Samlebånd-sushi med fraværende service

Servicen såpass fraværende at det ikke frister til gjenbesøk.

Sushi på løpende bånd. Utfordringen med konseptet er at gjestene ikke vet hvor lenge bitene har ligget på båndet. Det lønner seg å følge med på de nylagde serveringene.
  • Nanette Nartey
    Nanette Nartey
    Restaurantanmelder
Publisert Publisert

Dette er en del av en samleanmeldelse, der BT har testet ulike steder i Åsane. Du kan lese hele anmeldelsen her.

2 av 6 hjerter
Sushimenyer koster mellom 199 og 989 kroner.

Den bergenske sushi-kjeden Sushi Nam Nam lokker med både buffé, rullebånd-sushi og tre-for-to-tilbud på Horisont senter i Åsane. Det de ikke kan skilte med, er god service.

Selv om vi både benytter oss av temperaturmåleren og antibac-dispenseren ved inngangen, oppfører servitøren seg som en streng vekter fremfor en serviceytende servitør.

Når én enkelt skål med chilimajones og wasabi serveres til selskapet vårt på tre, er smittevernet derimot glemt. Her må vi ty til engangsspisepinnene på bordet som eneste mulighet til serveringsbestikk.

Sushirettene på rullebånd, som i Japan er kjent som kaiten-zushi, tilberedes fortløpende og legges på båndet som roterer gjennom restauranten. Vann tappes fra bordets egen vannkran, dessverre med lunkent vann, som pumpes ut i sneglefart.

Sushi Nam Nam holder til på Horisont senter i Åsane.

Lett forvirret setter vi i gang med plukkingen av de fargekodede tallerkenene. En oversikt på bordet viser prisen på de seks ulike tallerkenene, men verken servitøren eller skiltet informerer om betingelsene for buffeten. Nye gjester bør få tilstrekkelig informasjon og opplæring i et slikt restaurantkonsept.

Det negative førsteinntrykket gjenspeiler seg i måltidets første servering. Risen er tørr i kantene, avokadobitene er harde og makien henger fast i asjettene. Varmrettene tempura scampi og gyoza imponerer heller ikke med lite fyll og seig innpakning fra innesperret damp.

Å plukke fra utvalget blir et sjansespill siden man ikke aner hvor lenge sushiene har vært på båndet. Vi lærer oss å se etter sushikokkenes nylagde serveringer og er da mer heldig med fangsten. Spicy tunfisk med togarashi, scampi med laks og aioli, i tillegg til en kremostmaki med ristede sesamfrø og sriracha, faller i smak. Med tre makier pr. servering gis det gode muligheter for å prøve mye nytt, men det tar ikke lang tid før vi har smakt oss gjennom utvalget.

Måltidet foregår fullstendig uten personalkontakt, og usikkerheten fortsetter når det er klart for å gjøre opp. Venter vi på servitøren, eller bærer vi tallerkenene frem til disken selv? Svaret får vi ikke før vi må reise oss fra bordet og etterlyse servitøren.

Når vi omsider får betalt, spør jeg servitøren om rullebåndet også brukes til buffeten. Han stiller seg uforstående til spørsmålet. Oppklaringen får vi ikke før jeg på vei ut av restauranten får øye på et gjemt skilt med prisinformasjonen.

For 24 biter maki, og en liten servering med gyoza og tempura scampi kom regningen på 550 kroner. Skal man spise seg ordentlig mett, kan det fort bli dyrt å plukke fra båndet. I buffeten – viser det seg – kan man plukke røde tallerkener for 199 kroner eller velge fritt for 299 kroner. Underkommunikasjonen av dette virker utspekulert.

Selv om flere av makibitene var helt på det jevne, er servicen såpass fraværende at det ikke frister til gjenbesøk. Årets dårligste restaurantopplevelse!

icon

Restauranter i Bergen

Nyhet! Se vår guide til byens spisesteder.

Restaurantene vurderes individuelt og på bakgrunn av helhetsopplevelsen av service, mat, konsept, pris og atmosfære innenfor sin egen sjanger. Antall hjerter indikerer hvor vellykket opplevelsen var. En særdeles negativ opplevelse vil indikeres av ett hjerte. Seks hjerter viser derimot til en usedvanlig positiv opplevelse over forventning.

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert
  1. BT anmelder restauranter
  2. Restaurantanmeldelse

Les videre

  1. To stikker seg frem, én skuffer stort
    BTs matanmelder har testet leveringspizza: To pizzeriaer stikker seg frem, én skuffer stort.

    Les hele artikkelen

  2. Bergens Beste er tilbake. Nå kan du nominere dine favoritter.

  3. «Dette er stedene med Bergens diggeste takeaway»

  1. – Denne restauranten er en attraksjon i seg selv

  2. Mener kantinen holder restaurantnivå. – En luksus jeg misunner leietakerne.

  3. – Spørs om vi slipper inn på et konditori igjen

  4. Du kan regne med fastlegen

  5. Sandvikens nye hotspot

  6. Sandvikens sushi-utfordrer

  7. Ny indisk i Håkonsgaten: – Fenomenale forretter

  8. – I denne konfirmasjonen må alle ta en middagslur etterpå

  9. «En slapp utgave av noe som var kult for over ti år siden»

  10. Til Myrkdalen i påsken? BTs anmelder har testet maten.

  11. «Grønn mat og betjening»

  12. «Få steder i Bergen serverer fiskemat så raust»

  13. «Kan kurere den verste dagen derpå»

  14. Grillkrydret nostalgi-tripp

  15. San Marinos nye pizzakonkurrent

  16. Hverdagsfavoritten fra Thailand

  17. Klissete og smaksrik

  18. Luftig og rimelig

  19. Byens beste bolle

  20. Litt tamme på smak

  21. – Her får du deilig atmosfære og vennlig service

  22. «Gammel favoritt har blitt et nytt lunsjsted»

  23. Suppespesialisten

  24. Byens billigste stekte ris

  25. Fiskematkjærlighet fra søstrene

BT anbefaler

Lege reagerer etter døds­ulykke: – Kommer du i 80 og får en jern­bjelke på deg, har du ikke sjanse

Etter MC-ulykken i Voss stiller overlege Helge Asbjørnsen spørsmål ved bommen på stedet.

LES SAKEN