Luksusproblematisk filmmote

Film om unge piker på vei et sted. I sarte klær og med svevende, kul musikk i bakgrunnen. Slikt blir det mote av.

Tove Giskeødegård

Indie–filmdronningen Sofia Coppola, datter av regissør Francis Ford Coppola, er i gang med sin fjerde spillefilm. Filmen har arbeidstittelen Somewhere, og får premiere en gang neste år.

Store deler av handlingen skal foregå på det berømte hotellet Chateau Marmont i Hollywood. Temaet har Coppola behandlet før: Unge damer, ensomme i andres selskap. Innlosjert på luksushotell eller i et fransk renessanseslott.

Lolita og polaroidbilder

Sofia Coppolas link til moteverden er ikke vanskelig å få øye på. Marc Jacobs er en av hennes nære venner. Det samme er gründer av det diskré, men hippe, franske merket A.P.C, Jean Touitou.

Coppola har designet tilbehør for Louis Vuitton og regissert reklamefilmen til Dior–parfymen Miss Dior Chérie. Hun har også vært gjesteredaktør for Vogue Paris, der hun ga til kjenne sine personlige preferanser og inspirasjon: Lolita, polaroidbilder fra syttitallet og malerier av Elizabeth Peyton.

Sofia Coppola er også selvskreven på første rad ved visningene til flere av de franske motehusene.

Stakkars rike pike

I likhet med Somewhere, var et luksushotell også bakteppet i Coppolas andre og Oscarvinnende spillefilm, Lost in Translation. Park Hyatt i Tokyo var stedet hvor tiden sto stille for unge Charlotte (Scarlett Johansson) og middelaldrende Bob (Bill Murray). Både debuten The Virgin Suecides, det historiske dramaet Marie Antoinette og Lost in Translation handler om unge jenter på vei mot voksenlivet. Det kan virke som Somewhere også får en lignende tematikk.

Plottet til den kommende filmen dreier rundt en mannlig skuespiller, spilt av Stephen Dorff, som lever livets glade dager på Chateau Marmont, til hans elleve år gamle datter kommer for å bo hos han.

Onde tunger vil ha det til at denne «stakkars rike pike»–tematikken er en litt flat og triviell bearbeiding av Coppolas egen barndom, som datter av en verdensberømt og eksentrisk far.

Anti–«bling»

Sofia Coppola er antydningens mester. Hun fôrer ikke publikum budskapet med teskje. Ingenting er overforklart eller overtydelig i filmene hun lager.

Dette reflekteres også i Coppolas personlige klesstil, og har gjort henne til et moderne stilikon. Hun liker ensfargede plagg med fint, og gjerne litt spesielt, snitt. Eller søte kjoler med mønster og ballerina sko til. Til hverdags bruker hun Acne jeans, enkle T–skjorter eller en herreskjorte. Til fest sverger Coppola til kjoler fra vennen Marc Jacobs eller fra et av de franske motehusene.

Og akkurat som jentene i filmene hennes, er det akkurat som om Sofia Coppola omgir seg med en beskjeden, men sensuell, eleganse. Hennes nedtonende, franskinspirerte stil fascinerer i et motebilde hvor logoer og «bling» forsvinner stadig lengre i bakgrunnen.