Klær fra Stryn er god butikk

Moods of Norway tjener penger som gress på å designe klær fra Stryn. I fjor bevilget eierne seg over seks millioner i utbytte.

Publisert:

MILLIONUTBYTTE: - Vi klager ikke, sier styremedlem og aksjonær Jan Egil Flo. Han og medaksjonær Simen Staalnacke tar ut 1,7 millioner hver i utbytte fra Moods of Norway. ARKIVFOTO: Oddleiv Apneseth

For hver omsatt krone ble det i fjor et driftsoverskudd på nesten 23 øre. Det nærmer seg nesten trykking av penger. Og det for et selskap som driver med design og klær, en bransje hvor langt flere lever på entusiasme enn på overskudd.

I tall snakker vi om et driftsoverskudd på 18 millioner av en omsetning på 79, 2 millioner kroner.

— Vi klager ikke, sier styremedlem og aksjonær Jan Egil Flo. - Husk at de første 3-4 årene jobbet gründerne nesten gratis for selskapet. Alt vi tjente gikk tilbake i selskapet for å sikre videre vekst. Nå er vi blitt flere aksjonærer, men vi tar ikke ut mer enn det er rom for, forklarer Flo.

Resultat før skatt endte på 17,7 millioner kroner. Ifølge Flos tall tegner veksttakten til å bli om lag den samme i 2010.

Morsom liste

Aksjonærlisten i morselskapet er både kort og fornøyelig lesning. Største biten av utbyttet går til Coctails & Dreams AS med vel 55 prosent av aksjene. Det eies av gründerne og radarparet Simen Stålnacke (34) og Peder Kristian Børresen (33). Sammen med Jan Egil Flo eier de over 83 prosent av selskapet og vil motta drøye 1,7 millioner kroner hver i utbytte. Jan Egil Flo sitt eierselskap bærer navnet Berre Pluss AS, mens de andre og mindre eierne har navn som; Graver Guld i USA AS, Frode Kommode AS, Lyssen AS, foruten og daglig leder Jørn Peder Sætre som eier to prosent.

Inn i gigantkjede

  • Akkurat nå har vi sterkest fokus på USA der vi er inne hos varehuskjeden Macy's med testsalg i tre butikker. Siden skal dette utvides til et tyvetall butikker, og deretter 400-500, sier Flo.
  • Norske firma i ymse bransjer har gått både skoene og klærne av seg når de skulle levere amerikanske volum?
  • Vi har brukt 2-3 år på å legge til rette logistikken så vi vet hva vi går til. Selskapet følger opp med egne folk der borte, sier Flo som derfor ikke er det minste engstelig for å involvere seg med den amerikanske giganten.

Hatten over alt

Moods of Norway har budsjettert med et salg på 10 mill. kr i USA, og ifølge Flo tyder salgstallene på at målet blir nådd.

  • Simen Staalnacke og hatten dukker opp alle vegne. Hvor mye av suksessen skyldes oppfinnsom markedsføring?
  • Vi er flinke på profilering, men det er ikke nok å stikke seg frem, du må også ha noe å vise for deg. Selskapet har greid å bygge opp et sterkt merkenavn og det er den viktigste suksessfaktoren, sier Flo som også forklarer veksten med kombinasjonen effektiv logistikk og produksjon. Selskapets kolleksjoner produseres i Tyrkia, Bulgaria, Kina og India.

Utvider med klokker

Moods of Norway-familien består pr. dato av syv selskap, og flere kan komme til.

— Når vil boblen sprekke?

  • Den skal ikke sprekke, og det er heller ingen grunn til at det skal skje. Vi vil hele tiden innlemme nye produktgrupper i systemet vårt, sier Flo.
  • Som for eksempel ...
  • Klokker, det er det neste - og til våren kommer vi med en sportskolleksjon. Nå ansetter vi folk som kan disse bransjene, sier Flo.
Publisert: