Tsjekkisk brettmagi

Start året med å bli en kulturopplevelse rikere.

svp://26533

Tanken var å starte det nye året med å anbefale en liste med spill til de av dere som fikk nettbrett til jul. Jeg er klar over at du ikke ønsket deg brettet for å bruke det til å spille på. Det skal selvsagt brukes til kreativ prosesseffektivisering og som et insitament for digitale synergier. Men i et svakt øyeblikk har du kanskje lurt på hva annet enn «Angry Birds» som finnes der ute? Hvilke av de tusen spillene du bladde gjennom mens din rødvinsmarinerte tante leste høyt fra Knausgårds siste utleveringer er det verdt å bruke penger på?

Spillet er en sjarmbombe du skal være meget følelseskald for ikke å trykke til brystet

Det var dette jeg skulle bruke romjulen på å finne ut for deg. Familie fikk være familie og jeg dro brettet ut av ettåringens jerngrep for å teste og noterte. Det var bare en hake. Ett av spillene jeg testet skinte så mye sterkere enn de andre. Det var umulig å legge fra seg for å teste de andre spillene jeg hadde lastet ned. Jeg begynte å smake på ordene jeg skulle bruke for å beskrive min begeistring. Spillet ga meg lyst til å smatte ettertenksomt på enden av brillene mine og ta i bruk store ord jeg verken behersker eller forstår. «Machinarium» heter spillet som lokket frem kunstkritikeren i meg.

Gammelt nytt

Machinarium er ikke et nytt spill. Det har vært ute til PC og Mac siden 2009. Bak står det tsjekkiske selskapet Amanita Design som har høstet både kritikerros og priser. Jeg har av ulike årsaker ikke satt meg ned med det før det dukket opp i AppStore. (journ.anm.: spillet kan ikke spilles på førstegenerasjons Ipad). Ikke at det nødvendigvis er et tap. Dingser med berøringsskjerm har vist seg å være ypperlige for spillsjangeren Machinarium tilhører.

Pek og klikk eventyrspill, som Lucas Arts dominerte 80— og 90-tallet med, har lagt litt i dvale på 2000-tallet. Etter at nettopp Lucas Arts laget nye versjoner av de to første «Monkey Island»-spillene tilpasset blant annet Iphone, har interessen økt. Det er i dette universet Machinarium hører hjemme. Spillet består av forskjellige oppgaver som setter krav til de små grå. Oppgavene varierer fra de typiske «få en gjenstand og bruk den et annet sted» til logikk­utfordringer. Vanskelighetsgraden varierer fra det relativt enkle til det irriterende vanskelige.

Sjarm i bøtter og spann

Oppgaveløsningen er derimot ikke det som gjør dette spillet så uimotståelig. Det er presentasjonen som får hjertet ditt til å føle for den lille roboten Josef. På samme måte som kulissene og bakgrunnshistorien gjorde «Bioshock» til så mye mer enn et skytespill, skaper atmosfæren i Machinarium en verden du ikke får nok av.

Grafikken er håndtegnet, noe som gir spillet en egen karakter fjernt fra andre spill. All kommunikasjonen mellom karakterene er visuell. Tekst er byttet ut med bilder og små animasjoner. Et grep som er gjennomført i spillets innebygde hintsystem som kan brukes når du tror du har prøvd alt. Illusjonen blir komplett takket være en av spillhistoriens beste lydspor signert Tomás Dvorák. Samlet gjør dette spillet til en sjarmbombe du skal være meget følelseskald for ikke å trykke til brystet.

Sett Evernote og Dropbox på pause, logg deg av det som finnes av sosiale medier og redd dagen med en liten robot.

Machinarium er tilgejngelig for PC, mac og iPad2. Det jobbes med en egen versjoner for Android og PS3.

svp://26533