkfreak. Og konsertaktuell i Teglverket i morgen, hvor han skal fremføre fire av sine "Disco Etudes".Etter å ha spilt piano i over 20 år, og etter lenge å ha jobbet med elektronikk og samtidsmusikk, har det gått opp for ham at pianoet er og blir et nostalgisk instrument.- Det er først nå jeg for alvor har skjønt at pianoet ikke kan bli moderne. Og på en måte er disse etydene en kamp mot mitt eget instrument, sier Larsson, og funderer på om ikke alle klassiske instrumenter i bunn og grunn er nostalgiske. Nostalgiske orkestre - Kanskje er det fordi unge mennesker har problemer med å kjenne seg igjen i den nostalgiske klangen at så få av dem oppsøker symfoniske konserter. Hadde orkestrene våget å være bare litt mer populistiske og moderne, hadde ungdommen kommet, tror klaverstudenten.Han har nettopp gitt oss en lytteprøve fra en innspilling av to av etydene. Den ene er en slags test på hvor fort det går an å spille, den andre på langsomhetens tålegrense. Pianisten spiller både med og mot computeren, og han spiller høyt, med drivende rytmer i bunnen. Rytmer med spisse hofter Larsson støtter seg til klaveret og ser spørrende på meg: - Fikk du lyst til å danse?- Eh, nei ...- Søren og, jeg vil at det skal svinge! Det hadde vært kjempegøy om noen danset på konserten.- Jaha ...- Når en dj kan kalle seg kunstner, så må vel jeg kunne late som om jeg kan lage dansemusikk. Dansemusikk med litt spisse hofter riktignok, ikke myke, kubanske. Som filmmusikk fra en tysk-japansk, litt voldelig samproduksjon, flirer Larsson. Litt mer seriøst understreker han at han vektlegger rytmen og tar utgangspunkt i rytmikker fra moderne musikktradisjon. Derfor blir uttrykket kanskje litt jazzete, for "jazz er jo alt nå for tiden". - Jeg er ikke komponist, og dette er enkle former. Har ikke snøring på hva folk tenker om det. Men da jeg fremførte etydene i Hongkong, funket det veldig bra!Sier Jørgen Larsson som var en del av den felleskunstneriske Bergen Spotlight-markeringen i Hongkong i januar. Derfor kan han lansere morgendagens konsert som Europa-premiere. - Jeg synes det er utrolig sprekt at jeg får gjøre disco-etydene som en del av hovedfaget. Det viser at det er rom for å være personlig på Griegakademiet.

I januar fremførte Jørgen Larsson fire av sine "Disco Etudes" for computer og klaver i Hongkong.