Schibsted satser stort: Ansetter opp mot 30 nye næringslivsjournalister

Økonominettstedet E24 går sammen med Schibsted-avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

NASJONALT: Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende, vil sørge for at viktige saker for næringslivet på Vestlandet når ut nasjonalt. Vegar Valde

Mandag ble det kjent at E24 og Schibsted-avisene er i gang med en storstilt satsing på næringslivsjournalistikk.

– Gir Norge et kjempeløft

Bergens Tidende, VG, Aftenposten og Stavanger Aftenblad går sammen med E24 og ansetter inntil 30 nye journalister.

– Skal man forstå samfunnet, må man vite hvor samfunnets verdier skapes, og hvordan denne verdiskapingen henger sammen med samfunnets velferd. Derfor er det dypest sett en styrke for demokratiet når E24 – og Schibsted – nå gir næringslivsjournalistikken i Norge et kjempeløft, skriver Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted i en pressemelding.

KONSERNSJEF: Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted, mener folk fortjener enda bedre næringslivsjournalistikk. Håvard Bjelland

– BTs lesere får bedre næringslivsjournalistikk

Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende, forteller at bakgrunnen for satsingen er å styrke næringslivsjournalistikken i Norge, samt å gi et bedre tilbud til avisenes lesere og abonnenter.

– Vi skal formidle nyheter fra næringslivet, fortelle viktige historier og sette dagsorden med kritisk, undersøkende journalistikk. Dette handler om både å øke forståelsen for næringslivet og verdiskapingen på Vestlandet, samtidig som å sette dagsorden på Vestlandet.

STORSATSING: – Vi ønsker å gi et bedre tilbud til våre lesere og abonnenter, sier Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende. Bård Bøe

Les også

Her feirer BT-ansatte historisk rekord: – Gleden rant over

E24 blir samlepunktet

Nettstedet E24 blir knutepunkt for næringslivsjournalistikken fra alle mediehusene.

VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad blir også felles eiere av E24, hvor Christian Haneborg blir styreleder.

I praksis betyr dette at all næringslivsjournalistikk vil bli publisert i E24, men innholdet produseres i de ulike mediehusene, hvor journalistene er ansatt.

Sakene vil kunne ligge på fronten til alle avisene, men når du klikker for å lese en sak, lander du på E24. Også i papiravisene vil saker publiseres under E24-merkevaren.

– Vestlandet er den fremste eksportregionen i Norge. Viktige saker for næringslivet i Bergen og Vestlandet er ikke bare lokalsaker, de bør også nå ut nasjonalt. Det kan vi bidra til gjennom en satsing som dette, sier Hjertenes.