Mathea-Mari Glittenberg fra Hjellestad i Bergen spiller barnehjemsjenten Annie i suksessmusikalen «Annie» på Folketeateret i Oslo, som har solgt 40.000 billetter siden premieren 27. september. Mange husker henne også fra «Norske Talenter» på TV 2.

- «Annie» er utrolig gøy! Jeg lærte sinnssykt mye under prøveperioden. Jeg har virkelig fått mye ut av det, sier den unge sangartisten.

Hun har lært mye i Bergen også, først på vokalkurs og i kor på Fana Kulturhus, et tilbud gjennom Fana og Ytrebygda Kulturkontor.

Jeg har lyst til å drive på med sang og musikk. Det er ikke noe annet jeg kan tenke meg å drive på med

- Det har virkelig hjulpet meg til å bli glad i sang, og til å treffe andre som liker det samme. Det var veldig gøy. Jeg tror absolutt det har vært veldig viktig for meg, og jeg tror mange andre kan få mye ut av det også.

Talentklasse

For ett år siden kom Mathea-Mari inn i talentklassen ved Bergen kulturskole. Der kommer man inn ved å stille til audition. Individuell sangopplæring og deltakelse i band med andre flinke elever i klassen er tilbudet.

- Jeg lærer veldig mye der. Jeg tror absolutt at jeg kommer til å fortsette på kulturskolen, sier hun.

Pappa Glittenberg, Jens-Petter, er fornøyd med de kommunale tilbudene hans sangglade datter nyter godt av.

- Vi har opplevd kulturskolen som et veldig positivt tilbud. De satser på bredde — og det må vi ha. Men at de i tillegg satser på dem som har ekstra talent, er også veldig bra. Det må være lov å være flink, mener han.

6.jpg
Skjalg Bøhmer Vold
HØSTFERIE: Fra v. Olivia Louise, Mathea-Mari, lillebror Constantin, pappa Jens-Petter Glittenberg og Cornelius koser seg i finværet.</em>
Skjalg Bøhmer Vold

Også Mathea-Maris storesøster Olivia (14) benytter seg av kulturtilbud i Fana Kulturhus. Hun lærer å spille trommer i et jenteband, som en del av satsing mot jenter i prosjektet «Lipstick Music».

Jens-Petter Glittenberg er fornøyd med tilbudene på kulturopplæring døtrene kan benytte seg av, og har ikke behov for å endre strukturen på kulturopplæring for barn, i hvert fall ikke i Bergen.

- Det fungerer bra som det er i dag, og jeg håper det ikke blir en svekkelse av dette tilbudet. At det på Kulturskolen er en brukerbetaling inne også, er for oss helt akseptabelt. Jeg tror det er riktig at man må betale litt selv; da vet man at man tar et bevisst valg.

- Heavy å følge opp

At datteren har fått suksess med «Annie», tror Jens-Petter Glittenberg kan inspirere andre barn og unge som drømmer om en lignende karriere.

- Jeg tror at det å bygge opp talenter, kan være med på å bygge opp andre. Slik fungerer det i sport, og sånn er det nok også i kultur. Jeg tror at de unge som ser Mathea-Mari i «Annie» selv kan bli inspirert til å utvikle sitt talent.

Det krever imidlertid innsats å være foreldre til et barn som Mathea-Mari også, sier Jens-Petter Glittenberg, som har opplevd datteren som et syngende vesen siden før hun kunne snakke.

- Å følge opp et barn på det nivået hun er nå, er ganske heavy. Det blir som å følge opp et barn som er på landslaget. Får hun tilbud om en ny hovedrolle til våren, må vi vurdere om det er riktig å takke ja. Vi må tenke på familielivet også.

Mathea-Mari har uansett ingen planer om å gi seg med sangen i ung alder.

-  Jeg har lyst til å drive på med sang og musikk. Det er ikke noe annet jeg kan tenke meg å drive på med.

Rektor ikke bekymret

Det er lokalpolitikerne i Bergen Mathea-Mari mest kan takke for kulturskoletilbudene hun har hatt slik glede av, skal vi tro rektor ved Bergen Kulturskole, Mardon Åvitsland. Han er ikke bekymret etter regjeringsskiftet.

- Fordi kulturskolen er en lokalpolitisk sak. Vi får bare småpenger fra statlige myndigheter. Skolen er blitt utviklet, driftet og prioritert av lokalpolitikere. Jeg tror de rødgrønne og de borgerlig er enige om én ting — kulturskolen. De er enige om barn, og de er enige om frivillighet. Så vi føler oss veldig trygge på satsing på kulturskoler, sier han.

20.000 barn i Bergen har fra i høst hatt et gratis kulturskoletilbud, den såkalte «gratistimen», initiert av den avtroppende regjeringen. I Bergens-budsjettet til 2014 er det lagt opp til en videreføring av tilbudet, og forslag om seks millioner kroner i budsjettøkning. Mardon Åvitsland ser for seg at kulturskolen blir stadig mer populær.