- NRK vil aldri få OL tilbake

Tiden der vi kan se OL uten reklame er over, mener medieforsker. Statskanalen lover på sin side å gi TV 2 konkurranse om rettighetene til neste vinter-OL.

Publisert:

SLUTT: Det kan ha vært siste gang vi ser NRK-profiler som Dag Erik Pedersen under OL. Her fra Torino-OL i 2006. FOTO: Tor Richardsen/Scanpix

Halvor Ripegutu

KRITISK: Harry Arne Solberg ved Høgskolen i Sør-Trøndelag mener at NRK bør bruke pengene på andre ting enn sportsarrangement.

— Siden reklamen gjør at kommersielle kanalene får høyere inntekter, vil de utkonkurrere NRK i fremtidige budrunder, sier Harry Arne Solberg, professor i økonomi ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og ekspert på medieøkonomi og sportsrettigheter.Han mener årets OL, som gikk på TV 2 som det første noensinne på en reklamefinansiert kanal, har vist noe av det kommersielle potensialet i slike arrangement. OL har vært en seermessig suksess for TV 2, og kanalen har de siste ukene hatt en markedsandel på rundt 40 prosent.

— Jeg tror aldri NRK vil få igjen rettighetene, rett og slett fordi OL trekker så mange seere. Det gjør dem stadig mer attraktive for kommersielle TV-kanaler som kan tjene penger på OL gjennom reklame. Vi har sett noe lignende tidligere med fotballrettighetene, sier Solberg.

Også i Sverige ble Sotsji-OL vist på en kommersiell kanal. I de fleste europeiske land gikk OL på statlig eide kanaler, men flere av disse er delvis reklamefinansiert.

- Unødvendig

Som BT skrev i går, har TV 2 trolig tjent omtrent 50 millioner kroner på reklameinntekter i anledning OL. Prisen på de norske rettighetene til Sotsji-OL antas å ligge mellom 50 og 100 millioner kroner. Solberg ser ingen grunn til NRK skal ta denne kostnaden når de kan bruke pengene til å tilby det norske folk andre ting.

— Med unntak av reklame, er det ikke noen stor forskjell mellom sendingene til TV 2 og NRK. Hvorfor skal NRK da bruke penger på noe som man uansett får av en privat aktør? Da faller hensikten til en statlig rikskringkaster bort, sier Solberg.

Kompetanse

NRKs rettighetssjef for sport, Runar Østmo, er ikke sikker på om NRK noen gang vil få rettighetene tilbake, men sier de vil forsøke å allerede til OL i 2018 i Sør-Korea.

— Det er klart at et OL vil alltid være interessant for NRK. Hvordan mulige reklameinntekter påvirker konkurrentene våre, må du nesten spørre dem om, sier Østmo.

Han mener at NRKs lange erfaring på vinteridrett gjør at de kan forsvare å bruke penger på OL-rettigheter.

— Ved siden av vi ikke har reklame, tror jeg at seerne setter pris på den erfaringen og kompetansen som vi har i NRK. Vi har vist samtlige OL frem til i år og har dessuten rettighetene til det aller meste av vinteridrett på TV i årene som kommer, sier Østmo.

Ikke sikker

Bjørn Taalesen, sportssjef i TV 2, føler seg heller ikke sikker på at NRK er ute av spillet.

— Jeg tror ikke vi kan gjøre opp den konklusjonen helt ennå. Det er mange ting som påvirker verdien av et OL, for eksempel når på døgnet det blir sendt, sier han.

Rune Hauge, fotballagent og driver av sportsrettighetsselskapet Profile Media, er enda tydeligere.

— NRK har god råd og høye inntekter fra lisenspengene. Dessuten får de sponsorinntekter gjennom NRK aktivum. Hvis de vil, er det ingen grunn til at de ikke skal kunne vinne budrunder om OL-rettighetene, sier Hauge.

TVNorge neste?

Solberg mener TV 2 kan få konkurranse om rettighetene til OL fra andre kommersielle TV-kanaler, som TVNorge. Deres nye eiere, kapitalsterke SBS Discovery har allerede antydet de at de er villig til å kjempe om sportsrettigheter i fremtiden.

— Jeg tror absolutt det er tenkelig at SBS Discovery kaster seg på i den kampen. Det eneste kravet som stilles til en kanal som skal vise OL, er at 90 prosent av befolkningen har lett tilgang til kanalen. Det gjelder både NRK, TV 2, TVNorge og TV3, sier Solberg.

TV 2 eller NRK? Eller ingen av dem? Diskuter under:

Publisert: